EVALUAREA CONFORMITĂȚII ÎN DOMENIUL JOCURILOR DE NOROC

vineri, 22 decembrie 2023

Felicitări pentru numire d-lui Președinte Gheorghe Gabriel Gheorghe! Domnia sa a fost în prima echipă de conducere a ONJN, cea care a pus bazele legislației moderne în domeniul jocurilor de noroc. Folosim acest prilej pentru a rememora pe scurt câteva dintre aspectele care trebuie avute în vedere pentru a evita blocarea pieței de jocuri de noroc tradiționale din România.

Regio Metro Cert

Până în anul 2016, pe teritoriul României, verificările tehnice ale mijloacelor de joc erau efectuate exclusiv de către Biroul Român de Metrologie Legală (BRML). Începând cu anul 2016, potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (1) și alin. (4) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009, „controlul tehnic al tuturor mașinilor” … – pentru jocurile tradiționale– … „se exercită de Biroul Român de Metrologie Legală sau de către organisme de evaluare a conformității (OEC), denumite firme specializate în domeniu, licențiate de O.N.J.N.”, pe baza „condițiilor tehnice minime de verificare … care se stabilesc prin Ordin al președintelui O.N.J.N.”. Potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (6) din același OUG nr. 77/2009, „pentru primul an de aplicare … controlul tehnic … se va desfășura conform normelor tehnice în vigoare la data prezentei [n.a.: respectiv, de la data de 30.12.2014 – data intrării în vigoare a OUG 92/2014 care a modificat OUG 77/2009 și până la data de 30.12.2015, adică pentru „primul an”] și la tarifele practicate de Biroul Român de Metrologie Legală la aceeași dată”.

 

În perioada ianuarie 2016 – ianuarie 2021, (mai exact 06.01.2021 data apariției în Monitorul Oficial a Ordinului președintelui O.N.J.N. nr. 404/2020, al cărui proiect tehnic a fost notificat Comisiei Europene în data de 22.07.2020, cu nr. 2019/361/RO-H10), datorită lipsei de preocupare a conducerii O.N.J.N. nu au fost publicate „condițiile tehnice minime de verificare a mijloacelor de joc”, fapt care a produs consecințe care au generat, practic, starea de fapt actuală, respectiv:

1)         În perioada menționată, domeniul specific al jocurilor de noroc a fost incomplet reglementat în România, iar organismul național de acreditare din România – RENAR, organism ce-si desfășoară activitatea în baza Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului și Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și supraveghere a pieței în ceea ce privește comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, organism de drept privat recunoscut de Guvernul României prin O.G. nr. 23/2009 privind activitatea de acreditare a organismelor de evaluare a conformității, ca și organism de utilitate publică, cu sarcina expresă a emiterii regulamentelor/schemelor de acreditare pentru domeniile reglementate în România, conform prev. art. 8 alin.(1) din OG nr. 23/2009 și a pct.4 din Politica P-19 de acreditare în domeniile reglementate, RENAR, în calitatea sa de organism național de acreditare din România, NU a putut să-și îndeplinească rolul acordat prin lege, anume de a întocmi, supune avizării de către autoritatea publică competentă O.N.J.N. și respectiv de a publica schema de acreditare specifică în baza căreia OEC-urile se pot acredita, conform standardelor armonizate ISO 17025 sau 17020, în domeniul reglementat specific jocurilor de noroc, nefiind aprobate prin ordin de președintele O.N.J.N. și publicate „Condițiile minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc tradiționale”, ale căror cerințe stăteau la baza întocmirii schemei de acreditare.

Obținerea unei acreditări ISO 17020 sau ISO 17025 în domeniul reglementat specific jocurilor de noroc a fost imposibil de efectuat datorită inexistenței „Condițiilor minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc tradiționale”, ele nefiind publicate de către autoritatea competentă O.N.J.N. în perioada 2016–2021. În baza prevederilor Regulamentul (CE) nr. 765/2008 art.7 lit. b), OEC-urile românești se puteau adresa altor organisme naționale de acreditare din țări membre U.E. unde erau disponibile scheme de acreditare în domeniul voluntar, specifice jocurilor de noroc [n.r.: de exemplu, OEC-urile s-au adresat organismelor naționale de acreditare din Italia – ACCREDIA, din Olanda – RVA și din UK – UKAS, deoarece puține organisme naționale de acreditare din U.E. aveau scheme de acreditare disponibile pentru domeniul jocurilor de noroc, datorită specificității deosebite a acestui domeniu], în încercarea de a obține o acreditare transfrontalieră în domeniul jocurilor de noroc din partea unuia dintre aceste organisme. În toate aceste cazuri, pentru a demara oficial procesul de acreditare în domeniul mijloacelor de joc (din cauză că acesta era incomplet reglementat de O.N.J.N. în România) organismele naționale de acreditare din alte țări membre U.E. au solicitat OEC-urilor obținerea unei declarații formale din partea organismului național de acreditare din România – RENAR cu privire la faptul că acesta „nu efectuează acreditarea în legătură cu activitățile de evaluare a conformității pentru care este solicitată acreditarea”, declarație pe care RENAR nu a dorit să o emită, motivând că el poate face o astfel de acreditare pe teritoriul României, dar este în așteptarea „condițiilor minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc” care vor fi publicate de O.N.J.N., după care va întocmi Schema de acreditare în domeniul reglementat și va acredita toate organismele de evaluare a conformității solicitante, în baza acestei scheme de acreditare, conform prevederilor legale (OG nr. 23/2009 privind activitatea de acreditare a organismelor de evaluare a conformității, cu modificările și completările ulterioare).

2)         În vederea respectării prev. art. 8 alin. (1) din OG nr. 23/2009, care precizează că: „în situația în care, în aplicarea legislației existente la nivel comunitar sau a legislației naționale, o autoritate cu funcție de reglementare decide să utilizeze acreditarea în scopul verificării competenței organismelor de evaluare a conformității și dacă se justifică necesar, organismul național de acreditare (RENAR) dezvoltă scheme de acreditare specifice, stabilite cu autoritatea respectivă”, precum și în scopul dezvoltării schemei de acreditare în domeniul reglementat specific jocurilor de noroc, RENAR a încheiat cu autoritatea de reglementare O.N.J.N., în luna iunie 2019, un Acord/Memorandum/Protocol de colaborare, ocazie cu care organismul național de acreditare din Romania – RENAR a fost desemnat de către O.N.J.N. – conform cerințelor din legislația aplicabilă, în vigoare, respectiv OG nr. 23/2009, pentru întocmirea Scheme de acreditare.

3)         În ciuda situației descrise mai sus și cu toate că nici în prezent NU a fost publicată schema de acreditare în domeniul reglementat specific mijloacelor de joc, O.N.J.N. ca să nu blocheze în România segmentul de piață specifică organismelor de evaluare a conformității mijloacelor de joc, a licențiat în perioada 2016 – prezent, organisme de evaluare a conformității (în număr de 6 – începând cu luna mai 2016), pe baza:

  • acreditărilor ISO 17025 sau 17020 obținute pentru domeniul voluntar, ne-existând disponibilă/publicată la nivel național nicio schemă de acreditare pentru domeniul reglementat specific jocurilor de noroc;
  • documentației prevăzută în ANEXA 6b) de la normele metodologice publicate în HG 111/2016 și intitulată Documentele necesare pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc clasa a II-a, respectiv conform pct. VIII din ANEXA 6b);
  • documentației care reprezintă dovada îndeplinirii condițiilor menționate în HG 111/2016, art. 149, unde, la alin.(1), literele b) și c) unde sunt prevăzute cerințe explicite.

Odată cu apariția Ordinului 404/2020 al președintelui O.N.J.N. a fost reglementată și situația organismelor de evaluare a conformității care, la data publicării ordinului 404/2020 dețineau licență valabilă clasa a II-a, emisă de O.N.J.N. Organismelor de evaluare a conformității licențiate de O.N.J.N în perioada 2016 – 06.01.2021, li s-a acordat (conform prev. art. 22 și art. 23 din capitolul III din Anexa la ordinul nr. 404/2020) o perioadă de tranziție de 12 luni de la data la care organismul național de acreditare din România – RENAR va publica Regulamentul/Schema de acreditare în domeniul reglementat specific al jocurilor de noroc, întocmită pe baza cerințelor cuprinse în ordinul 404/2020, perioada necesară organismelor de evaluare a conformității acreditate conform ISO 17025 sau 17020 în domeniul voluntar și licențiate de O.N.J.N până la data de 6 ianuarie 2021, pentru a se acredita conform ISO 17025 sau ISO 17020 în domeniul reglementat, specific jocurilor de noroc, în vederea conformării acestora cu noile cerințe.

Timp de 5 (cinci) ani de zile, respectiv în perioada ianuarie 2016 – ianuarie 2021, O.N.J.N. NU a emis ordinul de președinte prin care să fi aprobat condițiile minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc tradiționale, condiții necesare în vederea întocmirii, avizării și publicării schemei de acreditare pentru organismele de evaluare a conformității, în vederea reglementării complete a domeniului jocurilor de noroc, acest ordin de reglementare fiind publicat abia în data de 6 ianuarie 2021. Mai apoi Ordinul 404 a fost modificat prin Ordinul nr. 86/2021 al președintelui O.N.J.N. publicat în Monitorul Oficial din data de 30 iunie 2021.

La art.1 pct.6 al Ordinului 86/2021, prin modificarea capitolului II secțiunea 1 pct.7, prin subpuncte 7.4.3.3 – 7.4.3.6, „se adaugă” 4 (patru) cerințe tehnice noi, de interes pentru OEC-uri fiind faptul că Ordinul 86/2021 scurtează programul de implementare prevăzut inițial. Prin modificarea perioadei inițiale de „12 (douăsprezece) luni de la data publicării schemei de acreditare”, într-o nouă perioadă fixă de „cel mult 24 de luni de la data intrării în vigoare” a Ordinului 86/2021, respectiv, până la data de 30 iunie 2023.

Întrucât era inevitabilă blocarea pieței de jocuri de noroc tradiționale, prin Ordinul nr. 109 din 28 iunie 2023 pentru modificarea Ordinului președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc nr. 86/2021 privind modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc nr. 404/2020 privind aprobarea Condițiilor minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc, s-a prelungit termenul până la data de 01.01.2024.

În acest interval de timp, conducerea interimară a Oficiului nu a efectuat niciun demers în soluționarea problemelor cu care OEC-urile se confruntă, de remarcat următoarele:

  • faptul că nici până în prezent, în calitate de autoritate de reglementare a domeniului jocurilor de noroc, O.N.J.N. NU a avizat schema de acreditare (nu se cunosc motivele ce stau la baza acestei situații), întocmită de RENAR și comunicată Oficiului încă din data de 27 iulie 2021, schemă de acreditare care stă, în mod obligatoriu, la baza obținerii acreditării în domeniul reglementat al jocurilor de noroc,
  • durata procesului de acreditare în domeniul reglementat specific jocurilor de noroc care este de regulă, de minimum 12 luni, fără a exista certitudinea că aceasta durată nu ar putea fi depășită, conform documentelor organismului național de acreditare din România – RENAR.

 

Schimbarea referențialului față de care se calculează intervalul de timp acordat și prin amânarea sine die a avizării, de către Oficiu a schemei de acreditare deja întocmite de către organismul național de acreditare din România – RENAR în baza condițiilor minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc, practic, prin modificările aduse de Ordinul 86/2021 a expirat termenul de implementare acordat inițial în Ordinul 404/2020.

 

Activitatea desfășurată de organismele de evaluare a conformității mijloacelor de joc din România, licențiate de O.N.J.N. anterior datei apariției Ordinului nr. 86/2021, inclusiv BRML, va fi grav perturbată, începând cu data de 01.01.2024, din cauza neobținerii acreditării în domeniul reglementat specific mijloacelor de joc.

 

Oficiul ar trebui să avizeze de urgență „Schema de acreditare în domeniul reglementat specific mijloacelor de jocuri de noroc”, pentru ca aceasta să fie publicată de RENAR și de asemenea ar fi necesară modificarea Ordinului 404, prin abrogarea termenului instituit de Ordinul 86 și Ordinul 109 și stabilirea unui termen de minim 18 luni de la publicarea Schemei, pentru conformarea tuturor OEC-uri și a BRML (pentru a obține Acreditare RENAR în domeniul reglementat).





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.