duminică, 16 martie 2014

VOINȚĂ ȘI EXPERIENȚĂ LA ONJN – Meseria de polițist presupune și „arta” de a deranja pe alții!

Domnii Dan Bucur și Marius Pantea, cei doi Comisari Șefi de Poliție din Ministerul Afacerilor Interne detașați la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) fac parte din echipa sudată ce se află la vârful conducerii acestei instituții împreună cu Doamna Președinte Odeta Nestor. Acest material vă va oferi prilejul de a afla ultimele noutăți despre activitatea instituției care se ocupă de bunul mers al industriei noastre de gambling prin două dintre cele mai importante Direcții ale sale: Direcția de Control și Direcția de Autorizare Jocuri de Noroc.

Dan Bucur este doctor în economie mondială și Director al Direcției de Investigare a Fraudelor din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române și este detașat Director General al Direcției Generale de Control din cadrul Oficiului Național Pentru Jocuri de Noroc.

Reporter: Care sunt principalele obiective pe care le aveți în vedere pentru anul 2014 în ceea ce privește partea de control?

Dan Bucur: Având în vedere faptul că această instituție este de curând înființată (nr. – Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc) și că istoria acestei instituții este foarte scurtă, intenționăm să menținem prioritățile pe care le-am avut în anul precedent. Mă refer, în primul rând, la principala direcție de acțiune și anume combaterea actelor ilicite de natură contravențională și infracțională care sunt practicate în cadrul acestui sector economic, astfel încât să asigurăm un climat concurențial stabil, legal și predictibil. De asemenea, avem în vedere aspectele de conformitate a operatorilor economici în sensul respectării disciplinei financiar-contabile și fiscale, ca rezultat al activității de control, altfel spus al prezenței noastre în teren. Nu în ultimul rând, ne gândim la noi moduri de acțiune, concepute în așa fel încât să cuprindem aspecte legate de protecția minorilor și a persoanelor vulnerabile. Aceste acțiuni sunt în primul rând de prevenire și de disuasiune a unor încercări de încălcare a legii în defavoarea celor atenționați.

Reporter: Cum vă propuneți să efectuați controalele – vor fi ele inopinate sau se vor desfășura în anumite intervale prestabilite?

Dan Bucur: Sperăm să putem menține o frecvență ridicată a activității de control și să ne diversificăm formele și metodele folosite. Diversificarea metodei de control ține și de natura informației pe care o deținem. Atunci când avem informații punctuale cu privire la existența unei zone de activitate ilegale, evident că ne vom îndrepta către o zonă teritorială specifică. Atunci când avem informații despre persoane din societate care acceptă sau practică activități ilegale într-un tip de activitate autorizată, vom avea în vedere întreaga arie indicată. Suntem de altfel obligați să dăm curs sesizărilor pe care ni le trimit persoanele care consideră că le-au fost încălcate drepturile în activitatea de organizare și desfășurare a jocurilor de noroc, a pariurilor sau alte activități organizate adiacente.

Reporter: Aveți anumiți indicatori de urmărit sau anumite ținte pe care vă propuneți să le atingeți în cursul acestui an?

Dan Bucur: Am dori să utilizăm niște indicatori integrați sau indicatori de calitate și anume: numărul de sesizări penale trimise Parchetului și Poliției, numărul de mijloace de joc indisponibilizate sau confiscate, ceea ce demonstrează că atingem consistent piața neagră sau economia neagră din domeniu. De asemenea, un indicator cantitativ este numărul de controale efectuate, care arată cât de bine exploatăm resursele disponibile. Ne dorim integrarea acestora cu alți indicatori și anume creșterea numărului de mașini de sloturi autorizate, creșterea taxelor, creșterea numărului de autorizații, dar și a veniturilor bugetare din domeniul jocurilor de noroc. Nu avem indicatori de genul numărul de contravenții aplicate sau valoarea acestora, întrucât nu dorim efectuarea unui control care să semene cu un plan de amenzi sau de încasări. Acești indicatori de natură economică trebuie integrați cu cei de cantitate și de calitate specifici activității de control.

Reporter: În două luni se împlinește un an de existență al ONJN. Care este punctul dumneavoastră de vedere vizavi de partea de control – credeți că în acest an piața de gaming a reușit să se obișnuiască cu acest organism?

Dan Bucur: Relația cu piața este una complexă și ne dorim să fie biunivocă. Pe de o parte am simțit suport și încurajare din partea organizatorilor în sensul cooperării și a pregătirii profesionale, iar pe de altă parte sper că și ei au înțeles intenția noastră de a asigura legalitatea în domeniu, dar și faptul că cele peste 1000 de mașini de sloturi confiscate în 2013 arată că suntem un suport solid în sprijinul celor care desfășoară activități legale și oneste pe această piață.

Reporter: Operatorii au reclamat deseori piața neagră. Care ar fi mesajul pe care l-ați adresa operatorilor pentru a vă ajuta să îmbunătățiți activitatea de control pe care o desfășurați?

Dan Bucur: Sunt un susținător consecvent al parteneriatului public-privat, de aceea știu că fără sprijinul organizatorilor nu am putea desfășura o activitate de control eficientă. Solicităm așadar suportul acestora cu informații sau analize pe care le au la îndemână, pentru a direcționa controlul către zonele care necesită acțiuni de menținere a legalității.

Reporter: Care sunt principalele probleme cu care v-ați confruntat până acum și căror probleme acordați prioritate?

Dan Bucur: În mod firesc, încercăm să păstrăm un echilibru între toate direcțiile de acțiune, dar având în vedere faptul că activitățile care implică mașini de sloturi sunt cele mai consistente ca volum, cele mai multe probleme apar evident în acest domeniu. Este vorba despre mașini neautorizate, de eludarea sau fraudarea taxelor aferente pentru desfășurarea legală a jocurilor de noroc, dar întâlnim nereguli și în domeniul pariurilor, care sunt reclamate de către jucători. Ne bucurăm că activitatea cluburilor de poker s-a reglementat și s-a stabilizat, în sensul că există cluburi de poker autorizate, iar cele care apăruseră fără autorizație fie și-au încetat activitatea, fie sunt în curs de autorizare.

Marius Pantea este doctor în drept, Conferențiar Universitar, șeful disciplinei Investigarea Criminalității Economico-Financiare în cadrul Academiei de Poliție și este detașat Director General al Direcției Generale de Autorizare Jocuri de Noroc din cadrul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.

Reporter: Cum s-a terminat anul 2013 pentru zona de autorizări de care vă ocupați în cadrul ONJN și ce obiective aveți pentru 2014?

Marius Pantea: Anul 2013 a adus prin crearea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc un plus, deoarece este pentru prima oară când activităţile de autorizare, monitorizare şi control în domeniul jocurilor de noroc sunt coordonate de o singură instituţie – Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc, fapt ce a permis o mai bună gestionare a problemelor reale ale organizatorilor legali dar şi o mai bună implicare a statului în activitatea de protecţie a minorilor sau a altor grupuri vulnerabile, din punct de vedere social şi economic, în vederea evitării dependenţei de jocuri de noroc. Un alt aspect, de asemenea important, îl constituie faptul că în acest moment ONJN colaborează eficient cu reprezentanții din „industria jocurilor de noroc” din țara noastră, având în vedere că cel puțin odată pe lună ne întâlnim în Consiliul Consultativ unde sunt expuse probleme de natură practică, aspecte de îmbunătățire legislativă, precum și o colaborare în vederea eliminării operatorilor ilegali din piața neagră a jocurilor de noroc. Odată cu începerea activității de control a ONJN, Direcția de Autorizare s-a preocupat să pună la dispoziție datele necesare pentru desfășurarea unor controale riguroase (în special la persoanele care nu dețineau licență și autorizație). De asemenea, ne-am străduit să răspundem cât mai bine solicitărilor venite din partea celor din industria de profil și am încercat să răspundem prompt cererilor de licențiere și autorizare a unor noi categorii de jocuri, având în vedere că de anul trecut și-au făcut apariția pe piața gamingului din România cluburile de poker, iar până în acest moment avem 21 de cluburi autorizate în toată țara. Acestea funcționează legal și își plătesc dările către statul român. Pentru anul viitor, ne propunem să colaborăm cât se poate de eficient cu cei din industria jocurilor de noroc, să răspundem cu promptitudine problemelor pe care le au, și să reglementăm jocurile de noroc online, sper să reușim să îndeplinim așteptările celor din industria de gambling.

Reporter: Credeți că în acest an numărul aparatelor vizate va crește față de anul precedent?

Marius Pantea: Anul trecut s-a simțit o creștere a numărului de aparate, pană la sfârșitul anului au fost autorizate aproximativ 70.000 de sloturi și cred că tendința va fi în continuare una de creștere, având în vedere acțiunile de control și reglementările din acest moment.

Reporter: Observăm totuși o ușoară tendință de scădere a numărului de operatori…

Marius Pantea: Această tendință nu se confirmă, având în vedere faptul că la 1 ianuarie 2013 figurau în evidențele noastre 443 de agenți economici licențiați, iar la 1 ianuarie 2014 sunt înregistrați 492 de operatori.

Reporter: Care sunt principalele așteptări pe care le are piața din partea Direcției de Autorizări?

Marius Pantea: Prima cerință pe care o au cei de pe piață este eliminarea birocrației, solicitare cu care suntem întru totul de acord și pe care încercăm să o ducem la îndeplinire, în sensul în care anul acesta vom încerca să punem la dispoziția operatorilor posibilitatea de a furniza Oficiului datele privin licențierea și autorizarea, precum și pe cele care vizează mutările de mijloace de joc sau schimbările de spațiu în format electronic, prin introducerea acestora sub semnătură digitală direct pe site-ul oficial al ONJN la www.onjn.gov.ro. În acest moment, testăm împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) o astfel de aplicație care să vină în sprijinul industriei de jocuri. De asemenea, ne străduim să reglementăm cât mai urgent posibil piața jocurilor de noroc online, având în vedere că până la acest moment nu a fost emisă nici o licență de funcționare și nici o autorizație de exploatare pentru aceste tipuri de joc permise încă din anul 2010.

Reporter: Care sunt principalele problemele pe care le-ați întâmpinat în primul an de existență și cum le-ați rezolvat?

Marius Pantea: Obiectivul principal al Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc, îl constituie, aplicarea unitară, corectă şi nediscriminatorie a dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul jocurilor de noroc, sens în care o principală problemă identificată de noi a constituit-o întârzierea mai mult sau mai puțin justificată a procesului de verificare și eliberare a certificatelor metrologice de către Biroul Român de Metrologie Legală (BRML). Cu toate acestea, anul trecut, nici un operator care a depus documentația completă, nu a fost amânat. Toți au primit autorizația și licența în luna în care au depus documentația necesară, ca urmare a înțelegerii pe care a manifestat-o Comitetul de Coordonare, forul care ne conduce. Și anul acesta am încercat să venim în ajutorul organizatorilor și am postat pe site-ul Oficiului un program al ședințelor Comitetului – câte două ședințe pe lună, în așa fel încât organizatorii să își poată pregăti documentația pentru a intra la timp în ședințele Comitetului de Coordonare.

Reporter: Care ar fi cea mai mare reușită înregistrată în acest prim an de funcționare de Direcția pe care o conduceți în cadrul ONJN?

Marius Pantea: În ceea ce mă privește, consider că înființarea ONJN și constituirea echipei condusă de d-na președinte Odeta Nestor este o reușită. Faptul că președinta a izbutit să aducă în echipa managerială oameni cu experiență și cu voință, dar și faptul că împreună încercăm să rezolvăm problemele din domeniul jocurilor de noroc constituie o provocare la care sperăm să facem față cu brio în perioada următoare. În ceea ce privește Direcția de Autorizare este formată din oameni tineri, serioși și ambițioși, iar împreună vom încerca să răspundem cu celeritate tuturor solicitărilor care vor veni. Va rog să-mi permiteți să mulțumesc colegilor, atât celor din echipa managerială cît și subordonaților pentru încredere și pentru ajutor!

Reporter: Ce îmbunătățiri aveți în vedere din punct de vedere normativ sau legislativ?

Marius Pantea: Până în acest moment, Oficiul a studiat îndeaproape prevederile legislative ale statelor membre ale Uniunii Europene în domeniul jocurilor de noroc land based și online și sperăm ca în cel mai scurt timp să putem reglementa piața în așa fel încât agentul economic să aibă o predictibilitate pentru activitatea pe care o desfășoară. De asemenea, am încercat să ”luăm pulsul” pieței cu privire la reglementările existente, ocazie cu care am constatat câteva aspecte pe care sperăm să le corectăm în viitor. În acest moment Oficiul lucrează la o propunere legislativă, discutată cu partenerii din industria de profil dar și cu instituțiile abilitate ale statului, prin care încercăm să aducem la un numitor comun, pe de o parte, interesul statului – care este primordial în opinia mea, iar pe de altă parte interesul organizatorilor și pe cel al jucătorilor. În acest sens încercăm să aducem pe ordinea de zi posibilitatea instituirii unor norme care să fie în conformitate cu legislația europeană în domeniul prestărilor de servicii și care să aibă în vedere protecția minorilor și a persoanelor dependente, dar în același timp să ofere o protecție reală și utilizatorilor de jocuri din România și când spun acest lucru mă gândesc la modificările care vizează licențierea jocurilor de noroc online. Avem în vedere și măsuri pentru a înlătura birocrația dar și aspecte importante care să prevină și să ajute la combaterea fraudelor și a spălării banilor în domeniul jocurilor de noroc, concomitent cu instituirea unor norme legale care să ofere posibilitatea investitorilor din această zonă să aibă o predictibilitate a activității și să ajute la crearea unei piețe competitive și atractive în România.

Reporter: De ce este important pentru cei care nu sunt autorizați deloc sau parțial să facă acest lucru, altfel spus ce riscuri ar evita și de ce avantaje ar beneficia?

Marius Pantea: Respectarea prevederilor legale în materie scutește atât pe organizator cât și pe jucător de probleme. Astfel, organizatorul care obține licență și autorizație de la Oficiu și își plătește taxele și impozitele legale către bugetul de stat, are o afacere care îi permite să obțină câștiguri legale, spre deosebire de un „infractor” care prin nerespectarea prevederilor săvârșește în concurs mai multe infracțiuni, respectiv: fraudă fiscală, nerespectarea regimului jocurilor de noroc și spălare de bani. În ceea cel privește pe jucătorul care accesează jocuri de noroc neautorizate, acesta se expune unui risc foarte mare, respectiv săvârșește o infracțiune incriminată de legislația în vigoare prin participarea la jocuri de noroc online neautorizate, iar în ceea ce privește participarea la jocuri land based ilegale există riscul real de a nu primi sumele de bani câștigate sau de a fi înșelat prin diverse metode de către proprietarul jocurilor care nu au certificat metrologic. Din punct de vedere concurențial, consider că nu este firesc ca pe aceeași piață să opereze persoane juridice care își plătesc taxele către stat alături de cei care eludează, sau mai bine zis fură din banii ce se cuvin bugetului de stat.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.