Travis Pastrana, povestea unui icar modern

Când omul și motocicleta devin una

 

Sfidează gravitația și-i râde morții în față. În tot ceea ce face, are un singur rival, recordul. Iar principalul aliat în bătălia pentru supremația absolută îi este tinerețea. Cu un idol precum temerarul Evel Knievel, nici nu avea cum să nu ridice ștacheta tot mai sus. Și cum poate fi mai grandios un spectacol în care se încearcă doborârea recordurilor dacă nu s-ar desfășura în orașul visurilor, Las Vegas, acolo unde reușitele sunt răsplătite cu focuri de artificii în culorile drapelului american.

 

3 recorduri doborâte într-o zi

 

Travis Pastrana, căci la el și la faptele sale ne referim acum, redefinește noțiunile de curaj și nebunie, îndemânare, forță și caracter.

8 iulie 2018. O zi care va fi scrisă de acum înainte cu litere mari în calendarul temerarilor și al  cascadorilor. Este ziua în care porțile gloriei s-au deschis larg pentru americanul Travis Pastrana și i-au arătat calea spre supremație. Acolo unde până în prezent lumea știa că se află inegalabilul Evel Knievel, dar care a eșuat în încercarea de a transforma în legendă saltul peste fântânile de la Caesar’s Palace.

 

Mai mult, în 1967, după ce a căzut la aterizare, Knievel a stat în comă 30 de zile și a avut nevoie de o lungă perioadă de refacere după ce a avut rupte nu mai puțin de 40 de oase. Acest cascador neînfricat i-a fost idol lui Pastrana. Și pentru a-i duce mai departe moștenirea, la 8 iulie a bătut nu mai puțin de trei recorduri. Doar el și motocicleta sa, Indian Scout făcută la comandă ca să fie aproape la fel cu cea cu care a sărit Knievel! Chiar dacă nu a fost saltul cel mai lung, a fost cel mai important: zborul peste fântâna de la Caesar’s Palace. O plutire lină, la peste 10 metri înălțime și o aterizare direct în Olimpul sportului extrem.

TRAVIS PASTRANA

Îmbrăcat într-un costum similar maestrului, Travis și-a făcut încălzirea cu un salt de aproximativ 44 de metri peste 52 de mașini stivuite, câte trei pe verticală. A terminat fără probleme  în zona cuprinsă între Planet Hollywood Resort & Casino, Paris Las Vegas și Bally’s Las Vegas, ba chiar spațiul lăsat la aterizare a dovedit că recordul poate fi îmbunătățit.

 

Una dintre performanțele lui Knievel – salt de aproximativ 37 de metri peste 50 de mașini, pe stadionul Coliseum din Los Angeles –  fusese deja bătută. A urmat o altă  încercare dificilă, zborul de aproximativ 59 de metri peste 16 autobuze, cu două mai multe decât sărise Knievel în octombrie 1975, la King’s Island, Ohio. Din nou succes și drum liber către săritura iconică peste fântânile de la Caesar’s Palace.

 

Pe urmele idolului

 

Ce n-a reușit idolul, a reușit cu ușurință discipolul. 45 de metri de zbor lin și o aterizare fără cusur. Chiar dacă săritura nu a fost mai lungă decât cele de dinainte, a fost cea mai periculoasă și mai tehnică dintre toate. Înainte de saltul înspăimântător, Pastrana a făcut o tură de recunoaștere în apropierea rampei de lansare, după care și-a luat zborul. Delir în asistență, fericire în familie, admirația întregii națiuni americane care a putut urmări în direct, pe un program important, History Channel, încercarea reușită a lui Pastrana. “Este o asemenea onoare să urmezi o zi pașii lui Evel, să simți urmele cizmelor lui”, a spus Pastrana, care a lăsat să se înțeleagă că nu ar fi știut că fiul lui Evel, Robbie, reușise săritura magică încă din 1989. „Să fiu aici, în Las Vegas, este atât de important pentru mine. Aici mi-am cerut soția în căsătorie, aici am avut primul spectacol Nitro Circus, cu siguranță este cel mai tare lucru pe care l-am făcut vreodată”,  a completat Pastrana.

 

Recordman și pe patru roți

 

Și nu doar pe două roți se află Travis Pastrana în cartea recordurilor. Pe 4 ianuarie 2010, în Long Beach Harbour a reușit cea mai lungă săritură cu… o mașină de raliu. La volanul unui Subaru Impreza, Pastrana a sărit 82 de metri după ce s-a desprins de rampa de lansare la viteza de 150 de kilometri pe oră.

 

O avere… extremă

 

Travis Pastrana are o avere estimată la 30 de milioane de dolari. Banii i-a câștigat participând la competiții destinate sportului extrem, el fiind un adevărat magician al motocicletei. A fost de trei ori campion de motocros apoi a cucerit 10 medalii de aur la The X Games, la motocros, supercros și freestyle motocros  – toate la ghidonul motocicletelor Suzuki – și a fost de patru ori campion la Rally America, la volanul unui Subaru Impreza STI, însă nu este străin nici de  Red Bull X Fighters ori Dew Tour.

 

În Nascar, a luat startul la 29 de etape și a terminat în primii 10 de patru ori până la retragerea din august 2013. A participat atât la întreceri destinate mașinilor de serie cât și la curse de camioane. Însă, indiferent de competiția la care a luat parte s-a aliniat la start cu același număr, 199.

 

Depresiv din cauza accidentărilor

 

Să nu credeți acum că întreaga carieră a lui Travis Pastrana a fost ferită de evenimente negative. De-a lungul carierei a suferit multiple accidentări, dar au fost atât de multe încât… le-a uitat numărul, după cum chiar Travis mărturisește. Pe lângă dislocarea coloanei vertebrale de pelvis – trei luni a mers doar în scaunul cu rotile -, a suferit rupturi multiple de ligamente, anterioare, posterioare, laterale, medii, încrucișate fiind supus în dese rânduri unor intervenții chirurgicale la ambii genunchi. A fost operat la încheietura mâinii stângi, la spate, la cot, în vreme ce în urma intervenției chirurgicale la umăr s-a ales și cu o bucată de metal în corp.

 

“La 18 ani, am suferit mai multe contuzii la rând. Am încercat să le depășesc, dar m-am trezit foarte bolnav, în condițiile în care nu puteam să fac ceva. Așa că am decis să mă urc în mașini, dar din fericire am dat peste un mecanic, pe care l-am rănit. A fost prima dată când am fost într-adevăr într-o stare de depresie, îmi pierdusem drumul, Singura dorință era să mă urc pe motocicletă și să conduc și am fost… Fizic însă, nu știam dacă pot”,  s-a confesat Travis.

 

O viață ca-n filme

 

Pastrana este probabil cel mai faimos competitor din circuitele de sporturi extreme, realizând unele dintre cele mai elaborate cascadorii. El este singurul om care a reușit un dublu backflip, adică două rotiri complete de 360 de grade cu motocicleta.

În octombrie 2013 și-a unit destinele cu Lyn-Z Adams Hawkins, skateboarder profesionist, iar în septembrie 2013 au avut primul copil, pe Addy Ruth. Al doilea copil, tot o fetiță, Bristol Murphy, a venit pe lume în februarie 2015.

 

În afara curselor, Pastrana a găzduit, a produs și a creat showul Nitro Circus pentru canalul MTV. Showul îi prezintă pe prietenii lui Travis care călătoresc în jurul lumii și fac în fața publicului cascadorii nebunești. Showul a fost atât de popular încât a fost lansat un tur pentru cei care au dorit să însoțească echipa, precum și un film 3D. Între 2012 și 2013 a apărut în primul lui serial, În Ritm cu Pastrana.

 

Este coautorul cărții Big Jump: The Tao of Travis Pastrana (2007), iar în 2008 a apărut în documentarul 199 de vieți, Povestea lui Travis Pastrana.

 

Despre nebunia frumoasă a lui Travis Pastrana s-a vorbit și se va vorbi. Și poate definitoriu pentru riscurile pe care și le asumă când face sport este saltul lui din 26 septembri 2007, când a sărit din avion fără parașută și a fost adus la sol de un prieten.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *