vineri, 26 iulie 2024

SWIFTMANIA

Ce este Swiftmania? Tot auzim această sintagmă în legătură cu impactul pe care-l are cântăreața Taylor Swift în mediul artistic, cultural, social sau în economie. Pentru că până la urmă concertele sale, turneul său mondial aduce muzica în inimile fanilor săi și bani în economia statelor sau orașelor pe care le vizitează. Vă propunem să aflăm câteva detalii interesante despre swiftmania și cifrele care probează acest supranume.

photo source: stylecaster.com

Ce este Swiftmania?

Swiftmania este o obsesie, adică o atracție totală pentru muzica și concertele lui Taylot Swift. Totul a început după pandemia de covid-19, în 2023, când Eras Tour – turneul susținut de Swift pe întreg mapamondul a atras milioane de oameni pe stadioanele unde s-au desfășurat concertele și miliarde de dolari au ajuns în conturile lui Taylor Swift și al statelor ce au fost vizitate de tur.

Specialiștii în domeniu și publicațiile de mare tiraj din toată lumea au caracterizat  mega-turneul Eras Tour ca fiind unul dintre cele mai influențabile evenimente artistice la nivel cultural, economic, social și politic din ultimii zeci de ani. Unii au numit turneul ca fiind “Cel mai mare spectacol de pe Pământ”.

Ce îi atrage pe fani la Taylor Swift?

Admiratorii  lui Swift sunt atrași de tinerețea și efervescența lui Taylor, de frumusețea sa naturală și de vivacitatea pe care o manifestă pe scenă. Conform unui sondaj realizat de compania de cercetare online QuestionPro, 58% dintre participanții la Turneul Eras aveau vârste cuprinse între 35 și 64 de ani, 37% între 18 și 34 de ani și mai puțin de 5% sub 18 ani. O explicație a succesului ei să fi fost și nevoia oamenilor de a participa la festivaluri de muzică și la concerte după 2 ani de stat în casă după restricțiile aduse de pandemia de covid…tot ce-i posibil, însă pachetul numit Taylor Swift vinde foarte foarte bine și creează o frenezie în rândul admiratorilor ei, mulți asimilind-o cu o manie, de aici Swiftmania. Biletele au avut cereri atât de mari încât prețul biletelor a trebuit ajustat în Parlamentele mai multor țări precum Marea Britanie, Irlanda sau Brazilia.

photo source: vanityfair.com

Implicațiile geo-politice ale Swiftmania

Prima curiozitate la nivel politic este influența sa bipartidă sau bipartizană. Mereu a avut opinii și și le-a exprimat în public mai ales prin intermediul social-media, mai ales pe platforma X. Orice părere a ei exprimată în public poate influența deciziile alegătorilor din State să spunem. În general vederile politice sunt unele liberale, care țin de marea masă a fanilor săi și nu are limitări de rasă, gen sau orientare sexuală. Pe undeva firesc pentru un artist ce dorește succesul la scară mondială. Se spune că are o înclinație mai mare către democrați și mai puțin către republicani, care sunt considerați conservatori.

În ce privește politicul la nivel global, influența lui Taylor Swift este uriașă, ceva asemănător influenței lui Michael Jackson de la sfârșitul anilor 1980, începutul anilor 1990. Țin minte o știre de acum aproximativ o lună de zile ce a avut ecou și pe pagina de Linkedin a Prim-ministrului din Singapore când acesta din urmă a replicat satisfăcut unui grup de state din regiunea Asiei de Sud-Est, la o conferință economică din regiune, care au pierdut șansa de a avea-o pe Swift în țara lor în detrimentul bogatului oraș-stat Singapore. Din grupul țărilor „supărate” făcând parte Thailanda, Taiwan sau Filipine. Exclusivitatea plătită cu bani grei de către Singapore a inflamat relațiile dintre vecini în Asia, atât de mare este influența lui Swift la nivel geopolitic.

Swifties

Cine sunt swifties? E foarte simplu, reprezintă acei susținători înfocați care ascultă cu precădere doar muzica lui Taylor Swift. Generațiile mai în vârstă pot compara acești oameni obsedați de Swift cu epoca Rockerilor sau a Depeche-arilor. Un alt lucru care amintește de alte ere ale obsesiilor este cea a artiștilor care recreează/reconstituie în cele mai mici detalii (voce, mișcări, dans, etc) un artist celebru. Să zicem acei Elviși care au apărut în timpul sau după moartea lui Elvis Presley și de care te mai împiedici și azi prin Vegas sau în Memphis. De exemplu, în Marea Britanie există Katy Ellis, o „Swiftie” obsedată, cu o trupă live incredibilă și dansatori, care promite să ofere cea mai autentică reconstituire a unui spectacol Taylor Swift.

Spectacolul a fost luat deja cu asalt de fanii „Swiftie” din întreaga lume și cuprinde toate hiturile mult iubite ale lui Taylor, inclusiv: Shake It Off, Blank Space, Love Story, You Belong With Me, Look What You Made Me Do, I Knew You Were Trouble și multe altele.

Cifrele maniei pentru Swift

Turneul ei, Eras Tour, are cele mai mari încasări din istorie. Federal Reserve a calculat că impactul economic al lui Swift în economia americană este de 4,3 miliarde dolari. Pentru industria ospitalității din întreaga lume unde a concertat Swift se estimează că hotelurile, restaurantele, afacerile locale au avut beneficii de miliarde de dolari. Analiștii economici estimează că impactul concertelor lui Swift este unul comparabil cu găzduirea Olimpiadei sau a Campionatului Mondial de Fotbal. O analiză Mastercard arată că restaurantele cu tematică Swift sau cu meniuri Swift au adus venituri de peste 100 de milioane de dolari proprietarilor săi. Swift vinde foarte bine și repede.

Se spune că două concerte ale lui Taylor în Denver au adus venituri la bugetul statului Colorado de 140 de milioane de dolari. Prezența turului lui Swift în Los Angeles a adus contribuții la bugetul zonei de 320 de milioane de dolari.

În afara Statelor Unite cifrele Swiftmania sunt la fel de impresionante: 59 de milioane de dolari aduse orașului Mexico City, sau 230 de milioane de dolari în Japonia sau 780 de milioane de dolari pentru orașul Melbourne din Australia.

În Europa, Swift a reprezentat 1,27 miliarde de dolari pentru economia Regatului Unit din care 380 de milioane de dolari pentru Londra. Pentru Paris turul lui Swift a fost mai benefic din punct de vedere economic și turistic decât Olimpiada de Vară, care nici măcar nu a început și pentru care s-au cheltuit sume enorme de bani. Și pentru a ne ocupa puțin și de concurență aflați că Eras Tour a lui Swift a generat un impact de 10 ori mai mare decât turul lui Beyonce (Renaissance World Tour) și un impact de 20 de ori mai mare decât al turneului lui Lady Gaga (Chromatica Ball).

photo source: s.yimg.com

Concluzie

Când auzi cifrele de mai sus ai un șoc și te gândești dacă poate fi adevărat ce poate însemna Swiftmania, dar numerele nu mint, nu sunt ghidate de emoție ci arată clar că șocul cultural, social, politic și economic adus de prezența lui Taylor Swift în orașele și statele vizitate le boostează din punct de vedere socio-economic.

Surse: wikipedia, swiftmania.co.uk, reddit, cheltenhamtownhall.org.uk





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.