“SUCCESURILE” MODIFICĂRILOR LEGISLATIVE TRECUTE ȘI NOILE INIȚIATIVE CARE VOR IMPACTA INDUSTRIA
Ultimii doi ani au fost o piatră de încercare grea pentru industria de gambling din țara noastră. Parcă din neant apărut, războiul clasei politice contra păcănelelor, condus de însuşi mai marii guvernanți, a “reuşit” să destabilizeze o piață bine reglementată şi să trimită în derizoriu, activitatea de exploatare a jocurilor de noroc.
► de Avocat Prof. dr. Marius PANTEA

Av. Prof. Habil. Marius PANTEA, PhD
Se pare că cei doi ani de haos nu au fost de ajuns, după o scurtă pauză (de alegeri) acum se reia ofensiva împotriva acestui tip de afaceri, prin propuneri care să închidă efectiv domeniul. Vorbim aici de ultima dintre ele, prin care se vrea a se închide toate locațiile specializate care funcționează la parterul blocurilor de locuințe, pentru care ONJN a emis deja un aviz negativ, nefiind de acord cu această propunere, dar la o solicitarea expresă, acest punct de vedere trebuie modificat, de așa manieră încât autoritatea, care cunoaște cel mai bine situația reală a gamblingului național, să permită efectiv închiderea pieței (măsura afectează mai bine de 80% din locațiile unde sunt exploatate jocurile de noroc). Și de această dată, sub pretextul combaterii adicției la jocul de noroc, fără consultarea Consiliului Consultativ al oamenilor de afaceri din industrie și fără a estima impactul bugetar al măsurilor, probabil se va lua o decizie care, cu siguranță va avea un impact devastator asupra activității de exploatare a jocurilor de noroc tradiționale de la noi.
Propunerea nu ține cont de faptul că majoritatea spațiilor (proprii sau ale partenerilor) unde Loteria Română își desfășoară activitatea sunt situate la parterul blocurilor, că odată cu închiderea locațiilor specializate ale operatorilor privați licențiați se vor pierde sume de bani importante din impozitul pe chirii, că vor exista disponibilizări de personal care vor genera o altă gaură la bugetul de stat (dispar impozitele pe salarii, contribuții etc. și apar cheltuieli cu șomajul), că vor dispărea sumele care sunt achitate de organizatori lunar și anual (taxa de licență, taxele de autorizare și altele) și așa mai departe.
Doar din punct de vedere al cifrelor, prezentăm pe scurt impactul măsurilor legislative nesăbuite luate în ultimii doi ani de către cei care nu au nici competența și nici nu conștientizează răul făcut, respectiv:
- Încasările la bugetul de stat au scăzut cu 140 mil. euro (doar din taxele directe);
- Doar în anul 2024, au fost scoase din exploatare 33.356 de slot machines (ca urmare a creșterii taxelor și a garanției și a aplicării ultimelor modificări legislative), pentru care se achitau lunar taxa de autorizare (din cei 5.300 euro/anual) și taxa de viciu de 500 euro/an;
- și-au încetat activitatea 264 de firme licențiate (din care 158 licențe clasa a I-a și 106 licențe clasa a II-a);
- Au fost închise 1.263 locații specializate;
O scurtă privire asupra datelor din bugetul național, arată că măsurile luate au avut un impact negativ semnificativ asupra încasărilor iar măsura legislativă propusă va mări considerabil gaura din buget, sens în care sintetizăm:
Pentru bugetul pe anul 2025, proaspăt aprobat, se prevede o creștere de 8,39%, din taxele ce vor fi încasate de la jocurile de noroc dar cu siguranță dacă propunerea va fi adoptată, aceste creșteri se vor transforma într-o gaură imensă la buget.
Analizând măsurile legislative implementate în ultima perioadă, rezultatele obținute, arată astfel:
Au fost eliminate jocurile de noroc cu risc limitat, unde jucătorii puteau paria sume mici iar câștigul nu putea depăși 1.000 lei. De ce? Greu de înțeles justificarea acestei măsuri, aparatele de joc cu risc limitat au fost introduse în exploatare prin anul 2014, după modelul țărilor occidentale și erau cele care nu permiteau dezvoltarea adicției la jocurile de noroc. Sumele mici pe care le puteai câștiga, prin efectul legii, făceau din aceste aparate echipamente de petrecere a timpului liber, de distracție, jucătorul nefiind atras de posibilitatea unui mare câștig financiar. Acum, exact aceste echipamente au fost eliminate din piață.
S-a interzis exploatarea jocurilor de noroc tip slot machines, în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori. Rezultatul a fost migrarea operatorilor și a jucătorilor către localitățile mari, supraaglomerarea locațiilor specializate în orașele care îndeplinesc criteriul. De asemenea, urmare a legiferării eronate (se interzicea autorizarea, nu exploatarea mijloacelor de joc) și a aplicării acestor norme după ureche, instanțele de judecată au permis funcționarea în localitățile cu pricina a celor care au contestat măsurile luate de Comitetul de Supraveghere a Oficiului. După aplicarea acestei măsuri, greșite în opinia noastră, au constatat că în localitățile mai mari de 15.000 de locuitori au apărut și mai multe locații specializate, și au inițiat ultima propunere legislativă amintită.
S-a interzis consumul de alcool în locațiile de jocuri de noroc, rezultatul obținut fiind acela că jucătorii ies în fața sălilor la o țigară și un pahar de bere (sau altceva adus de acasă) și își varsă năduful, generând în acest fel un disconfort pentru trecători dar și pentru locuitorii din proximitate.
S-a instituit obligativitatea creării unei baze de date la nivel național cu persoanele autoexcluse, care nici până la acest moment nu există, deoarece ONJN fie nu a avut fonduri pentru aceasta, fie nu a reușit să producă un caiet de sarcini pentru achiziție. Această prevedere a creat o adevărată isterie în rândul jucătorilor, care după ce se autoexclud de la un operator sau depun direct la Oficiu solicitarea, reușesc să intre la alt operator, unde joacă și dacă pierd sume de bani, solicită returnarea acestora pe motiv de autoexcludere. Faptul că prevederea legislativă este neclară și incompletă, nu au apărut normele prin care să se stabilească un minim de criterii (perioada autoexcluderii, modificarea acesteia, datele personale etc.), a permis apariția pe rețelele de socializare a unor promisiuni de recuperare a sumelor de la stat (de la ONJN sau de la Loteria Română, după caz) sau de la operatorii licențiați (atât land based cât și online) sens în care diverse case de avocatură, pentru plata unui onorariu, promit recuperarea sumelor pierdute, creând în acest fel speranțe false persoanelor care au probleme de adicție ori materiale.
Faptul că au fost modificate parțial anumite articole, s-au adăugat noi prevederi (unele prin Ordonanță de Urgență altele prin Legea de aprobare), fără respectarea normelor de tehnică legislativă, au adus actele normative care reglementează domeniul într-o situație fără precedent, deoarece au rămas prevederi care fie nu se pot aplica fie contrazic noile modificări, iar normele de aplicare (prevăzute în Hotărârile de Guvern ori în diverse Ordine care trebuiau emise), fie nu au apărut nici până în prezent fie au fost emise cu mare întârziere ori sunt ambigue. La toate acestea se adaugă noile interpretări ale celor de la Control din ONJN, care timp de mai bine de 10 ani au aplicat prevederile într-un fel, iar de curând au o altă optică, aplicând aceleași prevederi (nemodificate) în alt fel, ceea ce creează un stres suplimentar într-o piață care reușește cu greu să facă față avalanșei de schimbări fără noimă.
Peste toate acestea, de curând a fost definitivat un control al Curții de Conturi a României la ONJN, care a scos în evidență câteva carențe, amplificând presiunea asupra angajaților Oficiului și implicit asupra pieței. Pentru cei care cunosc bine domeniul jocurilor de noroc și care au avut ocazia să parcurgă documentul de control, concluzia este: în ultimii ani unii din cei care au condus ONJN-ul nu aveau ce să caute în acele funcții. Nu doar cei indicați în raport au uitat să emită Ordinele de Președinte prevăzute de normele legale (cu termene clare), sau să le publice în Monitorul Oficial al României. Controlorii au indicat doar o anumită persoană, celelalte situații similare nici măcar nu sunt amintite în raport, ceea ce denotă un control țintit și neprofesionist, în opinia noastră. Pe de altă parte, se pare că cei care au efectuat controlul, nu înțeleg nici domeniul de nișă al jocurilor de noroc și nici prevederile legale, deoarece au reușit, prin matematici avansate, doar de ei știute să obțină niște așa-zise prejudicii, care nu prea au legătură nici cu legea și nici nu sunt fundamentate. Nu prea am văzut măsuri cu privire la sumele uriașe colectate de Oficiu pentru prevenirea adicției, și neutilizate de la instituirea acestei prevederi legale. Aici doar câte ceva legat de cei patru angajați care ani de zile doar au încasat salariul iar pentru prevenirea adicției nu s-a făcut nimic, fapt ce a permis naționalizarea sumelor și virarea acestora la bugetul de stat. A, scuze, s-au făcut două afișe al căror mesaj este total în dezacord cu politica privind jocurile de noroc din lumea civilizată.
Tabloul sumbru prezentat, nu face excepție de la situația în care se află astăzi instituțiile din țara noastră, iar la provocările cotidiene foste sau actuale (pandemie, război la graniță, situație economică complicată, convulsii sociale etc.), se mai adaugă și incompetența crasă a unora din cei care ne conduc sau care gestionează diverse domenii. Oare noua administrație a SUA, ar dispune închiderea afacerilor americane (în cazul nostru al Cazinourilor din Las Vegas), că la noi se pare că se dorește desființarea industriei de jocuri de noroc tradiționale, fără să se ia în calcul impactul bugetar important, în loc să se dispună măsurile de prevenire a adicției și integrare a jocurilor de noroc în industria de divertisment, așa cum este în toată lumea civilizată. Oare încercările de reglementare care au eșuat, nu ridică semne de întrebare pentru cei care ne conduc, oare situația bugetară precară, mai permite și alte greșeli în acest domeniu. Credem că a sosit momentul să fie ascultați și profesioniștii din industrie, care au propuneri pertinente și aplicate și de alte industrii la noi sau în țările civilizate. Radicalizarea celor care votează, care în mare parte sunt și participanți la jocurile de noroc, este ca urmare a deciziilor politice proaste, a inconsecvenței și a populismului ieftin promovat de unii lideri politici.
Susținem în continuare drepturile și obligațiile corelative atât ale jucătorilor cât și ale operatorilor, intervențiile legislative care reduc adicția și permit jocul de noroc – activitate de divertisment, și introducerea unor programe de responsabilizare și educație a consumatorului de servicii specifice jocurilor de noroc. Considerăm că schimbarea regulilor de operare anual, mărirea taxelor și alte măsuri care împiedică predictibilitatea în acest domeniu, nu fac decât să transfere sumele de bani din piața reglementată în cea neagră și gri (mărind evaziunea fiscală), îngreunând și mai tare situația existentă și generând prejudicii statului, jucătorilor și operatorilor licențiați. Putem compara industria de jocuri de noroc de la noi cu alte industrii, spre exemplu cea farmaceutică, nu s-a dispus închiderea farmaciilor (care depășesc cu mult numărul pe cap de locuitor), au fost introduse restricții la eliberarea medicamentelor (antibiotice și altele), scopul fiind educarea populației. Aceeași soluție a fost adoptată și în industria tutunului (introducerea de mesaje pe pachetele de țigări), respectiv interzicerea publicității. În piața de gambling se pot adopta măsuri de educare a jucătorilor, limitarea publicității excesive de prevenire și combatere a adicției..
Sintetizând, dorim să subliniem faptul că restricționarea artificială a acestei piețe nu va avea decât un singur rezultat – migrarea către piața neagră, iar pierderile vor fi importante pentru societate (nu se va limita adicția – ba din contră va scăpa de sub control), pentru bugetul de stat (sume mult mai mici care vor fi încasate) și pentru operatorii licențiați (concurența neloială va fi cea care va domina această piață). Considerăm că este deosebit de important, implementarea de urgență a măsurilor care vizează autoexcluderea, realizarea software-ului și a bazei de date, inițierea și adoptarea normelor clarificatoare și modificarea legislativă necesară și cel mai important utilizarea sumelor uriașe aflate la dispoziția ONJN, pentru prevenirea și combaterea adicției la jocurile de noroc.