NU ne mai închideți! NU noi răspândim virusul!

Statul și eforturile împotriva adicției – partea a 2-a

miercuri, 5 august 2015

de Laurențiu Neacșu – expert în gaming
Voi continua pezentarea măsurilor privind jocurile responsabile social, adoptate de Comitetul European pentru Standardizare, din locul unde le-am lăsat episodul trecut.
10. În ceea ce privește marketingul și publicitatea, operatorii sunt obligați să nu țintească persoanele din categorii vulnerabile din punct de vedere al vârstei, statutului social sau a obiceiurilor de joc. Astfel, toate comunicările și mesajele de promovare vor fi însoțite de un avertisment privind restricția de vârstă. De asemenea, operatorii, precum și alți terți angrenați în procesul de comunicare vor agrea un protocol privind marketingul și promovarea astfel încât să nu fie încurajat jocul persoanelor cu probleme. Prin protocolul respectiv se va asigura că:
a. nu se vor oferi stimultente pentru loializare nerezonabile, bazate pe principiul „joci mai mult, câștigi mai mult” sau bazate pe anxietatea indivizilor.
b. focusul este pe joc ca mod de distracție și petrecere a timpului liber și nu ca alternativă la munca pentru depășirea problemelor financiare.
c. sunt afișați clar termenii promoțiilor – data, timp – astfel încât să nu afecteze comportamentul de mizare, precum și șansele de câștig, mizele, etc.
d. nu se fac discriminări după rasă, sex, orientare religioasă, sexuală, etc.
e. sunt excluse conținuturi care încurajează comportamente ilegale, abuzuri sexuale sau violență.
f. nu există cooperare cu alte materiale de promovare privind împrumuturi rapide care ar putea fi atrase în scopul de a participa la joc.
g. există posibilitatea de dezabonare penru orice comunicare prin email sau SMS.
11. Operatorii se vor angaja în susținerea organizațiilor care promovează jocul responsabil sau a celor specializate (clinici, centre de tratament, etc.). În cazul în care într-o anumită jurisdicție există servicii de tratament, membrii se obligă să își informeze personalul pentru a putea oferi jucătorilor informații relevante și să coopereze cu reprezentanții serviciilor respective pentru a ameliora problemele jucătorilor.
12. Educația jucătorilor se va face și cu următoarele:
a. Regulile de joc – disponibile în orice moment în timpul sau în afara jocului
b. Unde jocul este în mai multe limbi, informațiile privind jocul responsabil este obligatoriu să fie afișate în toate limbile respective
c. Tabel de câștiguri
d. Pagina inițială a website-ului organizatorului va afișa explicit restricțiile de vârstă
e. În cazul în care nu există limitări legale, vor fi afișate riscurile privind jocul minorilor
f. Informațiile privind limita de vârstă, gamingul responsabil, protecția consumatorului și de unde se poate obține ajutor în caz de probleme de joc
Dacă informațiile de mai sus nu sunt disponibile în sălile de joc, operatorii vor lua măsuri prin care să explice clienților/jucătorilor cum să intre în posesia lor. Dacă în locații există ATM-uri, lângă acestea vor fi amplasați fluturași/broșuri care conțin informațiile respective.
13. Includerea în mecanismele proprii de raportare diverse grupuri implicate, în funcție de aria lor de activitate (asociații religioase, filantropice, asociații împotriva jocurilor de noroc, etc.) în scopul controlării fenomenului adicției. De asemenea, operatorii vor aranja verificări independente pentru activitățile de prevenire și controlare a adicției , cel puțin o dată la trei ani.
Cu privire la mijloacele de joc electronice (single-game sau multi-game), inclusiv terminale VLT, AWP (amusement with prize), IVT (interactive video terminals) sau EIL (Electronic Instant Lottery) organismul european amintit la începutul articolului apreciază că acestea pot cauza probleme jucătorilor mai mult decât alte tipuri de jocuri.
Astfel, este necesar ca la instalarea unui mijloc de joc electronic acesta să aibă opțiuni să modifice viteza de joc pentru a preveni declanșarea adicției. Acesta va fi instalat într-un loc central, vizibil, pentu a impiedica accesul minorilor și pentru a oferii posibilitatea personalului de a interveni rapid în caz de fraude/încălcări ale regulilor. Jocurile electronice ar trebui să ofere:
– mesaje pe ecran, al căror conținut să fie agreat cu specialiștii în gamingul responsabil
– posibilitatea de a limita miza/timpul de joc
– posibilitatea jucătorilor de a se „răcori” după un câștig
– „contactul cu realitatea” – ceasuri, lista cu creditele pierdute,
– cash-out automat
– posibilitatea de autoexcludere de la joc

Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *