Statul dorește interzicerea reclamei la jocurile de noroc pe TV și pe internet
Numai cuvântul acesta “interzicerea” îți dă fiori reci pe șira spinării într-o lume în care alt cuvânt ar trebui să își facă loc – “dialog”. Clar, este mai ușor să spui că interzici, pentru că nu e mare bătaie de cap să închizi lucruri. Închizi și gata! Fiecare să se descurce cum poate după interzicere…Însă industria jocurilor de noroc din România a ajuns la un nivel ridicat de maturitate și dorește să reglementeze lucrurile care ne aduc o imagine negativă în ochii societății și propune dezbateri, rațiune și reglementare prin discuții și dialog.
Pe 12 ianuarie, Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) a dezbătut adresa nr.12213/14.12.2022 primită de la Senatul României prin care i se solicita un punct de vedere/un aviz privind Propunerea legislativă pentru completarea art.29 din Legea nr.504/2002 a audiovizualului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.148/2000 privind publicitatea în care, în forma inițiatorului se solicită:
“Art.I – După alin.(5) al art.29 din Legea nr. 504/2002 a audiovizualului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se adaugă un nou alineat, alin. (5^), cu următorul cuprins: (5^) Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă”
Găsiți aici Forma Inițiatorului.
Consiliul Național al Audiovizualului a hotărât în unanimitate – aviz favorabil cu observații, precum se arată și pe site-ul acestei instituții https://www.cna.ro/Extras-din-procesul-verbal-al-edin,12327.html
În acest moment inițiativa legislativă mai sus amintită are Avize favorabile exprimate de către Consiliul Economic și Social și, cu observații, de către Consiliul Legislativ. Mai multe despre derularea parcursului legislativ al acestui act normativ propus găsiți aici.
CNA-ul are prerogative și asupra conținutului publicat pe internet odată cu promulgarea în 28 iunie 2022 a Legii nr. 190 / 2022 prin Decretul Prezidențial nr. 926/2022 și anume “Legea pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, privind modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia precum și pentru modificarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune”.
Care sunt condițiile actuale prin care operatorii de jocuri de noroc și de pariuri își pot exercita dreptul de-a își face reclamă „în cadrul unui program audiovizual”. Iată:
DECIZIE Nr. 220*) din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual care menționează la art. 89 și anume:
“Art. 89 – (1) Jocurile de noroc pot fi difuzate în cadrul unui programaudiovizual sau pot fi subiect al unei comunicări comerciale audiovizuale numai dacă sunt autorizate în condiţiile legii.
(2) Este interzisă difuzarea de jocuri-concurs cu câştiguri de orice fel, prin intermediul liniilor telefonice sau al altor sisteme de telecomunicaţie, televiziune ori radio, prin care se condiţionează obţinerea unor avantaje materiale ca rezultat al răspunsurilor formulate la întrebări adresate publicului şi care presupun o taxă de participare.
(3) Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor”din titlul II „Protecţia minorilor”.
(4) Jocurile de noroc nu pot fi incluse în programele adresate minorilor şi nici nu este permisă incitarea acestora să participe la astfel de jocuri.
(5) Jocurile de noroc trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod corespunzător.
(6) La începutul şi pe parcursul desfăşurării programului, publicul va fi informat,vizual şi auditiv, despre caracterul jocului, condiţiile de participare şi de tarifare, modalităţile de acces şi de atribuire a câştigurilor.
(7) Anterior programării difuzării jocului, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să aducă la cunoştinţa Consiliului datele principale din licenţa sub care acesta este organizat.
(8) Este interzisă solicitarea insistent adresată publicului de a participa la joc.”
Vă invit și pe voi să citiți această Decizie nr. 220/2011 și veți vedea că publicitatea la jocuri de noroc nu este reglementată deloc cu subiect și predicat, cu alte cuvinte NU există pasaje legislative clare care să reglementeze clar ce au voie să publiciteze pe post operatorii de jocuri de noroc (aici includem tot, și landbased și online și pariuri, etc) și ce nu.
În schimb, înțeleg că există interpretări ale CNA pe marginea acestui subiect folosindu-se de cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor”din titlul II „Protecţia minorilor”, unde se vorbește de violență, alcool, pornografie, droguri și alte lucruri care, normal, că nu pot fi difuzate decât în intervalul 23:00 – 06:00.
Din punctul nostru de vedere Industria jocurilor de noroc din România s-a autoreglementat! A înțeles că mesajele sale trebuie să fie transmise în anumite paliere orare, la care minorii ar trebui să doarmă.
Pentru noi este șocant să observăm că NU am identificat o reglementare clară cu dedicație din partea CNA cu privire la domeniul jocurilor de noroc.
Cu toate acestea industria jocurilor de noroc este mereu dispusă la dialog cu autoritățile statului și înțelege că menirea ei este să furnizeze un serviciu de entertainment (distracție) destinat persoanelor de peste 18 ani și vrea să facă mai mult pentru a se conforma trendului actual de implicare în cadrul comunității și de promovare ca strategie de comunicare a jocului responsabil. Și mai mult decât atât, dacă te uiți la activitatea Asociației Joc Responsabil veți vedea că prin Programele sale, în special Antrenat de Majorat, merge în licee și împreună cu psihologii AJR în frunte cu Dr. Cristian Andrei vorbesc celor care se apropie de vârsta de 18 ani de faptul că jocul de noroc este unul strict de șansă, de statistică matematică, de nevoia de a înțelege că atunci când alegi să te distrezi în acest fel nu o vei face pentru a-ți suplimenta veniturile ci doar strict pentru a petrece un timp de calitate cu prietenii tăi.
Revenind la subiectul nostru am dorit să cerem un punct de vedere și reprezentanților industriei noastre și vă prezentăm mai jos câteva opinii.
Odeta Nestor, Președintele Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND):
“Interzicerea totală a reclamelor la casele de pariuri și la jocurile de noroc este o decizie care va avea efecte negative în primul rând asupra jucătorilor, care vor fi expuși doar publicității operatorilor de jocuri de noroc fără licență în România, publicitate ce nu poate fi ținută sub control în mediul online. Interdicția totală ar aduce prejudicii și sportului românesc, care ar rămâne fără o sursă importantă de venituri pentru dezvoltare, precum și mass-mediei, în primul rând televiziunilor.
Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND) crede că cea mai bună soluție nu este interdicția totală, ci un control mai atent al mediilor și intervalelor orare în care este distribuit materialul publicitar, precum și un cod de conduită care să fie asumat de toți operatorii de jocuri de noroc licențiați în România.”
Liviu Popovici, Președintele Romanian Bookmakers – Patronatul Organizatorilor de Pariuri din România:
„Am exprimat-o în nenumărate ocazii: reducerea vizibilității jocurilor de noroc și comunicarea responsabilă sunt cheia sustenabilității acestui
domeniu. Excesul atrage măsuri extreme, la limita raționalului, iar interzicerea, în orice formă, nu este o soluție viabilă întrucât va pune o industrie licențiată în aceeași categorie cu piața neagră.
Stabilirea unor reguli clare de publicitate, în ceea ce privește frecvența și mesajele comunicate, împreună cu îndemnul la un joc responsabil vor avea, cu siguranță, un impact pozitiv pe toate liniile.
Atât timp cât vom păstra același nivel agresiv de vizibilitate și nu ne vom alinia mesajele cu principiile de joc responsabil, vom fi în continuare o industrie vulnerabilă.
Industria a avut inițiative în acest sens, dar se pare că nu a fost încă suficient de persuasivă și iată că suntem în continuare nevoiți să facem față la tot mai multe amenințări. Împreună cu celelalte asociatii și cu FEDBET – Federatia Organizatorilor de Jocuri de Noroc, ne-am propus să începem o schimbare masivă a modului în care această industrie este percepută.”
Sorin Georgescu, Președintele ROMSLOT – Asociația Organizatorilor de Sloturi
Asociația Organizatorilor de Sloturi – ROMSLOT susține orice demers al instituțiilor statului care ajută la o mai bună reglementare a industriei jocurilor de noroc și care duce la un business responsabil, transparent și bazat pe reglementări corecte, care, pe de-o parte, să protejeze consumatorul, dar în același timp să țină cont de specificitățile industriei.
Industria jocurilor de noroc nu fuge de reglementări, suntem o industrie deschisă dialogului, una în care marii jucători fac parte din asociații și sunt în permanență preocupați în a-și construi o afacere bazată pe principii corecte. Până la urmă, businessul nostru are nevoie și de încrederea consumatorilor că suntem aici nu pentru a fi împotriva lor, ci suntem o sursă de entertainment care își cunoaște limitele și care crede în responsabilitate. Să ne amintim că, în perioada pandemiei, am fost prima industrie care a demarat o campanie de vaccinare, tocmai pentru a arăta că suntem alături, că ne pasă și că interesul nostru este să protejăm consumatorii.
Industria jocurilor de noroc dorește să fie parte a soluțiilor pe care statul român încearcă să le găsească pentru a veni în sprijinul jucătorilor. Și vrem să fim priviți ca parte a soluției, tocmai de aceea, la nivelul Asociației Organizatorilor de Sloturi, au loc discuții periodice despre cum să arătăm că nu suntem “împotriva”, ci suntem “alături de”.
De altfel, Asociația Organizatorilor de Sloturi va avea în perioada următoare o serie de inițiative și de campanii prin care, alături de Asociația Joc Responsabil și de alte asociații din domeniu, să arate că industria gamblingului din România este nu doar deschisă dialogului, ci este proactivă și este prima care înțelege că joc responsabil și publicitate responsabilă înseamnă business responsabil și de succes.