Sebastian Ionescu, președinte ONJN:”Comunicarea este foarte importantă pentru mine”

”Sebastian Ionescu: Deciziile pe care le voi lua vor fi discutate cu toți cei implicați, vrem să avem o piață deschisă, transparentă și corectă”

 

După schimbările survenite în ultima perioadă în cadrul conducerii Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, am considerat oportun să oferim prilejul noii conduceri a ONJN să se prezinte chiar prin vocea noului său președinte, domnul Sebastian Ionescu.

Domnule Sebastian Ionescu am rugămintea să ne faceți o scurtă prezentare a experienței dumneavoastră profesionale.

De profesie sunt informatician, am terminat Facultatea de Cibernetică, dar m-am perfecționat permanent pentru că în acest domeniu, cunoștințele tehnologice trebuie updatate continuu. Am finalizat două studii universitare de master, unul la Academia Tehnică Militară, Specialitatea Securitatea Tehnologiei Informației, la Facultatea de Calculatoare și al doilea Managementul Investigării Fraudelor în cadrul Academiei de Poliție. În acest moment sunt doctorand la Facultatea de Poliție, în domeniul ordinii publice și siguranței naționale, deoarece am considerat că pot continua aplicat o lucrare științifică tehnică de cercetare în domeniul jocurilor de noroc. Cunoștințele acumulate de-a lungul timpului, precum și cunoștințele dobândite în urma acestor studii de master m-au ajutat foarte mult în ceea ce privește aportul adus în cadrul echipei care a lucrat activ la modificările legislative în domeniul jocurilor de noroc online și land based. De asemenea, m-am bazat pe experiența acumulată anterior în activitatea curentă din cadrul ONJN, unde am venit în februarie 2014, iar din 2015 am devenit directorul general al Direcției de Monitorizare și Informatizare. În domeniul online, am reușit să avem una dintre cele mai bune legislații europene, am respectat toate criteriile internaționale, de altfel am avut numeroase întâlniri cu omologi europeni, apoi cu providerii de internet din România, pentru a ne asigura că principiile sunt corecte și aplicabile. Spre exemplu, a fost la un moment dat o contestație la CCR, referitoare la mesajul de blocare a accesului de pe teritoriul României la un site nelicențiat și am dovedit că nu este o încălcare a unui drept, ci o atenționare la o posibilă contravenție. Totodată studiile efectuate la Academia Militară mi-au fost de un real folos în stabilirea corectă a modalităților de raportare securizate precum și la aspectele legate de semnătura electronică. Sper ca în viitorul apropiat, aceste modificări să poată fi utilizate în administrație, în sistemul informatic al ONJN, astfel încât să mai reducem din birocrație, în special prin folosirea raportărilor în format electronic.

Lucrați la ONJN încă de la înființarea instituției venind din mediul privat. Cum a fost trecerea dintr-o zonă antreprenorială în zona păstorită de stat?

A fost o provocare încă de la început, apoi o mare mulțumire pentru că aportul la modificarea legislației a dat roade, sistemul online este funcțional. 14 ani am avut o firmă de consultanță în IT, dar înainte de a încerca propria afacere, am lucrat chiar din timpul facultății în acest domeniu, ca și analist programator ajutor iar după terminarea facultății ca și programator informatician, ajungând în anul 2000 la ocuparea funcției de conducere a centrului de calcul la o fabrică importantă din București. Cu toate că eram familiarizat oarecum cu munca la stat, a trebuit la început să mă adaptez unor proceduri noi de lucru. Oficiul nu este o instituție birocratică, dar la stat trebuie să respecți anumite circuite pentru documente, un cadru legislativ care poate fi interpretat, din afară, ca fiind “hârtii multe de făcut”. Dacă vorbim despre aceste aspecte administrative, birocratice, trecerea de la privat la stat este, cu siguranță, o mare schimbare pentru orice persoană.

Dacă vorbim din punct de vedere profesional, am întâlnit în acest domeniu oameni foarte valoroși atât în instituția noastră, cât și în cadrul firmelor și asociațiilor private. Comunicarea este de asemenea, foarte importantă pentru mine, astfel că deciziile pe care le voi lua vor fi discutate cu toți cei implicați, vor fi întâlniri în Consiliul Consultativ, vrem să avem o piață deschisă, transparentă și corectă.

Care au fost motivele schimbării vechii conduceri și numirea dumneavoastră în funcția de Președinte?

Domnul Dan Iliovici a fost schimbat din funcție prin decizie a premierului României, nu sunt detaliate motivele. Eu, la rândul meu, am fost numit prin decizie a prim-ministrului.

O parte din operatorii de jocuri din industria noastră privesc schimbările din conducerea ONJN cu o oarecare “teamă”. Au acești operatori vreun motiv să se îngrijoreze odată cu venirea dumneavoastră la conducerea instituției?

Nu cred că este vorba de teamă, ba dimpotrivă, cred că sunt încântați pentru că la conducerea ONJN este acum o persoană care s-a format în acest domeniu, s-a perfecționat continuu și cunoaște problemele industriei. Eu le promit că toate discuțiile vor fi constructive, și că îmi doresc să clarific împreună cu ei toate aspectele neclare.

Legat de așteptările pe care le au operatorii de la conducerea ONJN, în primul rând discuțiile din Consiliul Consultativ, se vor axa pe problemele concrete din piață, pe care vrem să le centralizăm și să le prioritizăm, astfel încât să putem lua măsuri de eficientizare a activităților. Așa cum am subliniat și la prima ședință a Consiliului, care a avut loc pe 24 mai, așteptăm toate propunerile din partea operatorilor, cu privire la neclaritățile sau problemele identificate. Totul se va face transparent.

Una dintre principalele întrebări aflate pe buzele operatorilor din industrie se referă la mărirea taxelor și impozitelor aplicate în jocurile de noroc. Există o asemenea “amenințare” asupra operatorilor?

Operatorii plătesc la ONJN doar taxele specifice domeniului, impozitele datorate statului de către firme se achită la administrațiile fiscale, conform Codului Fiscal. Impozitarea la sursă, aprobată de curând prin OUG nr. 18/2018, ordonanța de urgență fiind emisă de Executiv, este un pas important în acest domeniu – în primul rând jucătorul a scăpat de grija de a ține evidența câștigurilor, de a calcula și declara obligațiile fiscale, urmând toate procedurile birocratice care implică acest lucru. Aceste obligații sunt acum în sarcina firmelor, care vor declara și achita aceste impozite în mod unitar, nu defalcat, pentru fiecare jucător, așadar un câștig și pentru societăți. De fapt, am putea spune că avem trei câștigători aici – jucătorul, operatorul economic, dar și statul, care va încasa centralizat taxele aferente.

Se mai poate îmbunătăți activitatea ONJN-ului? Ce măsuri doriți să luați în perioada următoare pentru a îmbunătăți această activitate?

În privința activității Oficiului nu vorbim, cu siguranță, de vreo schimbare legislativă, ci doar de cele administrative – vrem o relație mai bună cu jucătorii, cu persoanele care ne sesizează diferite probleme, indiferent că este vorba de landbase sau de online, ne dorim mai puțină birocrație și mai multă transparență. Deci nu intenționăm să facem schimbări majore în legislație, ne dorim însă o interpretare unitară a unor aspecte ce necesită acum clarificări.

În privința operatorilor economici, ne dorim discuții mult mai punctuale pe problematica întâlnită în domeniu, discuții pe care le dorim finalizate în măsuri care să reflecte atât îmbunătățirea activității noastre, cât și clarificări în activitățile desfășurate de organizatori. Suntem un exemplu în legislațiile europene din domeniu, totul este funcțional, dar să nu uităm că evoluția tehnologică este în general înaintea modificărilor legislative și din acest motiv probabil că este nevoie de mici ajustări. În concluzie, pentru fluidizarea tuturor activităților, considerăm că există unele aspecte care trebuie analizate și clarificate.

Vă rugăm să transmiteți prin intermediul revistei noastre un mesaj către operatorii de jocuri din România.

Ne propunem să fim o instituție deschisă, atât către cetățean, cât și către organizatori, să răspundem în cel mai scurt timp tuturor întrebărilor. Mesajul meu către operatorii economici este să comunicăm, să discutăm și să găsim, împreună, cele mai bune soluții, să înlăturăm interpretările diferite pe aceleași chestiuni și să avem o înțelegere unitară a legii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *