NU ne mai închideți! NU noi răspândim virusul!

Sebastian-Iacob Moga, Director General al C.N. „ Loteria Romana ” S.A.: “Ne-am asumat ca obiectiv strategic fundamental digitalizarea Loteriei Române”

luni, 14 decembrie 2020

În ultima perioadă Loteria Romana a început un amplu program de modernizare a ideii de joc loteristic lansând proiecte care implică tehnologia și digitalul printre prioritățile stringente ale acestei instituții. Desigur că vrem să fim promotorii promovării acestor proiecte și de aceea vă prezentăm un interviu cu domnul Sebastian-Iacob Moga, Director General al Companiei Naționale „Loteria Română” S.A., prin care veți afla extrem de multe noutăți despre cele mai importante planuri ale uneia dintre cele mai esențiale companii ale Statului Român.

Loteria Romana

Sebastian-Iacob Moga, director general CN Loteria Romana

Care au fost reușitele și provocările anului ce tocmai se încheie?

În cei 114 ani de activitate provocările pe care le-a avut societatea românească au fost și provocările Loteriei Române, fie că vorbim de războaie, calamități naturale, regimuri politice sau crize sanitare.

Loteria Română, una dintre instituțiile statului cu tradiție importantă s-a adaptat mereu și, cel mai important, și-a respectat valorile și menirea pentru care a fost înființată în anul 1906, contribuind semnificativ și permanent la proiectele de interes public național.

Perioada dificilă în care ne aflăm a afectat multe domenii de activitate, în întreaga lume, iar domeniul jocurilor de noroc nu face excepție. Evident că și pentru Loteria Română cele mai mari provocări ale acestui an au venit în acest context și pe acest fond.

Grija pentru sănătatea și siguranța jucătorilor și a salariaților companiei, păstrarea tuturor locurilor de muncă, în contextul scăderii veniturilor, în special în cele trei luni în care activitatea Loteriei Române a fost suspendată, precum și asigurarea continuității activității au reprezentat provocări importante cărora le-am făcut față.

Ne-am asumat ca obiectiv strategic fundamental digitalizarea Loteriei Române. Digitalizarea în zilele noastre este o necesitate și este firesc ca și Loteria Română să se dezvolte în această direcție.

Necesitatea adaptării activității Loteriei Române în noile condiții ne-a determinat să urgentăm implementarea unor proiecte aflate în strategia managementului actual al companiei încă dinaintea apariției pandemiei, respectiv dezvoltarea unor canale alternative de vânzare a produselor loteristice, care să vina în întâmpinarea tuturor așteptărilor jucătorilor, inclusiv a celor care preferă utilizarea internetului ca mijloc principal pentru achiziționarea facilă de bunuri și servicii.

Posibilitatea participării la jocurile loteristice tradiționale și prin intermediul Stațiilor de Plată SelfPay constituie o mare reușită de care jucătorii Loteriei Române se bucură de aproape o lună.

Cea mai importantă realizare a Loteriei Române este dezvoltarea platformei informatice de comercializare a jocurilor loteristice tradiționale online, ce va fi disponibilă în curând, proiect realizat în colaborare cu Autoritatea pentru Digitalizarea României.

De curând ați demarat un proiect nou împreună cu compania SelfPay care permite participarea la jocurile loteristice tradiționale Loto 6/49, Joker, Loto 5/40, Noroc, Noroc Plus și Super Noroc și prin intermediul celor peste 5.200 de Stații de Plată SelfPay care se află în toată țara. Cum v-a venit ideea acestui proiect și cum au decurs toate etapele implementării?

Inovațiile tehnologice din ultimii ani au avut ca efect o schimbare constantă și la nivelul industriei jocurilor de noroc. Terminalele de joc autonome reprezintă o alternativă practică și la îndemâna jucătorilor pe care multe dintre loteriile din Europa au implementat-o cu succes.

SelfPay deține cea mai mare rețea de stații de plată de tip self-service din România, cu peste 5.200 de terminale, ce pot fi găsite în marile rețele de retail, centre comerciale, piețe, benzinării și magazine de proximitate. Loteria Română a identificat în încheierea parteneriatului cu SelfPay o oportunitate de dezvoltare a rețelei de vânzare care a ajuns la peste 7.100 de locații de unde jucătorii pot cumpăra bilete la jocurile loto.

Noua modalitate de participare la joc a fost bine primită de jucători, încă de la lansare, la începutul lunii noiembrie și a reprezentat o gură de oxigen în condițiile în care mare parte din agențiile loto erau închise ca urmare a măsurilor luate de autorități în localitățile cu un număr mare de infectări. Succesul rapid înregistrat prin noua modalitate de joc se datorează și faptului că mulți dintre jucători erau familiarizați cu folosirea Stațiilor de Plată SelfPay pentru plata utilităților, a diverselor taxe și impozite și pentru alte servicii oferite de cea mai cunoscută platformă de acest tip.

Odată cu acest parteneriat dintre Loteria Română și SelfPay, jocurile loteristice vin mai aproape de oameni și prin intermediul tehnologiei o nouă facilitate se pune la dispoziția jucătorilor. Ce estimări aveți asupra creșterii veniturilor companiei și a creșterii bazei de jucători prin implementarea acestei colaborări?

Feedback-ul pozitiv din partea jucătorilor care, așa cum ne-am așteptat, sunt receptivi la mijloacele moderne oferite de tehnologie, reprezintă o dovadă clară că decizia care a fost luată privind colaborarea cu SelfPay a fost foarte potrivită.

Introducerea noii modalități de participare la jocurilor de tip loto, pe lângă cea tradițională, prin intermediul agențiilor loto, la care cu siguranță jucătorii nu vor renunța,  va atrage un nou segment de clienți, mai tineri și, bineneînțeles, familiarizați cu tehnologia.

Având în vedere rețeaua extinsă SelfPay și mai ales faptul că stațiile de plată sunt prezente în localități în care Loteria Română nu are un număr suficient de agenții, precum și poziționarea acestora în locații care pot atrage noi participanți la joc, estimăm că veniturile companiei vor crește datorită acestui parteneriat cu minim 20%.

Loteria Română şi Autoritatea pentru Digitalizarea României au semnat contractul pentru crearea și dezvoltarea platformei informatice de comercializare a jocurilor loteristice online. În ce stadiu se află acum acest proiect foarte important? Când credeți că va fi totul gata și jucătorii vor putea juca jocurile loteristice preferate de acasă sau de oriunde?

Semnarea contractului cu Autoritatea pentru Digitalizarea României reprezintă cel mai important pas care a fost făcut pentru atingerea acestui obiectiv. În prezent se lucrează cu specialiștii din cadrul Autorității pentru Digitalizarea României pentru lansarea platformei informatice care va permite jucătorilor să participe la jocurile loto prin intermediul telefoanelor, tabletelor sau calculatorului. Proiectul în sine presupune patru etape la finalul cărora platforma va oferi funcționalități complexe și complete pentru jucători, precum și  elemente care țin de jocul responsabil, cum ar fi combaterea dependeței de jocuri de noroc prin blocarea contului, stabilirea unor limite de joc, etc.

Ce va reprezenta pentru Loteria Română ducerea la bun sfârșit a acestui proiect? Există proiecții ale veniturilor pe care online-ul le va aduce în conturile Loteriei? Cam câți oameni credeți că vor accesa site-ul Loteriei pentru a juca online? Care ar fi veniturile bugetare pe care le-ar putea aduce statului comercializarea jocurilor loteristice online?

Comercializarea produselor loto tradiționale și în mediul online va face jocurile loteristice mai accesibile și va atrage un nou segment de clienți, mai tânăr și mai influent, care, în cele din urmă, reprezintă o bază viitoare de jucători fideli. Digitalizarea jocurilor loto reprezintă cel mai important proiect al Loteriei Române în procesul de modernizare al instituției, un răspuns la aşteptările jucătorilor precum și cea mai viabilă strategie de a duce mai departe tradiţia unei instituţii simbol a societăţii româneşti.

Dezvoltarea platformei informatice proprii pe site-ul www.loto.ro reprezintă încă o reușită care vine la aproximativ doi ani de când Loteria Română deține și operează cu succes propriul sistem loteristic – SILOR (Sistem Loteristic Românesc) care a fost dezvoltat și implementat „in-house” de către companie, prin  resurse proprii.

Sebastian-Iacob Moga

Sebastian-Iacob Moga

Proiecțiile financiare cu privire la veniturile suplimentare pe care introducerea jocurilor loto online o va aduce Loteriei Române se bazează și pe experiența loteriilor din Europa care deja au implementată această modalitate de participare la joc. Chiar dacă în cazul acestora procentul de creștere variază de la 5% la 40% nu ne hazardăm să facem estimări foarte optimiste în aceste vremuri incerte, în acest an atipic, impredictibil. Criza pe care o traversăm este o criză sanitară, socială care afectează întreaga economie.

Incertitudinea generată de pandemie, respectiv menținerea restricțiilor pentru agențiile loto tradiționale ar putea conduce la rezultate economice superioare pentru segmentul online, comparativ cu proiecțiile financiare inițiale.

Cea mai mare parte a profitului companiei merge sub formă de dividende către bugetul de stat. Prin urmare, contribuția Loteriei Române la crearea  fondurilor necesare finanțării obiectivelor de interes public național este strâns legată de dinamica veniturilor companiei.

Cu siguranță 2020 a fost un an provocator însă anul care urmează poate fi pentru Loteria Română un an de excepție dacă toate proiectele pe care le-ați demarat anul acesta își vor găsi concretizarea anul viitor. Care sunt proiectele de viitor ale Loteriei Române pe termen scurt și mediu?

Anul 2021 va fi un an al confirmărilor pentru toate proiectele care au fost demarate și cea mai mare parte dintre ele finalizate în acest an, astfel încât să putem cuantifica rezultatele și să adaptăm următorii pași în cea mai bună direcție pe care ne-am propus-o pentru dezvoltarea și modernizarea companiei.

Extinderea rețelei de vânzare rămâne un obiectiv important și în anul care urmează, iar la acest capitol un rol semnificativ îl au parteneriatele. Ne propunem să continuăm și să dezvoltăm colaborările pe care le avem cu rețele mari de retaileri (Lagardère Travel Retail, Carrefour Romania, OMV Petrom, TabacXpress, Artima, Columbus și Profi) și să devenim atractivi și pentru alți mari comercianți.

Loteria Romana

Loteria Romana

Rebranduirea agențiilor loto care presupune și îmbunătățirea condițiilor pentru confortul jucătorilor este o necesitate și reprezintă o altă prioritate din strategia companiei pe termen mediu.

În aceeași direcție de creștere a businessului se înscriu și proiectele din strategia pe termen mediu și lung care vizează diversificarea portofoliului de produse cu un nou joc de tip loto, reintroducerea pariurilor sportive și aderarea Loteriei Române la un joc transfrontalier.

Toate obiectivele pe care le avem sunt strâns legate de încrederea românilor în jocurile responsabile organizate de Loteria Română și consider că cel mai important lucru este faptul că reușim să împletim tradiția cu tehnologia și să construim viitorul împreună cu jucătorii noștri.

Adrian Badea, CEO SelfPay:

„Parteneriatul cu CN Loteria Română se înscrie în linia dezvoltării proceselor de digitalizare ale instituțiilor statului, domeniu unde SelfPay contribuie în mod activ și pozitiv de peste 10 ani

Începând din toamna anului 2020 participarea la jocurile loteristice tradiționale Loto 6/49, Joker, Loto 5/40, Noroc, Noroc Plus și Super Noroc este posibilă și prin intermediul celor peste 5.200 de Stații de Plată SelfPay care se află în toată țara. Un lucru minunat care oferă siguranță prin intermediul tehnologiei tuturor iubitorilor de jocuri loteristice de la noi din țară. Iată mai multe detalii despre această inițiativă concretizată de curând chiar de la domnul Adrian Badea, CEO SelfPay.

Adrian Badea, CEO Self Pay

 Ce reprezintă pentru SelfPay această colaborare cu CN Loteria Română?

 Pe parcursul celor peste 10 ani de activitate, SelfPay a dezvoltat piaţa de self-service şi a contribuit la transformarea în mod pozitiv a unor domenii cheie precum retailul, sectorul bancar, utilităţile publice şi a modului de plată a taxelor. Parteneriatul cu CN Loteria Română se înscrie în această linie şi reprezintă un pas important în abordarea proceselor de digitalizare ale instituțiilor statului. Acum participarea la jocurile loteristice tradiționale Loto 6/49, Joker, Loto 5/40, Noroc, Noroc Plus și Super Noroc este posibilă și prin intermediul celor peste 5.200 de Stații de Plată SelfPay care se află în toată țara. Rețeaua noastră, reprezintă o modalitate de plată simplă și la îndemână care permite utilizatorilor să rămână în siguranță, limitând interacțiunea cu alte persoane în procesul de cumpărare a biletelor de joc. Astfel, suntem alături şi de clienţii CN Loteria Romȃnă care trebuie doar să caute cea mai apropiată Staţie de Plată SelfPay și să cumpere biletele Loto, simplu, sigur și rapid.

Self Pay

Intenționați să realizați și alte colaborări similare cu companiile din industria jocurilor de noroc? Ce proiecte de viitor aveți în acest domeniu?

 Vremurile în care trăim au adus o schimbare majoră în abordarea proceselor de digitalizare ale organizațiilor, inclusiv ale operatorilor din industria jocurilor de noroc. SelfPay este alături de partenerii săi, punându-și la dispoziție infrastructură și tehnologia, atât de necesare procesului de digitalizare în domeniul plăților. Lansarea unor colaborări similare cu companiile din industria jocurilor de noroc este strȃns legată de evoluția acestui domeniu, evoluţie pe care o urmărim îndeaproape şi evident, în cazul în care apar oportunităţi le vom explora.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *