luni, 17 martie 2025

Regimul sancțiunilor internaționale și consecințele neaplicării lor de către operatori

Industria de jocuri de noroc este printre cele mai reglementate domenii de activitate din piața economică românească. Aspectele reglementate de lege pornesc chiar de la cerințele legale de licențiere și autorizare pentru a desfășura activitatea în mod legal și ajung până la obligații din domenii adiacente, precum protecția datelor cu caracter personal sau prevenirea și combaterea spălării banilor, care au o importanță deosebită și a căror nerespectare poate aduce sancțiuni semnificative.

de Radu Ioniță – Associate & Petruș Partene – Managing Associate WHSimion & Partners

Petrus Partene, Senior Associate

Radu Ioniță – Associate

 

Dacă Legea 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului împreună cu actele

administrative normative cu caracter secundar – Ordinul 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 emis de Oficiul National de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, precum și Ordinul 370/2021 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în domeniul jocurilor de noroc din România – formează cadrul legislativ principal în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului, acestea fiind și cele pentru care operatorii acordă cea mai mare atenție în vederea asigurării conformității cu cerințele regăsite în acest act normativ, ne propunem ca prin acest articol să readucem în atenția operatorilor o serie de obligații suplimentare care își au sorgintea tot în prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, însă se circumscriu înțelesului larg al acestei noțiuni, după cum arătăm în cele ce urmează.

 

Ne propunem astfel să prezentăm regimul sancțiunilor internaționale și consecințele neaplicării lor de către operatori și să răspundem, pe scurt, la următoarele întrebări: (i) care este actul normativ principal ce guvernează acest domeniu? (ii) cui îi sunt aplicabile obligațiile reglementate de acest act normativ? (iii) care sunt în concret obligațiile ce trebuie respectate? si, (iv) care sunt sancțiunile ce pot fi aplicate operatorilor în cazul nerespectării obligațiilor impuse de lege?

 

Cadrul legislativ. Actul normativ principal ce reglementează regimul sancțiunilor internaționale este Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 202/2008 (“OUG 202/2008”), aprobată prin Legea nr. 217/2009 și modificată cel mai recent prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 135/2024.

 

Aspectele reglementate în OUG 202/2008 vizează modalitatea de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale ce sunt dispuse de Uniunea Europeană sau de Organizația Națiunilor Unite, precum și de alte organizații internaționale. Dacă în cazul primelor două, acestea sunt, de regulă, de directă aplicabilitate, în cazul sancțiunilor internaționale aplicate de alte organizații internaționale este necesară și adoptarea unui act normativ intern pentru transpunerea lor, conform art. 4 alin. (4) din OUG 202/2008. În plus, un alt aspect relevant este art. 4 alin. (7) al OUG 202/2008, ce stabilește că prevederile actelor normative prin care sunt impuse sancțiunile sau prin care sunt transpuse acestea în vederea aplicării sunt aplicabile și contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a acestora.

 

Cui sunt aplicabile totuși dispozițiile OUG 202/2008? Sfera de aplicabilitate este una generală, deci nu putem exclude incidența acestor cerințe în domeniul jocurilor de noroc, cu precădere din moment ce una din autoritățile naționale competente indicate de OUG 202/2008 este Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc (pentru aspecte ce țin de supravegherea punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale de înghețare a fondurilor sau a resurselor economice de către entitățile raportoare aflate în supravegherea sa).

Regimul sancțiunilor internaționale

Care sunt obligațiile ce trebuie respectate de către organizatori? Există o multitudine de obligații pe care organizatorii de jocuri de noroc trebuie să le respecte pentru a asigura respectarea cadrului legal în discuție. Enumerăm în continuare, cu titlu de exemplu, principalele obligații impuse organizatorilor de jocuri de noroc:

 

  • Aducerea la îndeplinire a sancțiunilor internaționale impuse prin acte ale ONU sau UE de aplicabilitate directă, dar și din actele normative ce transpun sancțiuni dispuse prin acte care nu au aplicabilitate directă în dreptul intern. În concret, în domeniul jocurilor de noroc această obligația se poate materializa prin înghețarea fondurilor, operațiune definită de art. 2 alin. (1) litera g) OUG 202/2008 că orice acțiune menită să împiedice circulația, transferul, modificarea, utilizarea, accesul sau tranzacțiile cu fonduri, susceptibilă să aibă că rezultat modificarea volumului, a valorii, a localizării, a proprietăţii, a deţinerii, a naturii sau a destinaţiei acestora sau orice altă modificare care ar permite utilizarea fondurilor, inclusiv gestionarea portofoliilor. Noțiunea de fonduri este definită după cum urmează, conform   2 alin. (1) litera f) din OUG 202/2008 – mijloace financiare şi beneficii de orice natură, care includ, dar nu se limitează la: numerar, cecuri, creanţe în numerar, cambii, ordine de plată şi alte instrumente de plată; depozite la instituţii financiare sau la alte entităţi, șolduri de conturi, creanţe şi titluri de creanţă; valori mobiliare negociate la nivel public şi privat şi titluri de creanţă, inclusiv titluri şi acţiuni, certificate reprezentând valori mobiliare, obligaţiuni, bilete la ordin, garanţii, obligaţiuni negarantate şi contracte derivate; dobânzi, dividende sau alte venituri ori profitul provenit din active ori generat de acestea; credite, drepturi compensatorii, garanţii, garanţii de bună execuţie sau alte angajamente financiare, inclusiv asigurările şi reasigurările; scrisori de credit, conosamente, contracte de vânzare; cote-părţi din fonduri sau resurse economice şi documentele care atestă deţinerea acestora;
  • Obligația de informare a autorității naționale competente. În cazul industriei jocurilor de noroc autoritatea națională competentă este, după cum aminteam mai sus, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Ce este important de punctat este că legea reglementează în mod extensiv această obligație, impunând în sarcina oricărei persoane ce deține informații și date despre persoane, despre bunuri, tranzacții sau operațiuni supuse sancțiunilor internaționale obligația de a  notifica autoritatea națională competentă.
  • Obligația de a comunica autorității naționale competente, la cererea acesteia și în termenul stabilit de aceasta, toate documentele solicitate de către autoritățile naționale competente cu privire la bunurile, tranzacţiile, operaţiunile sau serviciile respective, inclusiv cu privire la alte circumstanţe legate de acestea sau cu privire la persoanele care, în orice mod, au legătură cu aceste bunuri.
  • Obligația de a adopta proceduri, procese și sisteme de monitorizare pentru a asigura conformitatea cu respectarea sancțiunilor internaționale.

 

Care sunt sancțiunile? Nerespectarea obligațiilor impuse prin OUG 202/2008 poate atrage amenzi contravenționle de la 10.000 de lei până la 100.000 de lei. Totuși, pe lângă amendă contravențională, se pot dispune și:

 

  1. a) suspendarea avizului, licenței sau autorizației de exercitare a unei activități ori, după caz, suspendarea activității persoanei juridice, pe o durată de la o lună la 6 luni; și/sau

b)retragerea licenței sau avizului pentru anumite operațiuni sau activități, pe o durată de la o lună la 6 luni ori definitiv.

 

Un alt aspect relevant este că aplicarea amenzii contravenționale se prescrie, prin derogarea de la regimul de drept comun prevăzut de Ordonanța 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, într-un termen de 5 ani de la dată săvârșirii faptei.

 

În concluzie, apreciem că, în pofida interferențelor deloc uzuale cu astfel de sancțiuni, organizatorii trebuie să acorde atenție sporită respectării obligațiilor impuse de OUG 202/2008, mai ales prin raportare la severitatea sancțiunilor ce pot fi dispuse.

 

WH Simion & Partners

 

 

 





Author: Editor

Share This Post On

1 Comment

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.