Putem trece peste aceste momente dificile de pe piața muncii împreună, angajați și angajatori

marţi, 17 noiembrie 2020

Reînchiderea parțială sau totală a mai multor industrii (inclusiv cea a jocurilor de noroc) sub dictatura coeficientului infectărilor cumulate la 14 zile, raportate la 1.000 de locuitori, ce a depășit pragul de 3/1000 în Bucuresti și în mai multe județe a condus la un val de disponibilizări de personal (sau, dacă vreți, de treceri în șomaj tehnic) comparabil cu cel din primăvară, rezultând poate o situație și mai grea pentru firme și angajații lor. În acest fel sunt mulți oameni care suportă deja al doilea lockdown.

Loredana Vlădăreanu

Loredana Vlădăreanu

 

Doamna Loredana Vlădăreanu, expert in Resurse Umane și Professional & Life Coach, Master Trainer ne oferă câteva sugestii despre felul în care angajații și angajatorii pot trece peste aceste momente dificile împreună: “Situația actuală nu este una tocmai pozitivă, într-adevăr și multe companii sunt nevoite să reducă din personal. Ca atare, sugestia mea către angajați este ca deocamdată să își păstreze locurile de muncă și să facă tot ceea ce pot pentru a ajuta compania să depășească aceste momente dificile.

Pentru aceia care deja și-au pierdut locul de muncă, sugerez, în măsura în care este posibil, să ia în considerare și posibilitatea de a se reorienta profesional temporar, adică să aibă flexibilitate în a fi deschiși și către alte tipuri de posturi, chiar dacă sunt sub nivelul lor de competență.

Oricum ar fi, cel mai important lucru este să își păstreze un optimism realist, să nu plece de la premisa că sunt vremuri dificile, ci că totul depinde de ei și de modul în care se vor putea adapta. În definitiv, întreaga noastră viață, atât în vremuri liniștite, cât și în cele mai puțin stabile, este despre adaptare.

Referitor la angajatori, sugestia mea este ca aceștia să vizeze o strategie prin care să reziste provocărilor. O astfel de strategie înseamnă o atenție mărită la costuri/cheltuieli, dar și la acei angajați-cheie care pot face diferența în această situație.”

 

Oamenii să se uite la ceea ce s-a întâmplat în trecut

 

Există posibilitatea reală ca mai multe domenii să se închidă printr-un proces asemănător celui de domino prin care dacă, de exemplu, odată cu intrarea în scenariul roșu a instituțiilor de învățământ mai multe activități să fie închise și, foarte probabil, să asistăm în curând la instaurarea stării de urgență. Companiile trebuie să se pregătească. Oamenii, la fel…Oare ce planuri B trebuie realizate acum pentru a intra în acțiune la momentul zero, atunci când valul doi al pandemiei va exploda în fața noastră? Loredana Vlădăreanu crede că „cu siguranță cele mai multe companii deja și-au schițat astfel de strategii și au luat în calcul posibilitatea de a reveni starea de urgență. Din ceea ce văd și aud în jurul meu, la angajatori și angajați, majoritatea s-au orientat către munca online, măcar acolo unde se poate, ceea ce a dus și la scăderea costurilor (sediu, utilitățile la sediu, etc.).

Planurile B cele mai eficiente sunt cele care iau în calcul toate implicațiile unei noi situații de urgență, iar acum cred că fiecare este ceva mai bine pregătit decât în primăvară, când totul a fost nu doar nou, ci și neașteptat. Acum nu mai este nici nou și nici neașteptat. Avem, cu toții, deja, o experiență anterioară. O experiență care a durut, care ne-a afectat, fie că am fost angajați sau angajatori. Iar această experiență este una valoroasă dacă am învățat din ea.

Deci, sugestia mea este ca oamenii să se uite la ceea ce s-a întâmplat în trecut, la provocările întâmpinate, la lucrurile bune, care pot fi replicate și la soluții pentru ca ceea ce atunci nu a avut succes, de această dată să aibă.”

Ceea ce avem de făcut este să avem grijă de noi și de ceilalți

 

Ne întrebăm: oare cum se mai poate manageria eficient o resursă umană aflată pe sfârșite, uzată, tracasată, stresată? Este clar ca avem minimum 3 tipuri de stres: familia (grija față de copii, părinți și cei apropiați), economic (firmele ne dau faliment, angajații nu mai au servici) – dispar veniturile, stresul sanitar – boala. Expertul în HR, Loredana Vlădăreanu, crede că știe cum putem rezista la acest cocktail emoțional: “Da, este o situație complexă și care pune diverse obstacole aproape oricui. Ceea ce pot să vă spun este că totul ține de noi și numai de noi. Noi, însemnând fiecare individ în parte. Și după războaie au fost unii care au supraviețuit și chiar au progresat. Și acum putem spune că trecem tot printr-un război. Cu un virus, nu cu o armată. Deci, ceea ce avem de făcut este să avem grijă de noi. Fiecare de el însuși. Pentru că având grijă de el, are și de oamenii dragi sau importanți. Dacă tu te protejezi, îi protejezi și pe ceilalți.”

 

Le sugerez oamenilor să caute surse de fericire

 

În privința stresului, Loredana Vlădăreanu consideră că “soluții sunt oricând și oricâte la dispoziția noastră. Eu, de exemplu, acum lucrez cu câteva companii pentru care susțin scurte webminarii (de o oră și jumătate sau două) pe tematici legate de managementul stresului, colaborare și cooperare, inteligență emoțională, tehnici de automotivare, etc., iar oamenii, adică participanții la webminarii sunt extrem de încântați de tot ce aud și de ajutorul pe care compania îl acordă pe zona aceasta sensibilă: emoționalitatea noastră. Pentru că de aici pleacă totul. Dacă ești prezent, conștient și pui lupa pe emoțiile tale și ești dispus să faci ceea ce este nevoie pentru a le lua sub control, atunci reușești să îți menții echilibrul și starea de bine indiferent de situație.

Așadar, sugerez companiilor să apeleze la un astfel de suport pentru angajți, care nu este foarte costisitor, ci este mai degrabă o investiție și nu o cheltuială. Iar oamenilor le sugerez să caute surse de fericire, de stare de bine, să lase deoparte știrile, politica, scuzele, victimizările și să se uite la lucrurile frumoase din viața lor. Sunt convinsă că există și lucruri frumoase… altfel am fi cu toții, fără excepție, în depresie. Atâta vreme cât unii pot să zâmbească, putem cu toții. Uitați-vă la comedii, râdeți, jucați-vă cu copiii, practicați-vă hobby-urile și pasiunile, faceți tot ce puteți pentru a vă aduce starea de bine în voi. Atunci când avem o picătură de bine și de liniște, ne găsim mult mai ușor soluțiile pentru provocările vieții. Și nu este un citat din vreo carte, ci este ceea ce eu trăiesc și mulți alții, de asemenea.”

 

Supraviețuiește doar cel care se adaptează

Mai multe companii sunt la al doilea lockdown în 6 luni, e posibil ca o mare parte a angajaților să spună “gata, plecăm în alt domeniu, aici e riscant, e totul prea volatil, am nevoie de stabilitate”, ce e de făcut pentru companii? La această situație specialistul nostru crede că „este de făcut un singur lucru: găsirea de soluții. Și dacă una dintre soluții este să plece, atunci asta va face. Până la urmă, un business este despre profit. Altfel, ar fi ONG sau fundație. O analiză realistă, la rece, cu cifrele pe hârtie, lămurește situația.

În definitiv, nu este prima dată când omenirea trece printr-o astfel de schimbare. Dispariția sclaviei a determinat o schimbare. Industrializarea a determinat o schimbare. Epoca aceasta digitală a determinat și ea o schimbare. Și, ca orice schimbare, unele dispar pentru a apărea altele. Nici noi nu am mai fi fost dacă nu s-ar fi întâmplat ceea ce a dus la dispariția dinozaurilor, nu?

Știu că probabil pare rece și dur, dar este o realitate. Iar dacă situația reală o cere, atunci oamenii o vor face, fie că unora le va conveni sau nu. Să nu uităm că supraviețuiește doar cel care se adaptează. Fie că vorbim despre o companie, fie că vorbim despre un individ.”

Acolo unde încă merge bine, evident că angajatorii sunt „la putere”, iar acolo unde nu merge, puterea nu mai este la nimeni

 

În ultimii 30 de ani pe piața muncii ne-am tot întrebat în anumite perioade de timp “cine-i la putere în relația angajator-angajat?”. Loredana Vlădareanu ne spune ce crede că s-a schimbat în aceste 6 luni: “Nu cred că s-a schimbat nimic. Pentru că toți suntem în egală măsură afectați. Schimbările țin mai degrebă de domeniul de activitate, în sensul că sunt domenii unde încă lucrurile merg foarte bine (exemplu: domeniul farmaceutic), dar și domenii în care lucrurile s-au alterat sau chiar stopat. Acolo unde încă merge bine, evident că angajatorii sunt „la putere”, iar acolo unde nu merge, puterea nu mai este la nimeni.”

 

Angajații pot fi motivați cu ceea ce este de interes pentru fiecare

 

Unul din lucurile importante de dezbătut reprezintă în acest moment felul în care mai pot fi motivați angajații la locul de muncă în condiții de pandemie. “Angajații pot fi motivați cu ceea ce este de interes pentru fiecare. De exemplu, pentru aceia care au copii, motivația vine din flexibilitatea angajatorului de a permite angajatului să stea să lucreze de acasă sau să stea acasă (fără să lucreze). La fel și pentru acei angajați care au alături persoane din grupa de risc (locuiesc cu părinți, bunici sau ei înșiși sunt în grupa de risc) – și acestora să li se permită munca de acasă.

Apoi, pentru toți angajații, așa cum vă spuneam mai sus, ar fi de dorit să se vină cu suport emoțional – webminarii care să-i ajute să se înțeleagă mai bine pe ei înșiși și să își găsescă soluții pentru a-și păstra echilibrul emoțional. Doar astfel vor continua să performeze în aceste vremuri dificile.”, punctează Professional & Life Coach, Master Trainer, Loredana Vlădăreanu.

Concluzie

 

Vremurile pe care le traversăm sunt dificile, categoric. Însă trebuie să facem tot ce ne stă în putere pentru a nu ne lăsa pradă deznădejdii. Vom trece peste aceste momente grele împreună, angajați și angajatori, tot ce trebuie să facem acum este să găsim doar binele din noi, lucrurile pozitive, zâmbetele, plăcerea de a lucra împreună fără stres, fără presiune, cu gândul doar la ceea ce ne face fericiți, pentru că, nu-i așa?, unde „avem o picătură de bine și de liniște, ne găsim mult mai ușor soluțiile pentru provocările vieții.”

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *