Proiectul educativ „Navigând în siguranță”, implementat de Asociația Joc Responsabil, a ajuns la peste 3000 de elevi din Sectorul 2 și 1000 de părinți de adolescenți

joi, 23 noiembrie 2023

Asociația Joc Responsabil a derulat, în perioada august-octombrie 2023, în şcolile şi liceele din Sectorul 2 al Capitalei proiectul educativ „Navigând în siguranță: Prevenirea dependenței de jocuri de noroc, tehnologie şi combaterea bullying-ului pentru tineri”, un proiect derulat cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Sector 2 şi cofinanțat de Primăria Sectorului 2.

Întreg demersul a fost destinat elevilor din școlile și liceele din Sectorul 2, părinților, cadrelor didactice și specialiștilor în domeniul educației și a presupus desfășurarea a 100 de sesiuni de consiliere pentru cel puțin 2500 de elevi din clasele a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a din cadrul școlilor și liceelor din Sectorul 2 al Municipiului București și 10 conferințe susținute de către Dr. Cristian Andrei pentru 1000 de părinți și profesori.

Sesiunile de consiliere cu elevii au fost susținute de o echipă formată din 14 specialiști psihologi, educatori și traineri ai Asociației Joc Responsabil, care au abordat subiectele legate de dependența de tehno­logie, jocuri de noroc și combaterea bullying-ului și au oferit strategii și soluții pentru a îndruma copiii și adolescenții să navigheze în siguranță în lumea digitală.

Targetul asumat în proiect – de cel puțin 2500 de elevi participanți – a fost atins și chiar depășit. Au fost derulate 110 de sesiuni de consiliere cu peste 3000 de elevi din 150 de clase din 20 unități de învătățâmânt și zece conferințe la care au participat aproximativ 1000 de părinți și cadre didactice.

Ovidiu Iosif, director executiv Asociația Joc Responsabil

Părinții și elevii, interesați cel mai mult de prevenirea dependenței de tehnologie

„Este primul proiect de anvergură pe care îl imple­men­tează Asociația Joc Responsabil și care iese puțin din sfera dependenței de jocurile de noroc. Avem în plus o tematică conexă dependenței de jocuri de noroc, adicția de tehnologie, iar subiectul bullying-ului a fost abordat în urma consultărilor pe care le-am avut la nivelul Inspectoratului școlar al Sectorului 2 și a nevoii resimțite în unitățile de învățământ din sector de a atinge această temă. Proiectul a fost gândit pornind de la know-how-ul pe care l-am dobândit în cei peste șase ani de când mergem prin licee cu programul educativ Antrenat de Majorat dedicat prevenirii dependenței de jocurile de noroc. Este și pentru noi o piatră de hotar dat fiind faptul că abordăm, pentru prima dată, într-un cadru de anvergură, o tematică conexă dependenței de jocuri de noroc, adicția față de tehnologie, dar și comba­terea bullying-ului în școli”, susține Ovidiu Iosif, director executiv Asociația Joc Responsabil.

Interesant este faptul că, în urma feedback-ului primit din partea părinților care au participat la pro­iect, la finalul sesiunilor de dezbatere cu Dr. Cristian Andrei, aceștia au răspuns că temele care îi îngrijo­rează cel mai mult în ceea ce privește dezvoltarea copiilor lor sunt dependența de tehnologie a copiilor (65.5% dintre cei chestionați), urmată de fenomenul bullying-ului (50%), anturajul (46.6%) și expunerea la droguri (43.1%). Dependența de jocuri de noroc este un subiect care îi îngrijorează pe doar 15% dintre părinți.

Același lucru reiese și din temele de discuție alese spre a fi dezbătute în clase. O sesiune de consiliere a elevilor, în cadrul proiectului, a presupus alegerea unei singure teme din cele trei abordate în proiect, alegerea fiind facută de diriginți, părinți sau elevi. 56% dintre elevii înscriși în proiect au participat la sesiunile de consiliere privind prevenția dependenței de tehnologie, 32% la tema privind combaterea bullying-ului și 11% au ales prevenirea dependenței de jocurile de noroc.

Feedback-uri pozitive de la părinți și elevi

„M-am regăsit în subiectele dezbătute. Totul expus rațional, în sens deductiv și cu exemple concrete…din cele mai sugestive. Iar provocarea domnului dr. Cristian Andrei de a încerca să ne poziționăm în locul copiilor, ca să înțelegem sursa dependențelor de orice natură, dar și greșelile pe care ajung să le facă adolescenții doar din nevoia de a fi validați de cercul lor de prieteni, mi s-a părut un exercițiu fantastic. Vă mulțumesc pentru invitație!”, este doar unul dintre multele mesaje transmise Asociației Joc Responsabil de părinți care au participat la sesiunile de dezbateri cu Dr. Cristian Andrei.

„Avem nevoie să adresăm aceste probleme, să avem o abordare sinceră, deschisă, pe toate subiectele, inclusiv pe cele pe care unii le consideră tabu. Modul nostru de a fi a fost întotdeauna foarte transparent, dovadă că materialele de curs, conferințele și tot ce s-a realizat în proiect, pot fi accesate de oricine pe site-ul proiectului www.navigandinsiguranta.ro. Astfel, orice om de credință din țara asta și cu un nivel elementar de pregătire pe această tematică înțelege sinceritatea demersului nostru. Recoman­da­rea noastră pentru garantarea succesului unui proiect de o anvergură similară este încheierea de parte­neriate între autorități, ONG-uri și societatea civilă”, susține Ovidiu Iosif, director executiv Asociația Joc Responsabil.

„Trainer-ul cursului a fost profesionist și prietenos, reușind să explice pe înțelesul tuturor atât pericolele dependenței jocurilor de noroc, cât și modalități prin care putem scăpa de aceasta. Cursul a fost mai mult decât folositor, oferindu-le elevilor materiale de vizualizat. Am învățat o mulțime de lucruri noi despre dependențe, bullying, controlul stărilor emoționale, empatie și colegialitate. Consider că astfel de evenimente ar trebui să își desfășoare activitatea în cât mai multe licee și scoli din țară, deoarece sunt informative și le oferă elevilor o viziune mai aprofundată a ce înseamnă, cu adevărat, pericolele dependenței”, este unul din sutele de feedback-uri pozitive oferite de elevi în urma participării la sesiunile privind prevenirea dependenței de jocuri de noroc, tehnologie sau combaterea bullying-ului.

Dr Cristian Andrei

Dr. Cristian Andrei: „Noi nu mergem în școli ca să speriem adolescenții, nici măcar nu menționăm sintagma «jocuri de noroc», ci le vorbim despre viață și riscuri”

În încheiere, Dr. Cristian Andrei are un mesaj foarte important pentru publicul larg, în ceea ce privește programele de prevenire a dependenței de jocuri de noroc pe care Asociația Joc Responsabil le derulează în școli: „Noi nu ne ducem în licee ca să speriem adolescenții cu probleme de sănătate, moarte prematură, eșecuri, ci începem prin a avea o discuție pornind de la valorile adolescentului. Nici măcar nu menționăm sintagma «jocuri de noroc» în discuții, ci le vorbim despre baftă, bafta la școală, la examene, în viața personală. și de acolo începem să înțelegem norocul, ce este el, cum se gestionează și, în definitiv, cum își pot contura viața și care sunt riscurile. Vorbim despre factori care, dacă nu sunt sănătoși, pot să ducă la excese cum ar fi dependența de jocuri de noroc“.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.