Piața de Mobile Esports va avea o creștere masivă în 2022. Iar lucrul acesta va conduce și la o creștere a pieței de betting & gambling pe această piață. Piața de esports este în plină dezvoltare în România, iar pandemia a accelerat interesul jucătorilor către pariuri pe această piață.
În acest articol vom încerca să aflăm tendința pieței de Esports la nivel mondial, ce jocuri vor crește mult pe această piață și cum se va răsfrânge acest lucru asupra pieței de pariuri pe esports.

Esports
Care sunt cele mai mari piețe pentru mobile esports?
În această regiune, titluri precum Mobile Legends: Bang Bang și Arena of Valor au dezvoltat ecosisteme de sport emergente, primul înregistrând un vârf de spectatori de peste 3 milioane simultan pentru campionatele sale mondiale din acest an, potrivit esportsinsider.com care citează la rându-le pe cei de la Esports Charts. Mobile Legends de la MOONTON: Bang Bang operează în prezent opt ligi regionale profesionale în cadrul pieței Sud-Est Asiatice. Mai mult, o multitudine de entități, cum ar fi cluburile sportive tradiționale precum Wolves și PSG, sunt integrate în scena esporturilor mobile din regiune, spune aceeași sursă citată. În același timp piețele thailandeză și indiană cresc văzând cu ochii. Tot mai mulți tineri jucători din aceste țări se înregimentează în ligi regionale.
Aflăm de la Olympics.com că un lucru care arată că popularitatea Esports în Asia este la cote mari este includerea Esports în cadrul Asian Games 2022. ESports își va face debutul la Jocurile Asiatice din 2022 fiind acordate medalii în opt jocuri, a anunțat Consiliul Olimpic al Asiei (COA).
Cele opt jocuri pentru care câștigătorii vor primi medalii sunt FIFA (realizate de EA SPORTS), o versiune Asian Games a PUBG Mobile, Arena of Valor, Dota 2, League of Legends, Dream Three Kingdoms 2, HearthStone și Street Fighter V. Fiecare titlu va avea oferită o medalie de aur, argint și bronz, ceea ce înseamnă că 24 de medalii pot fi câștigate în esports la viitoarea competiție continentală organizată în Hangzhou, China, în 2022. În plus, două jocuri, Robot Masters și VR Sports vor fi jucate ca evenimente demonstrative.
Esportsinsider.com spune că o altă zonă care impresionează cu cifrele sale și care tot în Asia se situează este Singapore. Anul trecut, Free Fire World Series 2021 Singapore a devenit cel mai vizionat turneu de esport din lume (cu excepția spectatorilor chinezi), ajungând la o audiență de 5,4 milioane de telespectatori, conform Esports Charts.
În cazul Free Fire, succesul acestui joc în esports depășește cu mult emisfera estică. Pentru a lua ca exemplu Seria Mondială a jocului, evenimentul a înregistrat un vârf de spectatori vorbitor de hindi de peste 1,9 milioane, cifrele celor care vorbesc indoneziană ajungând la 1,03 milioane. Cu toate acestea, popularitatea jocului în America Latină a contribuit în mod semnificativ la numărul record al jucătorilor înregistrat pe platformele mobile ale jocului, evenimentul înregistrând un număr record de spectatori pentru platformele sale vorbitoare de portugheză (1,06 milioane) și spaniolă (890.276).
Care sunt cele mai jucate jocuri pe mobile esports?
Acum să vorbim despre care sunt cele mai populare jocuri de pe esports jucate pe mobil.
Theloadout.com spune că PUBG* Mobile este unul dintre cele mai mari jocuri de pe esports jucate pe mobil, iar cu noul său turneu, Global Championships, vrea să devină „mai mare decât League of Legends”, spun reprezentanții PUBG. Alte nume importante pe piața de mobile esports sunt acum Arena of Valor, Free Fire și Clash Royale.
În 2019 Escharts.com a făcut un top al audiențelor al jocurilor esports jucate pe mobil și cele mai jucate jocuri au reieșit a fi Arena of Valor cu 72.248.735 de ore jucate, urmat pe locul 2 de PUBG Mobile cu 55.585.392 de ore jucate și pe locul 3 de Free Fire cu 38.164.312 ore.
De remarcat că jocuri precum Fortnite sau Call of Duty nu se află în acest top pentru că ei și-au lăsat amprenta mai mult asupra industriei esports de pe desktop și nu în zona de mobil.
Dacă dorim să rămânem în zona audiențelor pe mobil a jocurilor esports de remarcat este că sezonul 4 Pro League de la PUBG Mobile Indonezia a avut o audiență medie de 239.852 pe durata a 96 de ore, ne arată o informație de pe esportsinsider.com. Ceea ce este absolut incredibil.
Cele mai mari turnee de esports desfășurate pe mobil
Cei de la theloadout.com spun că în ceea ce privește audiența și premiile în bani, din punct de vedere tehnic a fost posibil ca jucătorii Fortnite de pe mobil să concureze și să câștige mari în turneele Fortnite la scară largă, care au inclus și jucători de pe consolă și de pe computer. Cu toate acestea, jucătorii aflați pe mobil rareori câștigă (jucătorii pe computer au un avantaj semnificativ, asta e clar), așa că statisticile Fortnite au fost eliminate din acest top nefiind total accesate de pe mobil.
Loc Esport Premii Anuale (la nivelul anului 2019)
- PUBG Mobile 5.000.000 $
- Arena of Valor 2.166.994 $
- Free Fire 2.000.000 $
- Brawl Stars 1.500.000 $
- Magic: The Gathering 1.000.000 $
- Call of Duty (Versiunea de mobil) 1.000.000 $
PUBG Mobile domină clasamentul premiilor, chiar dacă are o audiență mai mica decât Arena of Valor. PUBG Mobile este capabil să acorde mai multe premii în bani în încercarea de a dezvolta esports.
Vedem că jocurile Call of Duty: Mobile și Magic: The Gathering, niciunul dintre ele nu au fost create pentru mobil, ci sunt versiunile de mobil ale jocului de bază de pe PC. Aceasta înseamnă că aceste jocuri au mai mulți bani de investit la nivel de esports pentru a-și crește popularitatea și probabil că o vor face în viitor.

Arena of Valor
O informație găsită pe esports-betting.pro spune că pentru anul 2021, PUBG Mobile Pro League care include mai multe divizii pe câteva continente a avut un fond de premiere de 14 milioane $.
Piața de Betting & Gambling Esports în cifre. Prezent și perspective.
Conform unei știri publicată la sfârșitul anului 2021 de către FinancialNewsMedia.com piața globală a pariurilor sportive a crescut în ultimii ani și se așteaptă să continue acest trend și în anii următori. Un raport care a venit de la Grand View Research a proiectat dimensiunea pieței globale de pariuri sportive ca fiind evaluată la 66,98 miliarde $ în 2020 și este de așteptat să se extindă la o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 10,1% din 2021 până în 2028. Potrivit H2 Gambling Capital, o companie de consultanță pentru industria pariurilor și jocurilor de noroc, în anul 2018, 43% dintre pariurile online au fost plasate prin intermediul dispozitivelor mobile și 57% au fost plasate folosind device-urile desktop.
Veniturile globale aduse de jocurile de noroc pe Esports au ajuns la 14 miliarde $ în 2020. Se preconizează că la nivel global segmentul de pariuri eSports urmează să depășească 20,7 miliarde $ până în 2027, o parte însemnată urmând să revină mobile esports.
Conform unei știri venită tot de la FinancialNewsMedia.com publicată și pe prnewswire.com în ultimii ani, esports-ul a explodat în curentul mainstream, trecând de la o nișă la o formă centrală de divertisment pe tot globul, iar vânzările de bilete se deplasează de la arenă pe internet. În timp ce esports-ul putea fi reprezentat cândva ca un segment al culturii sportive, acum a devenit o industrie în sine, odată cu evoluțiile actuale. Potrivit unui raport Valuates Reports, se estimează că dimensiunea pieței globale eSports va ajunge la 18,6 miliarde $ până în 2026, la un CAGR de 15,1% în perioada de prognoză 2021-2026. Un alt raport de la Market Insights a fost și mai optimist spunând că piața globală de pariuri eSports a fost evaluată la 12,6 miliarde în 2020 și se estimează că va ajunge la 20,7 miliarde $ până în 2027, la un CAGR de 13,1% în perioada de prognoză (2021-2027). Cele mai importante și active companii de pe piața de jocuri și tehnologie esports sunt: Esports Technologies, DraftKings Inc., Esports Entertainment Group Inc., Penn National Gaming, Inc. sau Score Media and Gaming Inc.
* Conform ro.wikipedia.org, PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) este un joc online multiplayer de battle royale dezvoltat și publicat de PUBG Studios, o filială a companiei sud-coreene de jocuri video Krafton. Jocul se bazează pe modurile anterioare create de Brendan „PlayerUnknown” Greene pentru alte jocuri, inspirat de filmul japonez Battle Royale din 2000, și s-a extins într-un joc independent sub direcția creatoare a acestuia. În joc, până la o sută de jucători se parașutează, pe o insulă și scormonesc după arme și echipament pentru a ucide pe alții, evitând însă să moară chiar ei. Zona de siguranță disponibilă pe harta jocului scade în timp, direcționând jucătorii supraviețuitori în zone mai stricte pentru a forța întâlnirile. Ultimul jucător care rămâne în picioare sau echipă câștigă runda.