Pandemia transformă principiile de funcţionare ale cazinourilor! Schimbarea începe de la spaţii. Ce le rezervă imobiliarele pe viitor?

marţi, 23 iunie 2020

Retailul este una dintre zonele cel mai greu încercate de către pandemia care a cuprins lumea în anul 2020. Mall-urile şi centrele comerciale au fost închise, la fel şi marea majoritate a spaţiilor stradale, iar ramuri întregi ale economiei au fost efectiv blocate. După ridicarea stării de urgenţă din 15 mai, perspectivele de îmbunătăţire sunt firave, regulile de desfăşurare a activităţii comerciale fiind în continuare stricte.

Siguranţa publicului este prioritară, fiind necesare investiţii consistente în asigurarea ventilaţiei, dezinfecţiei şi a spaţiului necesar pentru distanţare. Cu toate acestea, multe dintre businessurile care ocupau spaţii comerciale bune până la debutul pandemiei nu se vor mai întoarce în activitate, iar asta înseamnă că vor exista oportunităţi de upgrade pentru companiile cu un cash-flow bun.

Impactul real al pandemiei COVID – 19 se va resimţi cu adevărat în trimestrul al doilea al anului 2020. Cele mai afectate industrii sunt sectoarele HORECA şi divertisment, aici fiind preconizate şi cele mai multe închideri în perioada următoare. Ratele de colectare pentru spaţiile comerciale a scăzut dramatic, iar proprietarii business-urilor afectate au fost forţaţi să negocieze amânări la plata creditelor sau a chiriilor.

Administratorii marilor spaţii de retail vor fi nevoiţi în viitor să apeleze la noi măsuri de siguranţă, pentru a oferi acces cumpărătorilor la o experienţă de shopping lipsită de riscuri. Miza este găsirea soluţiilor pentru o distanţare socială suficientă, fără îngrădirea sentimentului de libertate al clienţilor.

“În ciuda tuturor eforturilor depuse de managerii spaţiilor comerciale şi de afacerile cu legătura directă cu publicul (cum este cea de Casino&Betting), nu putem ignora şi schimbările ce vin din partea clienţilor înşişi. Accentul se va muta mai degrabă spre prudenţă şi spre evitarea spaţiilor extrem de aglomerate, ceea ce înseamnă o recalibrare a întregii experienţe de consum. Merită luată în calcul o schimbare pe termen lung, care va presupune transformarea serviciilor şi a modelelor de business, în adaptare la schimbările rapide ale preferinţelor clienţilor.”, declară Costina Petrescu, CEO-ul portalului imobiliar Titirez.ro.

Activitatea cazinourilor ar putea să repornească începând cu 15 iunie, însă această redeschidere va putea fi posibilă doar cu investiţii destul de serioase. OMS face o serie de recomandări pentru zonele Horeca şi Casino&Betting, printre care amintim: angajarea unui ”manager de curăţenie”, elaborarea unui plan detaliat de curăţenie şi dezinfectare, măsurarea temperaturii clienţilor şi angajaţilor, izolarea contactului dintre angajaţi şi clienţi prin panouri din plexiglas, îmbunătăţirea siguranţei alimentelor, apelul la tehnologii de curăţare şi dezinfectare de ultimă generaţie, limitarea numărului de scaune la mesele de jocuri, mărirea spaţiilor de relaxare astfel încât să se poată păstra distanţarea socială.

“Toate aceste recomandări, unele dintre ele definite şi ca obligaţie legală, vor presupune nu doar cheltuieli suplimentare, ci şi o transformare radicală a modelului de business şi a spaţiului în care se poate desfăşura activitatea. Vor fi necesare spaţii comerciale mai mari, care să compenseze limitarea numărului de locuri la mese şi necesitatea de distanţare socială în zonele de tranzit”, adauga Costina Petrescu.

În cazul industriei de gambling, pandemia COVID-19 a lovit din plin, atât prin închiderea tuturor spaţiilor, cât şi prin oprirea competiţiilor sportive. În România, începând cu 17 martie, au fost închise prin Ordonanţă de Urgenţă peste 11.380 de agenții de pariuri și peste 2000 de săli de joc la nivel național. Pentru ambele tipuri de business există posibilitatea de orientare spre online, însă doar cu o compensare parţială a veniturilor.

În tot acest context, trebuie să ţinem cont şi de anumite pârghii legislative care au fost oferite zonei de retail în această perioadă. Astfel, proprietarii de spaţii comerciale afectate de închiderea forţată de după 17 martie pot beneficia de reduceri de 50% la impozitul pe proprietate. Această reducere este condiţionată de reducerea cu 50% a chiriei percepute pentru spaţiile închiriate – situaţie care foarte rar a fost posibilă. O altă facilitate oferită de către guvern a fost amânarea platei chiriei pentru spaţiile comerciale închise în perioada pandemiei – o măsură departe de a fi mulţumitoare pentru companiile care vor fi pur şi simplu nevoite să plătească mai târziu aceeaşi sumă de bani pentru o perioadă în care spaţiile nu au fost folosite.

Prin negociere directă cu proprietarii au putut fi obţinute, în unele cazuri, suspendări de la plata chiriei sau discounturi pentru perioada pandemiei. Cele mai mari dificultăţi au fost întâmpinate în cazul contractelor de închiriere cu mall-urile, care au clauze mult mai dure de reziliere sau de suspendare. Cu toate acestea, consensul şi negocierea între părţi este esenţială, interesul proprietarilor în această perioadă fiind îndeaproape aliniat cu cel al companiilor care închiriază spații: relansarea cât mai rapidă şi supravieţuirea în perioada de blocaj.

“Chiar dacă încă nu există reglementări legislative bine definite, este clar în viitor se vor schimba multe dintre regulile de funcţionare ale cazinourilor şi caselor de pariuri – în mare măsură pentru adaptarea la noile principii de consum ale clienţilor. Noi valuri ale pandemiei sunt aşteptate, ceea ce înseamnă că efectele se vor simţi în mod direct cel puţin în următorul an. Cu siguranţă, principala nevoie se va lega de mărirea suprafeţei comerciale, pentru adaptarea la regulile de distanţare socială, luând în calcul totuşi şi posibila scădere a numărului de clienţi care vor frecventa cazinourile fizice.”, punctează Costina Petrescu, CEO Titirez.ro.

Acum este perioada ideală de renegociere a contractelor de închiriere, existând posibilitatea de obţinere a unor discounturi serioase la angajamente pe termen lung. Proprietarii au tot interesul de a păstra chiriaşii bun platnici, în contextul cererii scăzute. De asemenea, noi oportunităţi pot apărea prin eliberarea unor spaţii mari şi extrem de bine amplasate care fuseseră ocupate până nu demult de restaurante sau locaţii de evenimente. În cazul mall-urilor, situaţia este incertă, deoarece în acest moment ne aflăm într-un blocaj total. Cu siguranţă vor exista o serie de negocieri pentru retenţia chiriaşilor importanţi, una dintre zonele de negociere fiind o posibilă extindere a spaţiului fără creşterea chiriei sau reducerea costurilor de mentenanţă.

La o analiză rapidă a audienţei Titirez.ro – unul dintre cele mai mari portaluri imobiliare din România – constatăm imediat că interesul pentru închirierea de spaţii comerciale este practic inexistent în această perioadă, existând o prăbuşire completă a accesărilor anunţurilor imobiliare din acest segment încă de dinainte de instaurarea stării de urgenţă. De asemenea, căutările organice pe motoare de căutare cum este Google au scăzut în mod semnificativ. Scăderi de preţuri nu s-au înregistrat momentan, acest lucru fiind explicat şi de blocarea efectivă a pieţei. Toate părţile sunt în expectativă, negociază şi aşteaptă să vadă ce se va întâmpla în perioada următoare. În lipsă de date relevante, nu ne putem pronunţa în privinţa unei posibile scăderi de preţuri pentru spaţiile comerciale pe viitor.

Titirez.ro este unul dintre cele mai cunoscute portaluri imobiliare din România şi are o vechime în piață de 10 ani. De-a lungul timpului, portalul şi-a extins capacitatea înglobând mai multe site-uri nișate pe imobiliare, este completat de un CRM imobiliar – ImobManager, de o agenţie de marketing şi publicitate nișată pe real estate – imoPR și, mai nou, de o platforma de e-commerce pentru site-uri “la cheie” – ShopSell.ro.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *