ODETA NESTOR: “Toți cei implicați în domeniu doresc stabilitate”

La un an de la părăsirea poziției sale din fruntea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) am considerat că este oportun să o avem din nou în paginile revistei noastre pe fosta președintă a instituției, Odeta Nestor. Acum avem ocazia să aflăm mai multe opinii ale dânsei legate de ceea ce se întâmplă pe piață, în general, despre proiectele în care s-a implicat, inclusiv în cel legat de aprobarea impozitării la sursă a câștigurilor rezultate din jocurile și pariurile online, despre planurile de viitor și multe altele.

A trecut 1 an de cînd ați părăsit funcția de președinte a ONJN, vă rog să ne spuneți dacă sunteți mulțumită de ce ați realizat în timpul petrecut în fruntea Oficiului și care credeți că sunt cele mai importante realizări din timpul mandatului dumneavoastră?

Sigur că sunt mulțumită. În primul rând pentru că am construit o instituție și am creat o echipă de la zero, plecând doar de la o hotărâre de numire a mea în demnitatea publică și de la un sediu, care faptic era o încăpere cu două birouri, situat la parterul Ministerului Finanțelor Publice. Am lăsat această instituție funcțională în cei mai buni parametri, cu 180 de angajați, cu o locație invidiată, cu mașini noi, cu o legislație funcțională și nu în ultimul rând o instituție apreciată de toți cei care au auzit de ONJN în țară și afară. Fac această precizare cu trimitere la rezultatele avute, rezultate ce se regăsesc în rapoartele de activitate ale instituției, dar și la rapoartele Curții de Conturi ce a verificat activitatea instituției în perioada în care am condus-o și în care, spre deosebire de multe alte instituții publice, nu s-au consemnat nereguli datorate conducerii sau angajaților.

În al doilea rând, în perioada mandatului meu de președinte am propus măsuri și mecanisme legale și instituționale care să reglementeze mult mai coerent și eficient piața jocurilor de noroc în general, răspunzând în acest fel dinamicii pieței atât pentru operatori, pentru jucători, cât și pentru alți actori din piață (furnizori de echipamente și servicii conexe domeniului jocurilor de noroc).

În al treilea rând, spre deosebire de alte state europene, am reușit să reglementăm cu succes o zonă ilegală din piața jocurilor de noroc, respectiv jocurile de noroc online și mai mult, să încasăm la bugetul statului sume considerabile din penalitatea plătită aferentă perioadei în care operatorii nu au deținut licența. Această reglementare adoptată de România este apreciată de operatorii din piață și este dată exemplu de bune practici aproape la fiecare conferință internațională ca fiind o reglementare foarte bună a domeniului.

Vă rugăm să ne spuneți în ce proiecte v-ați implicat în timpul scurs de la părăsirea Oficiului și până acum?

Având în vedere experiența și rezultatele obținute în calitate de conducător al ONJN, ulterior după schimbarea din funcție am fost solicitată să conduc Asociația Operatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță din România.

În plan personal desfășor activități de consultanță în alte state din Europa, Africa, America în domeniul jocurilor de noroc online, cât și pe strategii de monitorizare și control a întregului domeniu de jocuri de noroc.

Care sunt principalele probleme pe care le-ați întâmpinat de la preluarea funcției de Președinte a Asociației Organizatorilor Jocurilor de Noroc la Distanță?

Luarea deciziilor este procesul cel mai anevoios deoarece orice propunere sau solicitare trebuie fundamentată, transmisă operatorilor din asociație și ulterior trebuie găsită formula comună agreată de toți membrii. Câteodată interesele operatorilor pot fi diferite între cei mici și cei mari sau între diferitele activități, poker, pariuri, casino. Câteodată modelele sau optica de business ale companiilor sunt total diferite, mai ales că operatorii de online sunt companii mari care operează în multe jurisdicții având strategii diferite în funcție de acestea și de legislațiile existente. Rolul meu este foarte important să explic cu argumente tuturor membrilor cum funcționează piața românească, care este interpretarea legislativă și să reușesc să îi conving să avem în final o propunere unitară. Adoptarea liniei comune este cea mai dificilă.

Un mare plus în viața consumatorilor de pariuri și jocuri online a fost aprobarea impozitării la sursă a câștigurilor rezultate din jocurile și pariurile online. A fost greu să obțineți dumneavoastră, ca și reprezentant al operatorilor de jocuri online, această modificare a codului fiscal?

Această propunere a mea a fost făcută încă de pe vremea în care conduceam ONJN-ul. Am susținut tot timpul această modificare deoarece sunt convinsă că este o propunere în care toate părțile implicate câștigă, statul, jucătorii și operatorii. Jucătorii nu vor mai trebui să țină evidența câștigurilor, să facă cozi la ANAF, operatorii nu vor pierde din clienți ca urmare a raportărilor greșite urmate de penalități foarte mari, iar ANAF-ul nu mai trebuie să proceseze toate declarațiile jucătorilor, deoarece ele sunt raportate de operatori și taxele plătite lunar de aceștia. Apoi toate acestea sunt verificate de auditori independenți. Dacă a fost greu sau ușor nu mai contează după ce reușești să realizezi ce ți-ai propus. Eu prin experiența pe care am avut-o la ONJN am înțeles cum funcționează procesul legislativ și factorii de decizie de atunci și de acum au căpătat încredere că ceea ce propun spre modificare produce efecte pozitive și de fiecare dată am avut argumentele legale, astfel încât propunerile mele să se materializeze și să fie asumate de cei care le aprobă.

Operatorii sunt pregătiți pentru această schimbare legislativă? Cât timp le ia ca să își pună la punct sistemele și a se pregăti pentru aceste modificări?

Asociația pe care o reprezint nu are situația tuturor operatorilor din piață. Viitorul ne va arăta cum va funcționa această modificare. Unii operatori sunt pregătiți deoarece am purtat cu ei discuții de când a fost propunerea făcută în Senatul României. În mod normal modificarea, ca procedeu ethnic, nu este dificilă. Dar în funcție de structura tehnică a echipamentelor fiecărui operator și de soluția aleasă, e posibil să trebuiască recertificarea sistemelor de joc sau de securitate, a platformelor folosite. Din partea Asociației am solicitat oficial Ministerului un termen de implementare de 6 luni, dar acesta Nu a fost preluat în OUG deoarece Ordonanțele de Urgență trebuiesc motivate de ce modificările sunt urgente, ori un termen de 6 luni în interiorul acesteia nu a fost aprobat.

O bună perioadă de timp v-ați aflat în fruntea ONJN, adică “ați lucrat la stat”, actualmente vă aflați de cealaltă “baricadă” în fruntea Asociației Organizatorilor Jocurilor de Noroc la Distanță, care sunt principalele problemele pe care le întâmpinați?

Sincer, cred că la ONJN nu se mai lucrează (să spun așa) la aceeași intensitate și rezolvarea problemelor operatorilor suferă întârzieri. Dar poate fi doar o părere subiectivă. Cu toate că majoritatea operatorilor cu care discut îmi spun același lucru. Dar vă pot da cu siguranță câteva exemple. Chiar dacă legea nu s-a modificat, operatorii primesc opinii și solicitări din partea ONJN absolut contrare celor pe care le au primit pe timpul mandatului meu în condițiile în care de la directori în jos sunt aceeași funcționari care au emis puncte de vedere și atunci și acum, deoarece Președintele nu semnează singur. Acest lucru nu are decât o explicație, or pe vremea mandatului meu au dat opinii ilegale or acum fac un mare abuz interpretând legea diferit. Situațiile acestea sunt tot mai dese ceea ce duce la o instabilitate a operatorilor, iar a celor din online care au departamentele juridice în alte țări este foarte complicat să le explic că pe aceeași lege de la aceeași instituție ai două opinii legale, chiar dacă legea nu s-a modificat. Sunt în situația în care nu am argumente să le explic că în acest an au altă taxă de plată decât în ceilalți ani, iar dacă nu o plătesc la nivelul solicitat acum de ONJN există posibilitatea să nu se aprobe autorizarea în aceleași condiții legale. Legea prevede întâlniri regulate ale asociațiilor operatorilor din domeniu cu conducerea ONJN pentru dezbaterea problemelor pieței, informațiile mele spun că acest lucru nu se mai întâmplă.

Care considerați că sunt principalele probleme cu care se confruntă industria românească de jocuri de noroc în integralitatea ei?

Probleme, fără îndoială au fost, sunt și vor fi în piață ca în orice alt domeniu. Această situație este dată în principal de dinamica domeniului, de dezvoltarea tehnologiei și a mecanismelor de integrare și de multitudinea și diversitatea jocurilor concepute. În opinia mea, principala problemă ține de gradul de pregătire profesională a celor ce evaluează acest domeniu. Fără o pregătire corespunzătoare a persoanelor care aplică legea în a aproba funcționarea diferitelor tipuri de activități sau jocuri sau a celor care o controlează efectiv, rezultatele generale pentru funcționarea domeniului nu pot fi cele mai bune.

Unde vedeți industria de jocuri de noroc din România în următorii 5 ani?

În România, în contextual actual, nu cred că vor fi modificări majore. Desigur că mai sunt lucruri de făcut, dar acestea nu sunt de anvergură. Mai repede de corelare și ,,acord fin”, să mă exprim așa. Toți cei implicați în domeniu doresc stabilitate.

 

Care sunt planurile dumneavoastră de viitor din punct de vedere profesional?

Ca Președinte al ONJN am venit din domeniul jocurilor de noroc și m-am întors în același domeniu. Însă cu o experiență mult mai mare. Personal, nu pot face altceva decât să continui să profesez oferind consultanță de specialitate sau participând efectiv la construcția unor proiecte la nivel de strategii ale unor țări nereglementate oferindu-le drept exemplu ceea ce am realizat în România, iar asta este cartea mea de vizită. Am fost surprinsă plăcut să fiu solicitată în țări în care nici ca turist nu m-aș fi gândit că o să ajung, țări cu potențial financiar foarte mare și cu probleme pe care nu știu sa le gestioneze în domeniul jocurilor de noroc, neavând experți pe un domeniu de nișă, așa cum sunt jocurile de noroc. Domeniul jocurilor de noroc online este unul foarte tehnic. Dar el funcționează la fel peste tot în lume. Odată ce l-ai înțeles, îl poți aplica și dezvolta oriunde în lume.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *