Odeta Nestor, președinte Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND): “Impunerea obligativității sediului în România încalcă prevederile legislației europene”

luni, 13 noiembrie 2023

 “Ne așteptam ca în viitorul apropiat Comisia Europeană, care a fost informată despre acest subiect, să inițieze procedura de infringement împotriva României”

Odeta Nestor

Industria jocurilor de noroc din România și în particular operatorii de jocuri de noroc la distanță, au fost “loviți” nu mai departe de începutul lunii Octombrie de Ordonanța de Urgență nr. 82/2023 pentru modificarea OUG 77/2009, ordonanță care va afecta în mod direct desfășurarea actuală a acestei industri. Care credeți că sunt principalele probleme pe care această OUG le va aduce operatorilor de jocuri de noroc la distanță care operează în țara noastră?

În primul rând, așa cum s-a mai întâmplat și în trecut (de exemplu în anul 2022, la precedentele modificări fiscale aduse domeniului jocurilor de noroc) și de data aceasta a lipsit o consultare reală cu industria, Guvernul alegând să adopte o legislație care nu ține cont de particularitățile și nevoile operatorilor și, mai grav, care nu răspunde nici intereselor autorităților. De altfel, în mod regretabil am asistat în ultima vreme la demonizarea oricărui efort de inițiere a unui dialog între industrie și autorități.

În ceea ce privește conținutul punctual al noii ordonanțe, aș menționa două probleme principale. Pe de-o parte, faptul că se impune obligativitatea sediului în România încalcă prevederile legislației europene, la care România este parte. Ne așteptam ca în viitorul apropiat Comisia Europeană, care a fost informată despre acest subiect, să inițieze procedura de infringement împotriva României.

A doua problemă este legată de obligația impusă operatorilor de jocuri de noroc ca, începând de la 1 ianuarie 2025, să constituie o garanție pentru acoperirea riscului de neplată a taxelor în cuantum de 5.000.000 euro, indiferent de venitul operatorului. Prin această dispoziție, practic vor fi scoși de pe piață operatorii mai mici, așadar vorbim despre o măsură care creează un dezechilibru pe piață, ceea ce va afecta în cele din urmă consumatorii și calitatea și diversitatea serviciilor oferite acestora.

Este de notat și faptul că această garanție, care practic înseamnă indisponibilizarea unor sume, nu aduce niciun beneficiu Guvernului nici în ceea ce privește veniturile colectate. Dimpotrivă, în condițiile în care numărul operatorilor de pe piață se va reduce, va scădea și cuantumul sumelor colectate la buget.

Acest nou OUG modifică modalitatea de funcționare și organizare a jocurilor de noroc în țara noastră, deși mulți operatori sunt licențiați și la nivel European. Există vreun risc pentru Statul Român, poate intrarea în procedură de infringement a României? Intenționează AOJND să reclame România la Curtea Europeană de Justiție pentru a-și apăra drepturile?

Așa cum am spus deja, acest act normativ conține prevederi care încalcă legislația europeană și suntem încrezători că CE va interveni pentru remedierea situației. De altfel, EGBA – asociația europeană sub egida căreia funcționează și AOJND – a trimis deja o notificare la Comisia Europeană cu privire la situația din România, menționând cazurile de încălcare a legislației europene din noua ordonanță. Așteptăm o reacție din partea Comisiei cât de curând.

Principala dispoziție care încalcă legislația europeană este cea referitoare la obligația de stabilire a sediului pe teritoriul României

ONLINE GAMBLING

În ultima vreme în media generalistă se bate tot mai mult monedă pe protecția jucătorilor. Desigur, știm foarte bine că în conturile ONJN există o sumă importantă de bani, de ordinul milioanelor de euro, care stă nefolosită deși aceasta ar trebui accesată și folosită pentru programe de educare și responsabilizare a jucătorilor. Ce se întâmplă cu acești bani? De asemenea, în noul OUG se impune ca o parte consistentă (70%) din banii colectați de ONJN din taxarea și impozitarea operatorilor de jocuri de noroc să meargă la bugetul de stat, restul urmând a fi folosiți de Oficiu. Există posibilitatea ca o bună parte (70%) din banii pe care operatorii îi plătesc, ca și “taxă de viciu” să meargă în Bugetul Statului! Întrebarea este: Statul își dorește ajutarea cetățenilor cu probleme cauzate de ludomanie sau de fapt își dorește o creștere a încasărilor la buget folosindu-se de acest pretext?

Nu este rolul AOJND să spună ce își dorește statul. Ceea ce vă pot spune este că operatorii de jocuri de noroc online au întreprins demersuri importante pentru a promova jocul responsabil, utilizând exclusiv fonduri proprii. De exemplu, în online, la operatorii licențiați sunt funcționale softuri care scot automat de pe platformă acei jucători cu comportamente suspecte (de exemplu, după un anumit timp, jucătorii sunt excluși automat). Tot online se poate împiedica în mod real accesul minorilor la joc.  De asemenea, tot la operatorii online este mult mai usor de păstrat și de respectat registrul de excluderi.

Ceea ce face diferența este, în opinia mea, inteligența artificială. Mediul online, spre deosebire de landbase, permite un control mai strict al jucătorilor și al sumelor de joc. Operatorii licențiați în România sunt în mare măsură parte din grupuri internaționale care au experiență semnificativă în cercetare, care au investit sume semnificative în această direcție și care au deja implementate de mulți ani softuri de joc responsabil care și-au dovedit utilitatea. Practic, la noi s-au importat niste modele deja testate și acestea reprezintă un pas înainte. Aș vrea să subliniez că pe piața locală, în segmentul online sunt semnificative companiile care sunt prezente în foarte multe alte state europene, iar procedurile aplicate de acestea s-au aplicat deja în celelalte țări și și-au dovedit funcționalitatea.

Însă, în pofida acestor progrese punctuale în online, problema jocului de noroc responsabil rămâne o chestiune pe care autoritățile din România nu o abordează decât la nivel de retorică, în discursurile publice. Este nevoie și de fonduri, și de o acțiune coordonată de la nivel central, și de expertiză, dar aș spune că în primul rând este nevoie de sinceritate în acțiune. Observăm din partea clasei politice un discurs generalizat al urii față de jocurile de noroc. Este o abordare incorectă, populistă, care pe termen lung nu va profita nimănui. Ca om cu peste 20 de ani de experiență în domeniu observ că lipsește în primul rând înțelegerea corectă a ceea ce înseamnă joc de noroc. Este greșit și neproductiv să demonizăm jocurile de noroc tot așa cum este greșit să privim jocurile de noroc ca pe surse de venit. Jocurile de noroc trebuie înțelese și tratate strict ca o metodă de divertisment, de distracție și plăcere. Orice alt fel de raportare la jocurile de noroc este greșită. Această nuanță cred că trebuie explicată mai mult și mai clar consumatorilor.

Odeta Nestor

Încă de la finalul pandemiei, industria jocurilor de noroc din țara noastră se “confruntă” cu un val de publicitate negativă care s-a intensificat, atât din partea mass-mediei generaliste, a diverselor “vedete”, influenceri, cât și din partea politicienilor. Care credeți că sunt motivele acestui linșaj mediatic? Au fundament?

Jocurile de noroc au fost dintotdeauna un subiect sensibil iar unul dintre motive este tocmai percepția greșită despre care vorbeam anterior, respectiv faptul că mult prea mulți consumatori înțeleg în mod eronat jocurile ca fiind surse de venit, nu surse de divertisment. Discursul politic perpetuează, intenționat sau nu, această percepție greșită și astfel ne trezim într-o spirală cu efecte negative pentru toate părțile.

Cred că adevărul poate fi restabilit în timp, prin mesaje oneste, transparente, transmise în mod consecvent. Informarea și educarea consumatorilor sunt esențiale, dar sunt demersuri care trebuie facute cu sinceritate, nu pentru a câștiga popularitate sau voturi pe termen scurt.

În ceea ce privește industria, AOJND și-a manifestat de la început disponibilitatea și dorința de implicare și dialog. Noi ne dorim să fim partenerul de încredere al autorităților, avem interese comune în ceea ce privește industria.

Care credeți că va fi evoluția pieței de gambling online în România pentru următorii 2 ani, ținând cont de toate modificările aduse domeniului jocurilor de noroc prin noua Ordonanță de Urgență adoptată de curînd?

Așteptările sunt rezervate.

Pe de-o parte, situația economică provocatoare, volatilă, își pune amprenta asupra întregului mediu de afaceri, deci inclusiv asupra operatorilor de jocuri de noroc. Ultimii ani – marcați de pandemie, criză economică și conflicte armate –  ne-au arătat tuturor cât de dramatic și de rapid se pot schimba lucrurile, cu impact semnificativ asupra afacerilor.

Pe de altă parte, este dificil de făcut o predicție pentru următorii doi ani în condițiile în care ne lovim constant de lipsa de transparență a autorităților guvernamentale. De asemenea, lipsa totală a disponibilității de a dialoga îi face pe operatori să simtă că acționează pe un teren de business impredictibil, în care planurile pe termen lung sunt complicat de făcut.

Ca efect imediat al ordonanței mă aștept la o reducere a numărului de operatori. Obligația de a constitui o garanție de 5 milioane de euro va fi împovărătoare pentru operatorii mai mici care probabil vor alege să părăsească temporar piața locală. Pe de altă parte, inclusiv pentru operatorii mari este o problemă indisponibilizarea unei sume atât de consistente și este previzibil ca aceștia să își ajusteze afacerile, cu efecte imediate asupra bugetelor de publicitate și asupra sumelor alocate ca sponsorizare pentru competițiile sportive.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.