Odeta Nestor, președinte AOJND: “Adoptarea de modificări legislative fără o consultare onestă cu toată industria afectează piața”

marți, 30 aprilie 2024

Odeta Nestor, preşedintele Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND) revine în paginile revistei noastre cu un mesaj serios, un semnal de alarmă adresat tuturor acelora care au legătură cu domeniul jocurilor de noroc. Lipsa de disponibilitate pentru dialog şi cooperare din partea autorităților generează o lipsă de încredere în rândul operatorilor.  De asemenea, mărirea taxelor la intervale scurte de timp şi fără studiu de impact va acționa asupra predictibilității afacerilor în gamblingul românesc, iar impunerea unui cadru legislativ şi de reglementare fără o consultare prealabilă cu membrii industriei va conduce la efecte negative ale acestor măsuri care se vor resimți la nivelul jucătorilor şi a bugetului de stat. Riscul de a asista la o migrare a jucătorilor către piața neagră este una majoră. Despre toate acestea dar şi despre multe alte aspecte ce privesc industria jocurilor de noroc din România am discutat în materialul următor.

Odeta Nestor

Având în vedere implicarea dumneavoastră în industria jocurilor de noroc, cu accent pe jocurile de noroc la distanță, vă rugăm să ne spuneți cum se prezintă această ramură a economiei odată cu schimbările legislative survenite anul trecut?

Așa cum am atras atenția constant pe parcursul anului trecut, adoptarea de modificări legislative fără o consultare onestă cu toată industria afectează piața. Operatorii au fost nevoiți să își regândească strategiile de afaceri și cred că mai mult decât oricând lipsa de disponibilitate pentru dialog și cooperare din partea autorităților a generat o lipsă de încredere în rândul operatorilor, care au devenit mai precauți, mai rezervați în ceea ce privește planurile de dezvoltare.

Cum au primit operatorii de jocuri de noroc online schimbările legislative? Care sunt pericolele cu care aceștia se confrunta? Există riscul ca în perioada următoare să existe operatori care să-și închidă operațiunile în țara noastră?

În ceea ce privește membrii AOJND, asociație pe care o conduc, discutăm despre operatori mari, în multe cazuri parte a unor companii internaționale, cu afaceri solide și planuri de investiții pe termen lung. Așteptările lor sunt de a avea un cadru de reglementare transparent, predictibil și echitabil. Acest lucru înseamnă consultări reale dar și înțelegerea, de către factorii de decizie, a nevoilor lor legitime de dezvoltare a businessului. Adoptarea unor decizii precum, de exemplu, cea legată de impunerea de garanții nu se încadrează în această zonă, neavând nici o susținere funda-mentată în raport cu activitatea desfășurată până acum în domeniul jocurilor de noroc la distanță.

Taxele de licențiere Clasa a 2-a s-au triplat în ultima vreme. Credeți că mai rentează să-ți faci un business din asta la acest nivel de taxare?

Am subliniat constant de-a lungul anilor că România a pornit cu dreptul în ceea ce privește legiferarea jocurilor de noroc, fiind una dintre țările cu cea mai bună reglementare pe domeniul jocurilor de noroc. Acest fapt a generat interesul marilor companii pentru licențiere. În ultimii ani, deciziile autorităților sau, în anumite cazuri, lipsa de decizie din partea lor au avut un impact negative, însă cadrul fundamental rămâne unul bun.

În cazul punctual la care vă referiți, operatorii licențiați clasa 1 au făcut eforturi și au suportat această creștere pentru serviciile conexe. Însă pentru o parte dintre cei care dețineau licență clasa a 2-a și acesta reprezenta singurul obiect de activitate, creșterea de taxe nu a putut fi acoperită de veniturile realizate, astfel că aceștia au renunțat la acest bussines în România.

Numărul jucătorilor care joacă pe platformele de gambling online se află în creștere? Ce credeți că a determinat acest lucru?

În primul rând, dacă vorbim despre platformele ope­ra­torilor licențiați, trebuie să menționez că acestea repre­zintă un cadru mai sigur pentru jucători. Opera­torii mari au făcut investiții tehnice semnificative în platformele lor astfel încât acestea să garanteze excluderea accesului minorilor dar și a persoanelor care prezintă un profil de risc (de exemplu scoaterea automată de pe platformă după un anumit timp sau faptul că jucătorul poate accesa și verifica timpul și sumele jucate). În plus, domeniul online face mult mai sigură respectarea registrului de autoexcluderi. Toto­dată, acestea oferă jucătorilor mai multe garanții în ceea ce privește sumele plătite și cele de încasat, dar și experiențe mai variate și un grad de satisfacție mai ridicat.

Aș dori, de asemenea, să subliniez că și din pers­pec­tiva autorităților, domeniul online prezintă avantaje majore legate de posibilitatea de a asigura transparența și trasabilitatea sumelor plătite și /sau încasate.

Având în vedere noile taxe și garanții impuse operatorilor de jocuri (tradiționale și la distanță) credeți că vor exista companii care își vor închide activitatea? Care va fi după părerea dumneavoastră impactul asupra bugetului de stat cauzat de aceste noi schimbări?

Sunt companii care au ales să închidă activitatea. Efectele negative ale acestor măsuri se vor resimți însă și la nivelul jucătorilor și a bugetului de stat. Riscul este de a asista la o migrare a jucătorilor către piața neagră, unde nu beneficiază de siguranță și de oferte de calitate. Aici există un impact negativ și asupra bugetului de stat, care, în timp, va colecta mai puțini bani.

În ce țară europeană găsim cea mai bună legislație dedicată domeniului jocurilor de noroc din punctul dumneavoastră de vedere? De ce este atât de performantă în comparație cu legislația românească?

Aici aș vrea să mă refer la două aspecte.

Pe de-o parte, eu cred că discutăm despre o situație nefavorabilă de moment dar, în mod fundamental, legislația românească privind jocurile de noroc este una foarte bună, foarte echilibrată. Am spus-o cu fiecare ocazie  România a fost multă vreme un model de legislație performantă pe zona de gambling. Așadar, fundamentul este unul solid și bun.

Pe de altă parte, dacă vorbim despre modele, aș spune că Malta a fost și este un exemplu de urmat deoarece autoritățile conlucrează îndeaproape cu operatorii de jocuri de noroc în interesul reglementării corecte a unei piețe de nișă așa cum este cea de gambling.

Odeta Nestor, preşedintele Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND)

Avem rugămintea să vă transpuneți în rolul legiuitorului (Statului), ținând cont de nevoile bugetare, care ar fi modificările legislative / de taxare, pe care dumneavoastră le-ați face pentru ca industria jocurilor de noroc din țara noastră să funcționeze la nivel optim?

Nu aș vrea să speculez, transpunându-mă într-un rol care nu îmi aparține. Vă reamintesc însă că în perioada 2013 – 2017 am condus ONJN și, în această calitate, am avut o contribuție directă la redactarea și adoptarea legislației și am pus România în fruntea țărilor cu o reglementare foarte bună, după cum s-a dovedit în anii ce au urmat. Am adus la masa negocierilor toate părțile, am organizat consultări largi și am luat în calcul și am analizat toate opiniile exprimate, căutând să creez un mediu corect, care să fie avantajos pe termen lung pentru toate părțile. Observând dinamica modificărilor ulte­rioare, sunt convinsă că dacă nu am fi reglementat atunci jocurile de noroc online, nu ar fi fost reglementate nici azi.

Statul a tot motivat modificările de taxe și creșterea acestora de dorința de a proteja jucătorul. Dvs. vedeți vreo schimbare în direcția safe gambling/ joc responsabil din partea Statului? Aveți cunoștință de vreun proiect derulat de Stat cu bugetele din ce în ce mai uriașe pe care le are la dispoziție pe această temă? Ați fost contactați pentru derularea vreunui proiect comun (public-privat) în acest sens?

Am remarcat că există mai multă atenție în spațiul public acordată problemei jocului de noroc res­ponsabil, însă nu cunosc niciun proiect derulat de stat pe această zonă, iar AOJND nu a fost contactată sau solicitată pentru niciun proiect.

Dacă vorbim însă despre joc responsabil, aș vrea să reiterez avantajele incontestabile ale domeniului de gambling online. Platformele de jocuri de noroc online licențiate, datorită unor investiții tehnice semnificative, includ din ce în ce mai multe filtre performante pentru încurajarea jocului responsabil.

Cum vedeți viitorul domeniului în care activăm? (Dacă se poate, în încheiere să ne transmiteți și un mesaj optimist….)

Pe de-o parte, dacă ne referim la cadrul legislativ, ceea ce îmi dă speranță este faptul că, dincolo de anumite lacune de moment, legislația are un funda­ment bun, corect.

De asemenea, sunt optimistă și în ceea ce privește evoluția jocurilor de noroc online. Mă aștept ca acest domeniu să continue să se dezvolte în ritm accelerat și cred că în următorii ani inteligența artificială va fi utilizată pe scară mai largă cu un impact pozitiv atât în ceea ce privește măsurile de protecție pentru jucători, de prevenție dar și experiența de joc cât și transparența și trasabilitatea plăților și a încasărilor.

EGBA

Acțiuni de promovare a jocului responsabil

În anul 2023, European Gambling and Betting Association (EGBA) – asociație ce reprezintă la Bruxelles interesele operatorilor de jocuri de noroc și pariuri din țările UE – și-a intensificat acțiunile menite să facă jocurile de noroc mai sigure. Astfel, EGBA a propus cu succes Comitetului European de Standardizare implementarea unui standard european privind indicatorii de risc în jocurile de noroc online. AOJND, care este membră EGBA,  s-a numărat printre primii susținători ai acestui demers, votând în favoarea implementării acestui standard, menit să asigure un cadru mai sigur pentru jucători.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.