Marketingul în sălile de păcănele
Sălile de păcănele de la noi merg în continuare pe idei învechite
Marketingul în sălile de păcănele sau pompos spus “casino marketing”-ul se face în continuare fără curaj, pe căi bătătorite și folosindu-se instrumente perimate, și în plus încă nu s-a schimbat paradigma, se vorbește în continuu de premii amețitoare și “curse pentru milioane”, iar femeile în ținute provocatoare încă acoperă fațadele sălilor de jocuri și mash-urile din orașe.
Am mers prin sălile de jocuri de noroc în ultima vreme să văd ce au înțeles operatorii de jocuri de noroc din mesajele care le-au fost transmise de public, de influenceri și de politicieni în ultima perioadă și, nu vreau să generalizez, dar se pare că…nimic.
Desigur că nu m-am limitat doar la a analiza marketingul de la firul ierbii, ci și mesajele transmise către mass-market prin canalele generaliste pe care le utilizează de regulă marketerii sălilor de păcănele ca să fie vizibili și să-i laude șeful că au făcut ceva…memorabil. Să zicem OOH (panotajul stradal, mai pe românește) că și așa e țara plină de ele.
Marketingul din sală, faza pe premii și câștiguri fără număr
La Maxbet Dristor, de exemplu, am fost într-o seară și mă așteptam să mi se arate un marketing maturizat și modern, axat pe safe gambling, pe tehnologie, pe măsura celor 20 de ani care i-au făcut, dar nu am găsit decât o sală ponosită, cu un mix de aparate unde preponderent am găsit aparate EGT (bineînțeles) și o ruletă “muncită” de la Alfa Street (nu am înțeles, vor să o amortizeze până îi cad piesele sau ce?). Echipa de aici drăguță, nu am ce zice, întrebările clasice, nimic ieșit din comun, apoi mi-au dat pace. În sală era ceva agitație și se extrăgeau cu sârg premii date de o roată a norocului pentru clienții fideli, cu celebrele tichete puse într-o urnă din care prezentatoarea își făcea datoria să-i strige pe playeri. Roatei i s-a stricat limba care trecea prin cadrele metalice ce separă premiile și totul a luat o turnură comică care s-a rezolvat printr-o improvizație caraghioasă. Oricum, nu asta este important, ci faptul că și acum se lucrează cu aceleași instrumente de acum 15-20 de ani. Așadar nimic nou sub soare…În general, uitându-mă în jur să văd ce le pregătește Maxbet jucătorilor săi văd că vorbește de premii, peste premii, de milioane de lei. Parcă fuse vorba că nu mai promovăm ideea de câștig, ci de distracție, dar cât am stat în această locație nu am auzit operatorii vorbind decât despre câștiguri. Una vorbim când participăm pe la evenimente cu politicienii (cu autoritățile, în general) sau între noi și alta se întâmplă în săli.
Ipocrizie fără menajamente
Doar să punctez modul în care Gets Bet a “cotit-o ca la Ploiești” în ce privește campania sa de comunicare pe mash-uri și panotaj outdoor. De unde trona Bianca pe mash-uri de zeci de metri pătrați – cât un bloc de 10 etaje de mare – care te îndemna să joci, să prinzi promoții, să diverse… în ipostaze care mai de care mai indecente, iată că acum aceste bannere s-au înlocuit cu mash-uri care ne spun: “Suntem alături de tine…Joacă responsabil”. Caraghios…și mai ales… ipocrit. Gets Bet a dat-o “ja cote” și gata! De azi ne invită să fim responsabili și să ne băgăm mințile în cap, că altfel facem buba la portofel. Nu am ce să mai zic…
Marketingul din sală, faza pe gagici cu silicoane
Celor de la RedSevens se pare că le plac femeile cu sânii mari, blonde sau brunete, nu contează. Sincer, și mie îmi plac, chiar dacă prefer mai pe natural. Dar încă din zona exterioară a sălilor lor avem “capturi” cu imagini în care diverse păpușele ne invită practic în sutien să ne înscriem în clubul lor și să ne facem carduri de fidelitate (am plin portofelul de carduri, de la farmacii, hipermarketuri, magazine de haine, de pantofi, etc. Nu mai contează un card în plus, nu?), sau ne urează “Bine ați venit la RedSevens – un nou nivel al jocurilor de noroc”. Parcă era vorba că nu mai trimitem mesaje prin expunere de goliciune, ci încercăm să fim responsabili, să informăm clientul că aici vine pentru distracție, că sunt șanse să piardă banii, că matematică, că statistică, că alea alea. Oamenii ne-au acuzat că promovăm imagini indecente în spații publice, pe lângă care trec și copii și oameni în vârstă și femei care se duc la servici și în drum își lasă copii la școală…Dacă țineți musai la astfel de mesaje, ați putea muta AD-urile astea în interior iar afară să fiți cinstiți și să le spuneți oamenilor că aici există posibilitatea de a te distra, dar și a pierde bani…Da, poate unii dintre ei vor și câștiga ceva, dar în general vor pierde, pentru că altfel nu ar fi câte o sală la fiecare colț de stradă, nu? Fiți sinceri cu jucătorii voștri, nu le suciți mințile! Acesta ar fi cel mai bun marketing!
Poate fi și bine
În sălile de joc Las Vegas mi-a plăcut varietatea de aparate de joc, am găsit și altceva în afară de EGT. Asta mi-a plăcut. Am mai apreciat încă ceva, ce nu am văzut la alte săli de joc, posibilitatea de a-ți face un card de joc pe care să-l scanezi la slot-machine (păcănea) înainte de a juca și apoi să te prezinți cu el la urnă unde după ce ți-l scanează rapid un dispozitiv electronic cad automat în urnă tichete gata imprimate cu numele tău și alte date de identificare pentru a participa la diverse tombole sau promoții. Ingenios și rapid. Și asta mi-a plăcut. Și parcă sălile lor sunt ceva mai aerisite, mai ergonomice, mai bine împărțit spațiul. Un marketing mai modern în care avem afișe în care suntem invitați să scanăm coduri QR pentru a afla ce ți-a pregătit operatorul. Se merge pe ideea de „Beneficii”. Parcă în sălile Las Vegas se merge mai mult pe crearea de atmosferă, ambient plăcut, și mai multă tehnologie în cadrul comunicării cu jucătorul. Un pic mai sofisticată toată treaba. Mi-a plăcut.
Happy Hour
Am observat de ceva vreme o concentrare a interesului operatorilor de a oferi acest Happy Hour. În anumite intervale de timp prestabilite de operator și în anumite intervale orare câștigi premii mai mari sau mai multe, dar de cele mai multe ori trebuie și tu, jucător, să joci sume mai consitente sau să joci pe un bet mai mare (în definitiv tot aia e) și până la urmă nu-mi dau seama pentru cine e de fapt acest happy hour? Pentru jucător sau pentru operator? Poate ar trebui ca în acea perioadă determinată de timp sala de jocuri să ofere mai mult…fără să ceară nimic în schimb din partea jucătorului. Așa ar fi normal.
La Eldorado, de exemplu, am nimerit într-o seară la un happy hour dar trebuia să joc pe un bet de 1 leu mâna. Sunt jocuri care-ți dau abia la al zecelea joc un „dublaj”. Să dau 10 lei în 30 de secunde ca să văd un „dublaj” pe care-l pot pierde nu mi se pare o „afacere”. Așadar o condiționalitate…
Faceți campanii simple și ușor de înțeles
Un alt lucru care mă intrigă sunt aceste campanii de marketing complicate, aceste oferte de genul “multiplicatorii premiilor”, la “două săptămâni” sau la “extrageri de etapă”, așa cum am văzut la Redsevens. Vă dau un sfat: nu mai complicați lucrurile! Dacă vrei să dai un premiu mai mare dă-l și gata și nu mai înmulții premiile cu 1,1 X, sau 1,3 X sau 1,5 X, e caraghios! Adică noi vrem să ducem jucătorii în era distracției, să-i facem să uite pentru o oră sau două de problemele cotidiene, dar credem că-i pasă cuiva dacă i se multiplică sau nu un premiu? Adică credeți că-i conștient când se apucă de joc că aia urmărește el? Cu alte cuvinte îi facem pe jucători să se gândească doar la bani. Le vârâm pe gât chestia asta de cum ne intră în sală.
Epilog
Încerc să am o concluzie și singurul lucru care-mi trece prin minte sunt serialele de soap opera, le știți și voi, genul „Tânăr și Neliniștit”, de la care puteai să iei o pauză de câteva luni, dacă vroiai, pentru că nu pierdeai mare lucru. Am același sentiment vizitând sălile de păcănele. Parcă nu s-a întâmplat nimic în ultimii mulți ani în multe locații, iar în altele schimbări timide de abordare a business-ului și a comunicării cu jucătorul implicit. Știu că mergeți pe la conferințe și expoziții dedicate domeniului în țară și străinătate…Nu ați găsit nimic nou care să vă ajute să schimbați lucrurile? Sau ce se întâmplă? Vă este frică să faceți schimbări? Nu se aprobă mai sus? Nu aveți curajul să le propuneți șefilor schimbări mai de substanță? Nu știu ce se întâmplă dar încercați să modificați lucrurile de la firul ierbii, în relația cu jucătorii, către o abordare mai sinceră și mai ancorată în ideea de distracție și încercați să nu mai mergeți pe căi bătătorite pentru că jucătorii încep să vrea altceva. Îi puteți întreba, eu am făcut-o!, știu că mulți nu ați mai făcut-o de mult timp, mai ieșiți din birou…și hai, curaj! Ce naiba!