LEGEA ȘI „FĂRĂDELEGEA”

vineri, 21 mai 2021

Av. Prof. dr. Marius Pantea

Acum, când scriu aceste rânduri, observ că parcă „au înnebunit salcâmii”, primăvara vrea să aducă soarele mai aproape de fiecare dintre noi, dar ceva nu este ca în vremile trecute. Să fie oare semn de bătrânețe, sau osteneala covârșitoare a perioadei prin care trecem de mai bine de un an.

În aceste vremuri când preocupările fiecăruia dintre noi sunt îndreptate pentru evitarea imensei probleme medicale, care parcă nu vrea să se mai oprească, când suntem înconjurați de vești triste și oameni în suferință, când parte din semenii noștri parcă nu vor să vadă sacrificiile personalului medical și nici eforturile celorlalți care încearcă să respecte indicațiile epidemiologilor, peste toate acestea au apărut și abuzurile autorităților în aplicarea „sârguincioasă” a unor norme care restricționează diverse, printre care și funcționarea sau operarea jocurilor de noroc landbased.

În aceste vremuri tulburi, prin competențe date „pe picior”, își bagă „nasul” toate autoritățile cu atribuții de control în sălile de jocuri dedicate și în agențiile de pariuri, sens în care s-a ajuns ca poliția locală, jandarmeria și mai știu eu ce alte autorități efectuează controale și aplică amenzi usturătoare operatorilor licențiați pentru diverse pricini.

Un exemplu poate fi județul Constanța, unde, de ceva timp Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, a emis o serie de Hotărâri prin care întreg județul este „roșu”, adică a fost depășit pragul de 3/1000, și pe alocuri 4/1000 de locuitori (încadrarea în limitele de incidență cumulată la 14 zile). Nimic nou până aici, dar, UAT-urile (Unitățile Administrativ Teritoriale – Primăriile de orașe comune și sate în speță), s-au apucat să transpună prin reglementări locale cele ce au fost stabilite de „mai marii de la județ”. Și ce să vezi, o zi, două, trei, dacă UAT este sub 3/1000, operatorii de jocuri pot funcționa în regim de 30% din suprafața spațiului, după care, dacă a depășit 3/1000, sosește poliția locală și te anunță că „gata se închide”, iar dacă nu te conformezi, aplică amenda de 5.000 sau de 10.000 lei. Nu mai contează că Hotărârea are o valabilitate de 14 zile, dacă în cea de a patra zi, spre exemplu, a sărit incidența, se aplică sancțiune. Dacă încerci să stabilești un dialog cu „organul de control” ești pus la punct imediat „nu-ți convine … mergi în instanță”.

Unele UAT-uri de prin Ilfov și Ialomița, spre exemplu, nu mai au răbdare să crească sau să scadă incidența, stabilesc fără echivoc, prin Hotărâre locală că este închisă activitatea operatorilor de jocuri de noroc, chiar dacă Hotărârea de Guvern și cea a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și datele statistice arată și spun altceva. Și iar se aplică sancțiuni contravenționale, de către poliția națională sau cea locală, care trebuie, bineînțeles, contestate în instanță.

Prin unele județe, Brăila spre exemplu, și-au făcut apariția echipe de „jandarmi pedeștri”, care „cu legea în mână”, intră, amenință, și pleacă, iar mai apoi trimit amenda prin poștă. Amendează ori firma, ori angajatul care a fost bine muștruluit în prealabil, legitimează jucătorii, dispun închiderea mijloacelor de joc, fac ordine într-un cuvânt, nimic nu mai contează, doar să se aplice legea. Și iar mergem la instanță.

Păi, dacă fiecare autoritate interpretează cum vrea și aplică ce vrea, pentru ce mai există în OUG 77/2009, prevederea de la art.15 alin.(8) care spune că: „Licența de organizare și autorizația de exploatare a jocurilor de noroc permit operatorului economic care le-a obținut să desfășoare activitatea pe întregul teritoriul României, fără a fi necesară obținerea de autorizații, aprobări, taxe suplimentare, avize ori licențe din partea altor autorități”. Se poate ca prin acte normative de nivel inferior, Hotărâre de Guvern sau Hotărâri ale Comitetelor UAT pentru Situații de Urgență, să fie anulată prevederea susmenționată ?

Pentru ce s-a înființat în 2013 ONJN? Nu ca să existe o autoritate unică care să gestioneze întreaga problematică a jocurilor de noroc? Care sunt măsurile luate de ONJN în această perioadă? Au fost anunțate autoritățile care s-au apucat de controale în locațiile de jocuri de noroc, că există un specific, că există reguli, că nu pot dispune închiderea mijloacelor de joc, pentru că sunt achitate taxe de autorizare în avans și că orice închidere sau deschidere trebuie anunțată la Oficiu.

Se pare că încet încet s-a instalat „haosul” în acest domeniu, care până mai ieri, era foarte bine reglementat și controlat. Din păcate, operatorii, au obosit să aștepte ziua în care se deschide afacerea, sunt necăjiți că sunt sancționați contravențional pentru motive închipuite, crâcnesc când vine momentul să plătească în avans autorizațiile, neștiind dacă vor putea opera mijloacele de joc, suspină când adresează întrebări autorităților de tot felul, iar răspunsurile nu mai vin și într-un final privesc cerul și așteaptă vremuri mai bune.

În altă ordine de idei, salutăm numirea noului Președinte al ONJN, și îi urăm succes. Este de bun augur că s-au reluat consultările cu mediul de afaceri prin intermediul Consiliului Consultativ (la mai bine de un an de la ultima întâlnire). Cunoaștem faptul că fiecare șef de instituție trebuie să-și creeze echipa cu ajutorul căreia va transpune în practică managementul instituției și suntem întru totul de acord cu această situație. Dar, nu înțelegem care sunt considerentele pentru care doar o anumită parte a industriei de jocuri de noroc poate fi reprezentată într-un organism de consultare, nu înțelegem de ce a fost necesară modificarea unui ordin care reglementa funcționarea Consiliului Consultativ al ONJN, și care permitea industriei să propună și să-și voteze membrii, și mai ales nu înțelegem care este justificarea micșorării numărului de membri din acest Consiliu, precum și înlocuirea unor experți cu alții. Poate pandemia a diminuat gradul de expertiză al unora și la mărit pe al altora? Poate sunt acceptate doar unele opinii, iar altele nu?, sau poate Autoritatea este decisă să-și asume singură responsabilitatea pentru viitorul industriei de jocuri de noroc din România?

Întrebările sunt retorice. Important este ca părerea industriei să fie ascultată, să se reușească identificarea unor soluții care să permită traversarea acestei perioade nefaste și cu ajutorul ONJN să se reușească păstrarea unei piețe concurențiale și competitive.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.