miercuri, 11 octombrie 2023

JOCURILE DE NOROC SUB ASEDIU

De Avocat Prof. dr. Marius Pantea

 

 Vaca moartă nu dă lapte…

Prezentul articol se vrea a fi opinia celui care a fost în poziția de reglementator, iar acum se află în zona privată a industriei de gambling din România. Fără a avea pretenția că sunt deținătorul unor soluții miraculoase, încercăm să ne dumirim cu privire la ce se vrea de la această industrie pentru perioada următoare.

Jocurile de noroc sunt doar o activitate distractivă nu o “problemă socială

Dacă avem în vedere propunerea de reglementare care tocmai a fost aprobată în Senatul României, credem că aceasta este o ambiție personală sau a fost alimentată de nevoia de a aduna cât mai multe voturi pentru anul viitor, printr-o așa-zisă rezolvare a unei probleme sociale (excluderea jocurilor de noroc din societatea românească), concret eliminarea unor servicii din orașe și alungarea acestora la marginea localităților, precum și limitarea acestora (funcție de numărul de locuitori), dar și oferirea către mai marii primari ai localităților a dreptului de avizare a unei astfel de activități (funcție de cât și cum va cotiza fiecare operator de jocuri de noroc la campania electorală sau la “bunăstarea comunității”). Acest tip de rezolvare a unei “probleme sociale” nu are la bază nici o fundamentare, nu există studii de impact bugetar (nu au fost identificate surse bugetare care să înlocuiască veniturile de peste 1 mild. de euro anual), nu există statistici care să certifice un grad ridicat de persoane dependente, nu a ținut cont de avizul negativ dat de Guvernul României, nu prezintă o soluție reală de limitare a participării la jocurile de noroc (dacă dispar locațiile de jocuri tradiționale, ce se va întâmpla pe mai departe? Poate românii care sunt deținători de telefoane mobile în număr foarte mare se vor orienta spere cele la distanță, la acest aspect nu s-au gândit cei ce au semnat și au votat o astfel de reglementare?).

Uluitoare sunt argumentele aduse de clasa politică, printre care enumerăm: nu există în UE așa ceva – fals, recomandăm a se verifica cum funcționează păcănelele în Spania, Italia și alte state europene (se va observa că acestea sunt instalate în orice bar, restaurant, club, că sunt în număr mult mai mare decât există la noi în țară și că regimul de exploatare este mult mai relaxat decât la noi). Ceea ce ar trebui să reglementeze aleșii neamului, ar fi educarea populației cu privire la serviciul de divertisment oferit de industria jocurilor de noroc, prin programe care să arate tinerilor că jocurile de noroc nu sunt metode de îmbogățire peste noapte și fără muncă, ci doar o activitate distractivă. Poate că un program național de prevenire a adicțiilor (fie că vorbim de jocuri de noroc, de consumul de droguri și de alte asemenea), prin celebrele fonduri alocate prin PNNR, ar fi o soluție pentru viitor. Doar prin educație societatea va reuși să se comporte civilizat, să cunoască riscurile la care se expune și să aleagă în cunoștință de cauză.

Suprataxarea industriei de jocuri de noroc în mod repetitiv nu este o soluție

Pe de altă parte, în același timp, se flutură o propunere de modificare a OUG 77/2009, care să mărească din nou taxarea în domeniu (amintim că în august 2022 taxele au fost mărite), care pare că ar dori să rezolve și “problema socială identificată de senatori”. “Soluția” propusă este fantasmagorică, deoarece:

  1. Propune eliminarea jocurilor de noroc cu risc limitat – tip de joc care a fost introdus în anul 2015, și care reprezintă o modalitate concretă de limitare a adicției, prin acordarea unor premii cu nivel redus. Nu reușim să identificăm motivul pentru care acest tip de joc se dorește a fi exclus de la autorizare. Din parcurgerea Notei de fundamentare, nu am identificat niciun motiv care să necesite o astfel de măsură legislativă. Pe de o parte se vrea limitarea jocurilor de noroc – pe motiv de adicție, iar pe de altă parte sunt excluse de la autorizare tocmai acele mijloace de joc care prin construcție și prin exploatare limitează automat posibilitatea de dezvoltare a dependenței la jocurile de noroc.
  2. Propune eliminarea jocurilor de noroc temporare – introduse în legislație în urma unor studii făcute de Ministerul Turismului, prin care se dorea mărirea numărului de turiști străini care să vină în țara noastră. Se pare că nu mai avem nevoie de banii turiștilor străini, care doresc o diversificare a serviciilor distractive oferite (pe primul loc, conform statisticilor de la turism, fiind introducerea de jocuri de noroc). Nota de fundamentare nu indică nici un fel de prolemă care să justifice o astfel de măsură, din statisticile ONJN nu reiese că ar fi vreo problemă în exploatarea acestui tip de joc.
  3. Propune introducerea unor sume colosale pentru activitatea extrabugetară a ONJN de prevenire a adicției – în măsura în care, la acest moment există sume importante la dispoziția Oficiului, din care nu s-a cheltuit nici măcar un leu pentru programele preventive, ci doar pentru salarizarea personalului angajat, care nu a lansat nici măcar un proiect în acest sens. Aceeași Notă de fundamentare nu prezintă nici măcar un astfel de proiect național, regional sau local, și nu indică ce se va face cu sumele deja existente și nici cu cele care vor fi încasate ca urmare a modificărilor propuse.
  4. Propune mărirea taxelor de autorizare și licențiere – a doua oară în doar doi ani de zile. Acceptăm faptul că industria de jocuri de noroc se află în zona monopolului de stat, și că taxarea acestei activități este atributul exclusiv al bugetului, dar modificarea taxelor, care a devenit o preocupare anuală, nu va avea efectul scontat, deoarece operatorii de jocuri de noroc nu pot funcționa în măsura în care, în intervalul unei licențe de 10 ani, taxele s-au modificat de 3 ori până acum, deci a dispărut predictibilitatea afacerii, au trecut prin perioada pandemică (unde aproape 2 ani au plătit taxe de licență și de autorizare, chiar dacă nu au funcționat), iar acum în plină criză economică globală (alimentată de scumpirile generale și războiul din Ucraina) sunt nevoiți să achite în plus sume mari (taxe noi de licențiere și autorizare) pentru a putea desfășura activitatea de exploatare.
  5. Propune excluderea parteneriatelor între operatorii de jocuri de noroc și alte firme – în condițiile în care există reglementări fiscale care stabilesc faptul că partenerii operatorilor de jocuri de noroc devin plătitori de impozit pe profit (16%), nu pot fi microîntreprinderi (cu impozit de 1% sau 3%). Celebra Notă deja, nu argumentează nici această modificare. Prevederea anterioară, elimina posibilitatea celor care colaborează cu operatorii licențiați, de a câștiga bani din exploatarea jocurilor de noroc, pe care, prin optimizarea fiscală să-i sustragă de la regimul maxim de impozitare, iar interdicția introdusă nu va aduce nicio sumă la bugetul de stat, ba dimpotrivă, vor dispărea veniturile din această activitate de exploatare în comun.
  6. Propune introducerea unor garanții de 1, 2, 3 – 5 mil. de euro, funcție de categoria de jocuri de noroc exploatată – sume care trebuie constituite de operatorii de jocuri de noroc cash colateral în trezorerie la dispoziția ANAF, și care pot fi executate în caz de neplată a taxelor de licența și de autorizație – garanții care pentru operatori sunt împovărătoare (pentru operatorii mici sunt practic imposibil de constituit) și care în unele cazuri sunt foarte mari (spre exemplu pentru operatori cu 100 de mijloace de joc tip slot machine), iar în alte cazuri nu acoperă taxele (pentru un operator cu peste 2.000 de slot machines – garanția nu acoperă taxa pentru o lună de zile). Măsura este generatoare de dezechilibre majore în cash flow-ul oricărei firme, iar în contextul actual, operatorii de jocuri de noroc, pe lângă diminuarea considerabilă a veniturilor din exploatarea jocurilor de noroc se vor confrunta cu problema identificării milionului de euro pe care trebuie să-l depună la trezorerie (în plus față de plățile curente). Cu siguranță această măsură va duce la închiderea multor afaceri din domeniul jocurilor de noroc, iar la bugetul de stat se vor încasa mult mai puțini bani decât în prezent.
  7. Propunerea de mărire a taxelor administrative – taxa de eliberare a licenței de exploatare a jocurilor de noroc (10.500 euro) – este cea mai scumpă hârtie pe care o emite o autoritate de stat la nivelul Uniunii Europene. În ceea ce privește celelalte Taxe administrative (taxa analiză documentație licență: 3.500 euro pentru online și 600 euro pentru land based; taxa analiză documentație solicitare autorizare jocuri de noroc 250 euro și taxa analiză documentație solicitare integrare jocuri noi/recertificare jocuri pe platforma de jocuri de noroc la distanță autorizată 250 euro) sunt sume considerabile pe care operatorii trebuie să le achite Oficiului, care are angajați plătiți pentru această activitate.

Vaca moartă nu dă lapte…

Concluzia este una singură, se vrea aducerea de venituri suplimentare la bugetul de stat concomitent cu limitarea sau închiderea jocurilor de noroc tradiționale, prin măsuri care nu au fost discutate cu industria, ci impuse de oameni care nu cunosc în detaliu modul de funcționare al acestei nișe, așternute pe hârtie și probabil încuviințate de cei de la ONJN.

Prin introducerea acestor noi reglementări, se va obține exact contrariul celor susținute în preambulul propunerii, respectiv introducerea evaziunii fiscale și a exploatării la negru a mijloacelor de joc, deoarece activitatea de prevenire este mai puțin costisitoare, iar efectele acestor modificări se vor vedea imediat în sumele colectate la bugetul de stat. Este mai ușor să previi frauda și să gestionezi afacerile din domeniul jocurilor de noroc prin reglementări la care operatorii să se conformeze voluntar, decât să limitezi accesul prin taxe și garanții împovărătoare, care vor alunga operatorii în partea neagră sau gri a pieței. Cei care au făcut învestiții în acest domeniu și nu vor putea merge mai departe, nu vor pleca din industrie cu mâinile goale, vor încerca orice pentru a recupera măcar investițiile făcute, iar Controlul de la Oficiu nu va putea ține pasul cu numărul mare de mijloace de joc care vor fi operate ilegal.

 





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.