JOCURILE DE NOROC ÎN „ROMÂNIA NORMALĂ”

vineri, 10 ianuarie 2020

Av. prof. Dr. Marius PANTEA

de Av. prof. dr. Marius PANTEA

 

Încercăm să aruncăm o privire retrospectivă în anul care tocmai s-s încheiat, şi să ne amintim care au fost evenimentele care au marcat industria de gambling naţională.

 

Începutul anului a debutat cu „deja celebra Ordonanţă 114”, pe care actualul guvern încearcă să o elimine din peisajul legislativ mioritic, şi care a introdus o majorare a taxelor în domeniul jocurilor de noroc (pentru jocurile de tip slot machine), şi a clarificat ce şi cum se va întâmpla cu sumele pe care organizatorii de jocuri de noroc trebuie să le utilizeze pentru prevenirea şi combaterea dependenţei de jocuri de noroc. Trebuie să subliniem aici faptul că suntem printre pionieri în acest domeniu, ţara noastră fiind printre puţinele state care au creat un fond şi o structură care să se ocupe de această spinoasă problemă.

 

Mai spre mijlocul anului la Consiliul Consultativ de pe lângă ONJN a fost lansată o propunere de Ordin care să reglementeze condiţiile minime tehnice de verificare ale mijloacelor de joc, iar după discuţii pe parcursul a mai multe runde şi ceva timp (3-4 luni), a fost notificat la Comisia Europeană un proiect care în acest moment trebuie să răspundă la două avize făcute de Austria şi Spania. Termenul de soluţionare a fost stabilit până la data de 23 ianuarie 2020.

 

Apariţia unei noi reglementări privind spălarea banilor, la mijlocul anului, a iscat de asemenea interes din punctul de vedere al operatorilor de jocuri de noroc. Implementarea, cu întârziere a Directivei 4 AML, a făcut posibilă apariţia Legii 129/2019, act normativ care instituie noi obligativităţi atât pentru ONJN, dar şi pentru deţinătorii de licenţă. Amintim pe scurt obligativitatea cunoaşterii clientelei pentru sume mai mari de 2.000 euro, raportarea pentru sume care depăşesc 10.000 euro, obligativitatea de a se identifica beneficiarii reali, etc.

 

Pentru a se conforma noilor prevederi legale ONJN trebuie să emită instrucţiuni specifice, care la acest moment sunt în stadiul de proiect şi, urmare a discuţiilor din Consiliul Consultativ, acestea vor ţine cont de realitatea din piaţa de gambling naţională.

O ultimă activitate reglementativă cu impact în industria jocurilor de noroc, este proiectul de Ordin care are în vedere terminalele de pariere (fie că vorbim de terminal autonom sau independent), pentru care s-a solicitat o propunere din partea industriei de profil şi care, de asemenea, urmează a fi discutat în Consiliul Consultativ al ONJN.

 

Nu în ultimul rând, trebuie amintită trecerea ONJN din subordinea Secretariatului General al Guvernului în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, mişcare, despre care opiniem că este un pic pripită, cea mai bună soluţie era trecerea ONJN sub control parlamentar, şi transformarea acestuia într-un organism autonom, asemenea Consiliului Concurenţei, spre exemplu.

 

Credem, că pentru a trăi într-o lume normală, cei care au preluat frâiele guvernării trebuie să discearnă, cu privire la lucrurile care trebuie schimbate, dar mai ales să păstreze lucrurile care s-au dovedit a fi funcţionale, utile şi conforme cu statutul nostru de ţară europeană. „România normală” nu cred că înseamnă schimbarea doar de dragul schimbării. Sperăm ca schimbările de oameni din conducerile instituţiilor să aducă „plus valoare” reală, nu doar persoane care să răspundă la comenzi, şi mai ales sperăm ca alegerea acelor persoane să aibă la bază competenţa şi nu obedienţa, iar schimbarea să fie făcută doar dacă este necesară.

 

Considerăm absolut necesară păstrarea ONJN ca autoritate care să funcţioneze pe mai departe ca unic organism al statului român care autorizează, monitorizează şi controlează acest domeniu de nişă, iar specializarea pe care angajaţii Oficiului au căpătat-o să fie utilizată pe mai departe, pentru a menţine sub un control strict și profesionist, industria de jocuri naţională.

 

Această lume fascinantă a jocurilor de noroc, trebuie să-şi găsească locul în peisajul economic naţional, trebuie să se înţeleagă că este vorba de industria de divertisment, care în lumea civilizată este respectată pentru aportul pe care îl aduce la dezvoltarea economică a statului şi pentru beneficiile sociale.

 

Faptul că reglementarea domeniului din ţara noastră, a reuşit să fie dată exemplu, fiscalizarea şi aspectele de natură tehnică, socială şi economică au fost gândite pentru a permite o dezvoltare trainică care să aducă beneficii celor trei părţi implicate, statul, jucătorul şi operatorul.

 

Acestea fiind spuse, permiteţi-mi să felicit pe toţi actorii implicaţi în această adevărată industrie, de la angajatul ONJN, la simplul casier al unui operator de jocuri, până la echipele de manageri, consilieri şi toţi cei implicaţi activ, şi bineînţeles echipa Casino Inside, pentru eforturile şi realizările din anul ce se va încheia, să vă dorim un An nou cu sănătate şi împliniri.

 

Cu preţuire, Marius Pantea





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.