ION MACARIE, director general Intergames SRL: “Vă propun Ghidul Cumpărătorului de sisteme de management al aparatelor slot machines”
Vă prezentăm un interviu cu domnul Ion Macarie, director general al firmei Intergames SRL din Constanţa. Dânsul propune un Ghid al Cumpărătorului de sisteme de management al aparatelor slot machines.
Cum să nu fii păcălit în faţa “fake-urilor”!
Domnul Macarie consideră că alegerea unui sistem on-line nu trebuie să fie o sarcină descurajatoare. Pentru a afla ce sistem este potrivit pentru dumneavoastră, Intergames SRL vă pune la dispoziţie „GHIDUL CUMPĂRĂTORULUI”, iar proiectele dumneavoastră vor putea fi puse în practică mult mai uşor.
Atunci când achiziţionaţi un sistem on-line, trebuie să fiţi foarte atenţi la identitatea comerciantului, la caracteristicile produsului ales şi la condiţiile de vânzare/închiriere.
O parte din caracteristicile tehnice ale sistemului on-line pe care trebuie să-l cumpăraţi sunt reglementate prin Legea nr. 124/2015 si O.U.G. nr. 92/2014.
Acest Ghid oferă informaţii generale privind caracteristicile ce trebuiesc luate în considerare înainte de achiziţionarea unui sistem de transmisie a datelor on-line şi nu trebuie să fie apreciat ca o declaraţie completă privind legislaţia din domeniu.
Reporter: Unde trebuie să fie amplasat serverul central al sistemului on line? De ce?
Ion Macarie: Pentru securitatea sistemului, serverul central al societăţii trebuie instalat la sediul organizatorului de jocuri, sub controlul total al acestuia.
Numai în acest caz se poate asigura securitatea sistemului și gestionarea în bune condiţii a aplicaţiei instalate pe server.
Rep.: Administratorul de server trebuie să fie una și aceeași persoană cu organizatorul de jocuri?
I.M.: Da, deoarece în acest fel organizatorul de jocuri de noroc deţine controlul total asupra datelor, premiilor (inclusiv la jackpot), configuraţiei sistemului, evitând astfel fraudele de orice natură.
Accesul la server permite control total pentru:
· gestionarea și configurarea fiecărui aparat de joc;
· operaţiuni cu baza de date;
· gestionarea și configurarea sălilor de joc;
· comenzi prin intermediul SAS protocol;
· gestionarea și configurarea Jackpot-ului local sau wide area.
Rep.: De unde este recomandată achiziţionarea sistemului de management on-line: din România, de la un producător cu experienţă sau de la un producător din altă ţară?
I.M.: Este recomandabil ca producătorul de sisteme de management on-line să fie din ţară, existând astfel posibilitatea unei comunicări mai rapide și mai strânse cu organizatorul de jocuri, în vederea rezolvării eficiente și rapide a oricărei probleme tehnice apărută la sistem.
Rep.: Configurarea unui sistem de monitorizare on-line necesită și instalarea unui PC în fiecare sală de joc?
I.M.: Categoric nu, pentru că o astfel de soluţie poate conduce la:
· creşterea inutilă a gradului de complexitate şi a costurilor sistemului de monitorizare (licenţă software, componente PC, aplicaţii specializate, etc.);
· cheltuieli de întreţinere mărite nejustificat;
· posibile întârzieri în transmisia datelor și evenimentelor;
· pierderi de date şi informaţii dacă acestea sunt stocate pe acel PC.
În concluzie, configuraţia reţelei dintr-o sală de joc nu necesită instalarea în sală a unui PC, acesta putând crea mai mult probleme decât avantaje!
Rep.: Cum ar trebui realizată conexiunea interfeţei electronice la Ethernet?
Cu un modul industrial? Sau cu logica implementată direct pe interfaţă?
I.M.: Implementarea pe interfaţa electronică a conexiunii Ethernet este cea mai bună soluţie.
Avantajele sunt: fiabilitate, cost redus şi un grad înalt de siguranţă în transmisia datelor.
De asemenea, un lucru foarte important este şi independenţa din punct de vedere constructiv faţă de un eventual producător de module industriale specializate în transmisia de date.
În contrast, realizarea legăturii la Ethernet cu un modul industrial are câteva dezavantaje, şi anume:
· durata medie de viaţă (EOL) este între 3-5 ani;
· cost ridicat/modul;
· este mult mai greu de depanat.
Rep.: Ce se întâmplă cu datele şi evenimentele stocate într-o interfaţă electronică în perioada deconectării acesteia de la reţeaua Ethernet?
I.M.: Decuplarea de la reţeaua Ethernet nu trebuie să producă pierderi de date și evenimente. Dacă interfaţa este realizată în mod corespunzător din punct de vedere hardware şi software, datele şi evenimentele aferente fiecărui aparat de joc, salvate în memoria interfeţei electronice, vor fi transmise automat către server în momentul refacerii conexiunii la Ethernet.
Rep.: Mutarea unui aparat dintr-o locaţie în alta trebuie semnalizată de aplicaţia instalată pe serverul organizatorului de jocuri?
I.M.: O aplicaţie inteligent dezvoltată ajută organizatorul de jocuri să rezolve această situaţie semnalizând mutarea sau apariţia unui aparat nou de joc. Organizatorul de jocuri trebuie doar să confirme aceasta mutare. Astfel, se realizează fără probleme mutarea unuia sau a mai multor aparate de joc dintr-o locaţie în alta.
Rep.: Există situaţii în care se defectează o interfaţă electronică. Ce se întamplă cu interfaţa electronică în acest caz? Dar cu datele stocate în memoria acesteia?
I.M.: În cazul defectării accidentale a unei interfeţe electronice, datele și evenimentele nu se pierd deoarece fiecare interfaţă conţine și datele și evenimentele celorlalte interfeţe din reţeaua locală a sălii de joc. Recuperarea datelor și evenimentelor se desfășoară în mod automat prin simpla conectare, plug-n-play, a noii interfeţe electronice la reţeaua locală.
Rep.: Sunt situaţii în care plăcile de joc,,intră” în ,,INIT MACHINE”. Cum și în ce fel ne poate ajuta interfaţa electronică să recuperăm informaţiile pierdute din cauza acestui eveniment?
I.M.: O interfaţă electronică bine proiectată (software/hardware) trebuie să facă achiziţia de date și evenimente încă de la punerea în funcţiune a plăcii de joc (prima conectare la tensiunea de alimentare – de la primul dialog cu placa de joc). Dialogul permanent între interfaţa electronică și placa de joc duce la salvarea/recuperarea datelor și evenimentelor pierdute după ,,INIT MACHINE”. Recuperarea datelor nu trebuie să depindă de numărul de evenimente ,,INIT MACHINE”.
Rep.: Este necesar ca interfaţa electronică să facă şi achiziţia datelor aferente contorilor mecanici?
I.M.: Da, pentru că datele aferente contorilor mecanici sunt necesare pentru întocmirea SIZ și SIL. Totodată se asigură și achiziţia datelor de la plăcile de joc care nu au implementat SAS Protocol (ex.: Hot Spot cu 5 jocuri). Pentru plăcile Hot Spot Admiral un minim necesar de date colectate de interfaţa electronică ar trebui să fie:
· 2 contori mecanici (in și out) – ideal 5 contori;
· stare închis/deschis ușă aparat de joc;
· stare stacker (bill acceptator);
· power on/off.
Rep.: Pentru a asigura comunicaţia cu aparatele de joc dintr-o sală, în prezent sunt folosite mai multe sisteme: reţea RS 485, CAN-BUS, Ethernet, etc. Care este cea mai bună soluţie?
I.M.: Sistemele pot funcţiona corespunzător dacă se respectă câteva cerinţe minime obligatorii de software și hardware. Vă prezentăm câteva caracteristici ale sistemelor de comunicaţie.
Reţea 485 / CAN-BUS
· este sensibilă la diferenţe mari de tensiune/potenţial între aparatele de joc;
· este obligatorie revizia reţelei electrice de 220V;
· nu este separată din punct de vedere galvanic;
· nu sunt full-duplex (în mediu nu comunică decât un singur device la un moment dat);
· toate echipamentele sunt conectate direct la același mediu și dacă un dispozitiv are o defecţiune/problemă poate afecta funcţionarea întregii reţele.
Reţea Ethernet
· este separată din punct de vedere galvanic;
· asigură o transmisie rapidă, full-duplex;
· mediul Ethernet este mai răspândit și oferă multiple variante de gestionare de la distanţă de pe variate device-uri (laptop, smartphone, tabletă);
· prezintă siguranţă sporită în transmiterea informaţiilor la distanţă (variante multiple de criptare);
· conectare punct la punct între orice dispozitiv din mediu. O defecţiune a unui echipament nu afectează celelalte dispozitive (interfeţe electronice);
· echipamentele și accesoriile Ethernet se găsesc pe piaţă la orice magazin de calculatoare;
· costuri mici de instalare şi fiabilitate mărită.
În concluzie, cea mai bună soluţie este reţeaua Ethernet!
Rep.: Plăcile de joc, în funcţie de anul de fabricaţie, au implementate versiuni diferite de ,,SAS Protocol”. Interfaţa electronică va gestiona corect datele obţinute de la o placă de joc, indiferent de versiunea de ,,SAS Protocol” implementată?
I.M.: Bineînţeles. Interfaţa electronică trebuie să gestioneze corect toate informaţiile aferente contorilor, transmise prin SAS Protocol, inclusiv depăşirea pragului limitat de implementarea anumitor versiuni de SAS Protocol, de,,99999999 – 100000000” la contorii electronici ai plăcii de joc.
Rep.: Este obligatorie echiparea interfeţelor electronice cu un ceas precis de timp real? De ce?
I.M.: Echiparea interfeţelor electronice cu ceas precis de timp real este obligatorie pentru că acesta asigură:
· sincronizarea interfeţei electronice cu server-ul PC;
· identificarea precisă în timp a datelor și evenimentelor;
· eliminarea erorilor la transmisia de date.
Rep.: Este necesară salvarea datelor şi evenimentelor în interfaţa electronică? Pentru cât timp?
I.M.: Da, pentru că datele salvate în interfaţa electronică ajută la refacerea bazei de date în cazul neplăcut în care serverul are o problemă tehnică (pierde baza de date). Salvarea datelor și evenimentelor este asigurată de o memorie electronică nevolatilă în care datele se păstrează chiar dacă se pierde alimentarea cu energie electrică. În interfaţa electronică se stochează evenimentele și toţi contorii mecanici şi electronici pentru o perioadă de timp cât mai mare – cel puţin o săptămână sau, ideal, o lună.
Rep.: Interfaţa electronică trebuie să gestioneze starea bateriei care alimentează memoria RAM aflată pe placa de joc. De ce este indicat ca interfaţa electronică să semnalizeze în aplicaţia de pe server starea “low-battery”?
I.M.: Pentru că o semnalizare corectă în aplicaţie a stării “low-battery” ajută organizatorul de jocuri să identifice în timp real această problemă. Prin remedierea rapidă a acestei probleme tehnice se evită, în timpul funcţionării, intrarea aparatului în “INIT MACHINE”, lucru care ar putea genera și eventuale discuţii neplăcute cu jucătorii.
Rep.: Una din cerinţele de bază a oricărui sistem on-line este să asigure, în timp real, actualizarea datelor și evenimentelor în serverul central al societăţii. Cum se face actualizarea datelor?
I.M.: Actualizarea se face automat la un anumit interval de timp setabil, dar și la solicitarea organizatorului de jocuri, când rata de refresh impune vizualizarea în timp real a datelor și evenimentelor. Schimbul de date al interfeţelor electronice cu aplicaţia de pe server se face în mod eficient, evitând astfel creșterea inutilă a traficului de date către server.
Rep.: În cât timp trebuie să răspundă interfaţa electronică la o solicitare de date și evenimente?
I.M.: În mod normal, interfaţa electronică trebuie să răspundă în aproximativ 100 ms. Se acceptă, din cauza situaţiilor reale ce pot apărea pe internet, un timp maxim de răspuns de 1-2 secunde. În cazul în care interfeţele electronice răspund într-un timp mai mare, (15-20 sec.) pot apărea o serie de inconveniente/disfuncţionalităţi, și anume:
· pierderi de date;
· blocarea sistemului;
· date eronate;
· durată de actualizare a datelor și evenimentelor (total aparate de joc/slot machines) de ordinul orelor.
Rep.: Cum trebuie configurat router-ul la instalarea unui sistem on-line într-o sală de jocuri?
I.M.: Router-ul trebuie setat să funcţioneze în regim automat, fără configurări adiţionale, iar intervenţia din partea personalului tehnic trebuie să fie minimă la instalarea reţelei locale de Ethernet.
Rep.: Este necesară echiparea interfeţelor electronice cu mai multe port-uri de comunicaţie? Ce tip de port-uri?
I.M.: Port-urile de comunicaţie utilizate frecvent sunt:
· de comunicaţie RS 232 (standard sau TTL);
· de comunicaţie RS 485;
· de comunicaţie I²C.
Mai multe port-uri de comunicaţie pe interfaţa electronică înseamnă şi posibilitatea dezvoltării ulterioare a mai multor device-uri cuplate la interfaţa electronică (imprimantă, bill acceptator, ticket dispenser, card reader, electronic signs, money change machine etc.). Un minim necesar de port-uri de comunicaţie ar trebui să fie de 2 port-uri RS 232, 2 port-uri I²C și 1 port RS 485.
Rep.: Aplicaţia de pe server semnalizează automat starea aparatelor de joc (on line/off line) din fiecare sală de jocuri?
I.M.: Da, obligatoriu. Una dintre funcţiile principale ale aplicaţiei instalate pe server trebuie să ofere posibilitatea raportării/afişării în timp real a stării ,,on line/off line” a aparatelor de joc.
Rep.: Alimentarea interfeţelor electronice se poate realiza cu surse de alimentare liniare sau în comutaţie. Care din cele două variante este mai fiabilă?
I.M.: Sursa de alimentare în comutaţie este recomandată deoarece:
· protejează componentele interfeţei electronice în cazul defectării acesteia;
· are randament ridicat, reducându-se disipaţia de căldură pe interfaţa electronică;
· ocupă spaţiu redus, nefiind necesară, în majoritatea cazurilor, montarea unui radiator.
Sursa de alimentare liniară este nerecomandată deoarece:
· în cazul defectării poate provoca distrugerea totală a componentelor de pe interfaţa electronică;
· are randament redus, provocând degajarea unei cantităţi foarte mari de căldură, dacă diferenţa de tensiune pe elementul regulator este mare. Acest lucru poate provoca probleme întregului sistem.
În concluzie, sursa de alimentare în comutaţie este net superioară în exploatare.
În final, domnul Ion Macarie ne mai dă câteva sfaturi: Dovedește că esti mai inteligent decât cei mai abili vânzători! Trebuie să fiţi informaţi temeinic înainte de a cumpăra!