vineri, 7 iunie 2024

Interzicerea sloturilor în localitățile mici: O măsură legală?

Titlul de mai sus rezumă modificarea legislativă recentă care afectează industria jocurilor de noroc tradiționale prin adoptarea Legii 107/2024. Această lege, printre alte amendamente, introduce și o nouă condiție de autorizare pentru aparatele slot-machine, respectiv ca spațiul propus să se afle într-o localitate „cu o populație mai mare de 15.000 de locuitori”.

de Ana-Maria Baciu – Managing Partner, BACIU PARTNERS si Andrei Cosma – Managing Associate

Scopul acestui articol nu este de a analiza oportunitatea sau standardele de transparență care ar trebui să caracterizeze orice lege. Ne propunem să expunem însă o serie de problematici împreună cu argumentele juridice care susțin sau critică această nouă măsură, deoarece implementarea noului cadru legal generează cu siguranță numeroase dificultăți în practică.

”Interzicem doar sloturile”Tratament diferențiat/discriminatoriu?

Legea 107/2024 introduce o restricție exclusiv cu privire la aparatele slot-machine. Alte tipuri de jocuri de noroc tradiționale, precum agențiile de pariuri sau agențiile loto pot continua să funcționeze în localitățile sub 15.000 de locuitori.

În mod inerent, un organizator licențiat pentru jocuri slot-machine ar putea invoca existența unui tratament discriminatoriu prin raportare, spre exemplu, la operatorii de pariuri, care pot continua să funcționeze în localitățile mici, în timp ce sloturile sunt interzise în aceleași localități. Altfel spus, ambii operatori sunt obligați să plătească taxe de licență și autorizare, și ar trebui să beneficieze de aplicabilitatea art. 15 alin. (8) din OUG 77/2009 care (încă) prevede în mod expres și fără diferențieri că licența și autorizația conferă dreptul de a opera ”pe întreg teritoriul României”.

Interzicerea discriminării este un principiu constituțional care ar putea fi punctul de pornire pentru  argumente de neconstituționalitate împotriva Legii 107/2024. Dar și predictibilitatea legii reprezintă un principiu fundamental, însă astfel de standarde (de multe ori doar teoretice din păcate) nu au oprit adoptarea unei legi ”pe repede înainte” (expresia nu ne aparține, este preluată din declarațiile publice ale politicienilor implicați, în contextul adoptării).

La polul opus, susținătorii legii ar putea argumenta că se impune o restricție doar pentru slot-machine și un tratament diferențiat față de alte categorii de jocuri de noroc deoarece sloturile ar genera un grad mai ridicat de dependență și astfel măsura se justifică din rațiuni de siguranță și sănătate publică. Forța acestui argument depinde evident de existența unor studii solide care să demonstreze problemele de dependență sporită create în România de sloturi prin raportare la alte tipuri de jocuri de noroc, studii care însă nu au fost prezentate, și despre care nu avem cunoștință să existe.

”Interzicem doar în localitățile mici” – se redefinește logica juridică a emiterii unei autorizații?

Strict literal, Legea 107/2024 introduce doar o nouă condiție de autorizare, respectiv ca spațiul propus pentru operare, dacă include sloturi, să nu fie situat într-o localitate cu o populație sub 15.000 de locuitori.

Această nouă cerință ridică o problemă interesantă din perspectivă tehnică, respectiv: este autorizația de exploatare pentru slot-machines indisolubil legată de un anumit spațiu de exploatare declarat la momentul autorizării? Răspunsul nostru? Nu prea.

Legislația de jocuri de noroc, în ansamblul său, stabilește că autorizația pentru sloturi se acordă pentru fiecare mijloc de joc, iar nu pentru o anumită locație. Este  adevărat că atât HG 111/2016, cât și OUG 77/2009 prevăd că dosarul de autorizare trebuie să cuprindă anumite documente despre spațiul propus pentru exploatare. Cu toate acestea, tot legislația permite mutarea unui aparat autorizat dintr-o locație în alta, iar această situație este extrem de întâlnită în practică (spre exemplu, în ședința Comitetului de Supraveghere ONJN din 13.05.2024 au fost supuse spre aprobare 106 astfel de solicitări).

Așa fiind, Legea 107/2024 suferă din perspectiva tehnicii de reglementare pentru că în realitate intenția legiuitorului pare a fi aceea de a interzice operarea în localitățile mici, iar nu emiterea unei autorizații condiționată de o anumită locație. Ce se va întâmpla dacă la momentul inițial al autorizării operatorul depune dovada că respectiva localitatea îndeplinește numărul minim de locuitori, însă populația fluctuează inerent pe parcursul anului de autorizare? Trebuie monitorizată această fluctuație? Și dacă da, de către cine? De către ONJN, primăria sau poliția locală din localitate sau chiar de către operator?

”Interzicem acum” – Retroactivitate?

Am păstrat problema retroactivității la final pentru că a fost probabil cea mai dezbătută din perspectivă juridică în ultima perioadă. Pot exista desigur și în acest caz interpretări contradictorii.

Pe de-o parte, autorizațiile pentru sloturi se acordă conform legii pentru o perioadă de un an (și pentru fiecare aparat în parte), ceea ce poate susține interpretarea că o autorizație emisă anterior intrării Legii 107/2024 în vigoare se supune inerent regimului legal existent înainte de această lege care nu prevedea cerința de autorizare privind localitățile de peste 15.000 locuitori. În această logică, un operator care a obținut o autorizație cu valabilitate începând de la 01.04.2024 ar putea susține că poate opera respectivul aparat și în localitățile sub 15.000 locuitori până la data de 31.03.2025 când va expira autorizația. Această interpretare pare să fi fost inițial adoptată și de către ONJN prin comunicatul inițial publicat pe site-ul instituției în data de 26.04.2024 și care evocă principiul conform căreia Legea 107/2024 nu poate retroactiva cu privire la raporturile juridice născute anterior intrării sale în vigoare.

Pe de altă parte, principiul constituțional privind neretroactivitatea legii, deși consacră o regulă aparent simplă, prezintă numeroase nuanțe care fac obiectul unei ample jurisprudențe a Curții Constituționale. Fără a avea intenția de a transforma acest articol într-un material tehnic și arid, una din aceste nuanțe vizează efectele viitoare ale situațiilor juridice. Pe scurt, acest concept presupune că o lege nu este retroactivă dacă modifică doar pentru viitor anumite circumstanțe ale unui drept născut anterior intrării sale în vigoare. În cazul de față, susținătorii aplicării cu efect imediat a prevederilor Legii 107/2024 ar putea argumenta că ne încadrăm într-o asemenea ipoteză deoarece legea nu invalidează autorizațiile emise sub imperiul legii vechi, ci doar modifică, pentru viitor, modalitatea în care o astfel de autorizație poate fi exploatată. Această interpretare este reflectată și în actualizarea comunicatului ONJN intervenită în 29.04.2024 în care se susține practic că autorizațiile emise anterior legii rămân valabile, dar operatorii trebuie ”de îndată” să mute sloturile în localități cu peste 15.000 locuitori.

BACIU PARTNERS

În loc de concluzie

Industria de jocuri de noroc a văzut atât de multe modificări legislative subite încât devine deja naiv să se mai pretindă predictibilitate și transparență. Însă, atunci când voința politică este de a modifica legea netransparent și ”pe repede înainte”, legea devine inerent mai găunoasă și plină de vicii care pot fi teoretic exploatate prin demersuri juridice.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.