În linia întâi a singurului serviciu de consiliere psihologică online non-stop din Europa pentru persoanele cu probleme legate de jocuri de noroc

duminică, 8 martie 2020

„Consilierea 24/7 are ca particularitate intervenția în timp real asupra situației beneficiarului, mărind posibilitatea de a modifica starea și comportamentul jucătorului”

Psihologii serviciului de Consiliere psihologică online 24/7 al Asociației Joc Responsabil explică importanța majoră a existenței acestui tip de serviciu dedicat persoanelor cu potențiale probleme de jocuri de noroc

 

Cezar Hagău este psiholog clinician cu competențe în consilierea online a persoanelor cu probleme legate de jocurile de noroc, terapia prin arte combinate și psihoterapie integrativă.  Din 2019 face parte din echipa psihoterapeuților care asigură funcționarea serviciului de Consiliere 24/7 al Asociației Joc Responsabil, un serviciu lansat în luna septembrie a anului trecut, unic în Europa prin faptul că oferă, non-stop și în timp real, suport de specialitate persoanelor cu potenţiale probleme legate de practicarea în exces a jocurilor de noroc, ori apropiaţilor acestora. Cezar Hagău ne-a răspuns la câteva întrebări referitoare la desfășurarea primelor șase luni de consiliere psihologică online și ne-a evidențiat faptul că jocul compulsiv poate apărea în momentul în care mecanismele obișnuite din viața unui individ nu mai fac față stresului neîmplinirii unei nevoi. „Atunci apare această exagerare a comportamentului care urmărește obținerea stării dorite, recăpătarea funcționalității în parametrii normali.”

 

Cezar Hagău

Cum ați descrie experiența de consilier psihologic al programului Joc Responsabil online, singurul chat cu program non-stop dedicat persoanelor cu potențiale probleme de joc din Europa?

Este o experiență unică, suntem pionieri în România din acest punct de vedere și am putut perfecționa tehnici de consiliere specifice acestei nișe. Mă simt onorat să beneficiez de experiența unor experți recunoscuți în domeniu și să lucrez cu persoane care, în lipsa acestui proiect, ajung foarte greu sau deloc la un specialist pregătit pentru a-i sprijini. Răspunsul rapid pe care trebuie să-l dăm solicitărilor celor care apelează serviciul ne asigură provocări privind eficiența noastră profesională. În acest context, evaluarea situației și elaborarea celei mai bune strategii de consiliere are loc într-un timp mult mai scurt decât în cabinet. Pe de altă parte, persoanele care accesează acest serviciu sunt mai sincere în evaluarea ajutorului primit, astfel putem ajusta intervenția rapid pentru a le putea fi de cât mai mult de folos.

Existența acestui program a plecat ca urmare a unei cereri din partea operatorilor din industrie de a ajuta oamenii pe aceasta speță? Sau cum a pornit totul?

Consiliere 24/7 este un instrument solicitat de către jucători. Asociația Joc Responsabil a înțeles că este nevoie de el după o bună perioadă de interacțiune cu beneficiarii programului. Dacă pierzi momentul în care un jucător se află într-un moment de criză, s-ar putea ca acesta să aibă o problemă serioasă.

Ne puteți furniza informații actualizate cu privire la cei care accesează programul și cu ce probleme? Ne-ar interesa categoriile de vârstă, de gen, care intervale orare sunt cele mai fierbinți, care sunt cele mai dese problematici expuse de cei care sună?

În cele șase luni de când suntem online, au apelat la serviciul de consiliere persoane cu vârsta între 18-52 ani. Cu un procent de peste 80%, bărbații accesează programul în număr mai mare decât femeile. Încă nu am determinat un tipar clar al intervalelor orare în care un număr mai mare de persoane apelează la acest serviciu, dar se conturează câteva corelații între numărul accesărilor și perioada weekend-ului și zilele imediat următoare, precum și anumite apariții cu privire la acest subiect în media. În general, momentul în care cineva apelează la sprijinul nostru este unul de criză, a cheltuit o sumă mare de bani la jocuri de noroc, a aflat familia și este în pericol să piardă relații importante, sau o persoană apropiată a făcut acest lucru și dorește să o ajute pentru a nu se acutiza această problemă. Chiar dacă ne adresăm punctual situației respective, furnizând strategiile și informațiile necesare, încercăm să identificăm și cauza vulnerabilității persoanei la această problematică. Din acest punct de vedere cauzele sunt similare cu ale celorlalți oameni.

Psiholog AJR Consiliere psihologica online

Programul de consiliere online este unul cu perioadă nedeterminată sau se va termina la un moment dat?

Dat fiind că noutățile în materie de tehnologie sunt din ce în ce mai multe și mai complexe, nu putem decât să ținem pasul cu ea și să ne aliniem tendințelor. Ceea ce Asociația Joc Responsabil a și făcut. Serviciul de consiliere psihologică online al Asociației Joc Responsabil este unic în Europa și pe o perioadă nedeterminată. Există ceva similar în Marea Britanie, dar acolo este un program definit, iar după o anumită oră, pe chat va răspunde un robot. Serviciul nostru este non-stop, persoanele interesate pot interacționa cu psihologii specializați în această problematică la orice oră.

Cei care accesează acest serviciu prezintă simptomalogie strictă de adicție de jocuri sau problemele lor sunt în asociere și cu alte angoase?

În acest moment, peste 90% dintre persoanele care apelează la ajutorul nostru au o problemă privind controlul jocului. Dintre aceștia doar 60% declară că sunt dependenți. De aceea există și o clasificare pe coduri pentru a oferi ajutorul necesar la timp celui care are nevoie de el. Persoanele care apelează acest serviciu nu au probleme mult diferite față de alți oameni. O combinație între genetic și epigenetic, anumite conjuncturi de viață, rezultă în încercarea lor de a rezolva aceste probleme printr-un comportament de joc necontrolat. De obicei, jocul de noroc este folosit ca un mod de adaptare la o situație de viață. Felul în care este învățat acest mod de adaptare este similar cu alte comportamente dobândite de individ pentru a gestiona anumite evenimente, stări. În momentul în care mecanismele obișnuite nu mai fac față stresului neîmplinirii acelei nevoi, apare această exagerare a comportamentului care are drept scop obținerea stării dorite, recăpătarea funcționalității în parametrii normali. În această categorie intră și mâncatul excesiv, sporturile extreme, comportamente care au rolul de a produce sau atenua anumite stări persoanei respective. În intervențiile noastre oferim deseori persoanei respective posibilitatea evaluării comportamentului respectiv înainte și după anumite evenimente importante din viața ei. În plus, poate căpăta și o perspectivă diferită de cea proprie asupra situației actuale împreună cu noi strategii pentru atingerea obiectivelor într-un mod sănătos.

Referitor la codurile în care sunt încadrați jucătorii, puteți să ne detaliați ce reprezintă acestea?

Prioritate maximă are codul roșu care semnifică faptul că persoana se află în pericol (declară că are intenția să provoace rău propriei persoane sau altora). În acest caz, chiar dacă poate fi doar declarativ, procedura cere resurse de timp nelimitate și implicarea autorităților. Între timp consilierul află date de localizare și identificare și susține persoana pregătind-o pentru demersul de recuperare. Urmează ca prioritate Codul Portocaliu unde beneficiarul are nevoie de acțiuni care să îl ajute în mod concret și imediat. Datorită specificului acestei etape, consilierul încearcă implicarea rudelor, prietenilor, partenerilor. Este completată o fișă de caz mai detaliată și este luată o decizie de intervenție sistematică (programare terapie, serie de sesiuni online). Cod Galben este atunci când beneficiarul se află într-o etapă de autoevaluare și are nevoie de claritate și conștientizare. Consilierul oferă o planificare a următorilor pași (test online, soluții, informații, motivare). În cazul codului verde, beneficiarul solicită și primește informații despre program, despre pașii necesari unei intervenții, etc.

Câți membri are echipa de la Consiliere online 24/7?

Echipa de psihologi de la Consiliere 24/7 este formată în acest moment din patru psihologi care asigură prin rotație funcționarea neîntreruptă a serviciului, sub coordonarea directă a Dr. Cristian Andrei. În spatele acestui program se află toți ceilalți implicați în buna desfășurare a Asociației Joc Responsabil, de menționat inclusiv și psihoterapeuții de la cabinetele Joc Responsabil din București și din țară.

Care este procedura prin care o persoană care dorește să ia legătura cu un psiholog din cadrul programului poate cere ajutor? Este complicată?

Este nevoie ca beneficiarul să dețină cunoștințe minime de utilizare a unui telefon sau computer și a unui browser de internet. Procedura presupune accesarea site-ului www.jocresponsabil.ro, completarea unor date de identificare a conversației și o auto încadrare a beneficiarului într-unul dintre codurile de prioritate. Apoi intră direct în discuție cu un consilier psiholog. Astfel, s-a încercat ca serviciul să fie cât mai ușor de accesat și eficient în același timp.

Ce se întâmplă după acest prim contact? Cum se continuă intervenția?

Acest prim contact cuprinde și încadrarea într-unul dintre codurile despre care vă spuneam mai sus, de către consilier. În funcție de această încadrare, intervenția este făcută conform procedurilor necesare fiecărui cod. Este făcută o evaluare a situației prezentate de beneficiar și se lucrează având în vedere binele său pe termen scurt, mediu și lung. Aceasta implică raportarea consilierului la etapa în care se află persoana (de exemplu conștientizarea) și pregătirea ei pentru următoarea etapă. Scopul intervenției este schimbarea stării beneficiarului (de obicei una de criză), informarea și pregătirea lui pentru etapele următoare din cadrul procesului de recuperare. Aceste etape includ aproape invariabil și câteva ședințe la cabinet, primele cinci fiind gratuite pentru jucător și/sau membrii familiei acestuia. Consiliere 24/7 are ca particularitate intervenția în timp real asupra situației existente a beneficiarului, mărind mult impactul și posibilitatea de a modifica perceptibil starea și comportamentul său, precum și cursul evenimentelor din viața sa. Parcursul celor care au beneficiat de sprijin în cadrul acestui program depinde de multe variabile.

Și care e finalitatea? Există o monitorizare a celor care au semnalat o problemă la un moment dat și au fost vindecați?

Această problematică are ca și trăsătură definitorie plurifactorialitatea, acest aspect făcând foarte dificilă fixarea unor termene clare în evoluția cazului. Conform DSM, vorbim despre remisie după cel puțin 12 luni în care persoana nu a mai jucat. Având în vedere faptul că avem doar șase luni de existență a programului Consiliere 24/7, nu avem încă perioada necesară declarării remisiei. Totuși, putem constata rezultate foarte bune în atingerea obiectivelor fiecărei intervenții online. Beneficiarii au primit informațiile necesare, au fost sprijiniți în traversarea fiecărei etape în care se aflau și au apelat serviciul atunci când au avut momente dificile, recăderea fiind parte din procesul de vindecare. Pentru fiecare etapă beneficiarul este pregătit, împreună cu persoanele apropiate, ritmul dezvoltării lui dictând rapiditatea desfășurării acestui proces.

 De ce este important să se apeleze la acest program?

Este important pentru că poate fi singura șansă de a obține ajutor specializat în condițiile în care anumite prejudecăți, rușinea, fuga de realitate și conștientizare întăresc o rezistență naturală privind orice schimbare a convingerilor, respectiv a atitudinilor și comportamentelor generate de aceste convingeri. În acest domeniu, lucrurile pot atinge relativ rapid proporții care pot părea copleșitoare, de aceea este importantă prevenția cât mai timpurie a dezvoltării unei probleme de acest fel.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *