„Frica este firească, dar nu trebuie transformată în anxietate!”

vineri, 15 mai 2020

Leliana Pârvulescu

Am discutat cu doamna psihoterapeut Leliana Pârvulescu, coordonator al programului Joc Responsabil din cadrul Asociației cu acelaşi nume, despre cum să facem față cu bine, mental vorbind, contextului în care ne regăsim. Am aflat de la domnia sa şi tehnici simple de relaxare, cât de important este să ne organizăm ziua cu limite şi rutine, dar şi cum resimt această perioadă pasionații de jocuri de noroc tradiționale.

Leliana Pârvulescu, psihoterapeut în cadrul Asociației Joc Responsabil,  ne-a explicat modul în care trebuie să combatem stările negative în contextul pandemiei, dar și cum să gestionăm mai bine, de acasă, timpul și activitățile ce țin de locul de muncă.

Covid-19 a intrat în viața noastră brusc și cu picioarele încălțate și murdare. În ultimele săptămâni am ajuns să fim terorizați de un adevărat bombardament informațional, lucru care ne-a injectat în sânge doze considerabile de neliniște privind felul în care acționează acest virus, cum putem ajunge să fim infectați și mai ales cum poate fi tratată această boală în condițiile în care sistemul nostru sanitar este la pământ. Cum să tratăm toată această frică multiplicată?

Este vorba, într-adevăr, de o frică multiplicată care nu face altceva decât să afecteze capacitatea noastră de a traversa această perioadă. Cu siguranță situația de urgență cu care ne confruntăm în ultimele săp­tămâni a ridicat frica la diferite niveluri. Frica este o emoție naturală care, în mod evolutiv, ne-a permis să supraviețuim, crescând nivelul de atenție și pre­gătind corpul pentru apărare. Este o reacție de adaptare care depinde foarte mult de modul în care vedem evenimentele și situațiile cu care ne con­fruntăm. A avea teama corectă nu numai că este normal, ci ne protejează de pericolul de a fi infectați, ne împinge să punem în aplicare toate măsurile preventive și de precauție. Acum, cel mai mare pericol pentru noi, oamenii, este ca frica să se transforme în anxietate, care poate deveni ina­daptivă, făcându-ne să reacționăm în mod negativ.

O modalitate bună de a trata anxietatea, sau frica multiplicată este să ne mărim rezistența, care arată capacitatea de a face față în mod pozitiv eve­ni­mentelor negative și poate fi îmbunătățită de fiecare dintre noi, mai ales atunci când suntem motivați să facem acest lucru în anumite circumstanțe. Pentru a o dezvolta, este necesar să adoptăm o atitudine constructivă, să rămânem deschiși în același timp la oportunitățile pe care viața le poate oferi în orice situație, chiar negativă, cum este cea în care suntem cu toții acum. Este esențial să avem momente în care nu ne gândim la Coronavirus, să vorbim despre altceva, să ne uităm la filmele preferate, să citim cărțile care așteptau pe raftul bibliotecii de mult timp. Acest lucru ne permite să retrăim acele emoții pozitive care par uitate. Emoțiile pozitive cum sunt bucuria, interesul, curiozitatea sunt capabile să ne extindă gândurile și acțiunile con­trastând efectele negative ale anxietății.

 

Toată această situație nouă pentru toată lumea ne creează o stare de anxietate și frustrare. E dificil să stai închis acasă dacă ești un om activ. Cum facem să combatem stările de mai sus în condițiile în care aceste stări emoționale se suprapun peste restul problemelor pe care oamenii le au în acest moment?

Ne confruntăm cu o rutină zilnică complet diferită și, în mare parte, încetinită în comparație cu obișnuința noastră. De aceea în această perioadă este important să subliniem gesturile și obiceiurile mici, oferindu-le spații și momente diferite: ritualul micului dejun, îngrijirea corpului nostru, urmărirea programelor tv (fără a ne expune excesiv la știri provocatoare de anxietate), pauză de cafea, gustarea de seară, pregătirea meselor, organizarea timpului pentru a ne dedica unui film bun sau citirii unei cărți. Percepția realității se poate schimba foarte mult atunci când experimentăm emoții negative. O modalitate bună de a scăpa de încărcătura de emoții care ne agită în aceste zile este de a încerca tehnici simple de relaxare (cum ar fi o tehnică de respirație simplă). Astfel într-o poziție comodă, inspirați pe nas, mențineți respirația cât puteți, apoi expirați pe gură și reluați în 2-3 cicluri de 5-6 ori pe zi. Este nevoie ca respirația să fie lentă. Un aspect care nu trebuie uitat, mai ales când ieșirile și mișcarea fizică sunt limitate la minimum, este importanța activității fizice. Mișcarea are beneficii asupra capacității noastre de con­cen­trare, asupra stării de spirit, a somnului și, în general, asupra bunăstării psihologice, contribuind la elibe­rarea tensiunii. Din acest motiv, câteva strategii practice de menținere activă în timpul carantinei pot fi legate de mișcare și anume, ridicarea de pe scaun pentru persoanele care lucrează de acasă, la fiecare 50 de minute și dedicarea a minim jumătate de oră în fiecare zi pentru executarea unor exerciții fizice.

Leliana Pârvulescu

Mulți muncim de acasă împărțind cu copiii noștri același spațiu. Vă rog să ne spuneți cum am putea să gestionăm timpul astfel încât să nu ajungem să fim împreună cu copiii noștri, dar totuși absenți?

Pentru cei care continuăm să lucrăm de acasă, este important să ne organizăm ziua cu limite și rutine. Să separăm mediul de lucru în interiorul casei cât mai mult posibil, să păstrăm aceleași ore în care mergeam la serviciu, să evităm să purtăm haine de casă (nimic nu este mai dăunător decât să stăm în pijama sau în haine de casă toată ziua). În felul acesta nu vom ajunge să ne afundăm prea mult în muncă și să neglijăm activitățile cu copiii noștri. Este important să petrecem timp cu aceștia și să le explicăm acest cadru special copiilor fără să le ascundem ce se întâmplă. Minciunile creează confuzie și teamă. Cu siguranță, cuvintele și mijloacele care trebuie utilizate trebuie să fie adecvate vârstei copilului și să fie respectate diferitele etape evolutive. Cuvintele, imaginile, jocurile, filmele adecvate pot ajuta copiii să elaboreze situația în funcție de abilitățile lor de înțelegere. Chiar și copiii și adolescenții învață să înțeleagă această experiență. Îi putem ajuta ascultându-i, stimulându-i să folosească acest timp pentru a continua studiile online, și să profite pentru a-și lăsa creativitatea liberă, dedicându-se hobby-urilor și pasiunilor împreună cu noi. Să folosim momentele pentru a face cât mai multe proiecte împreună cu copiii noștri.

 

Pe măsură ce ne vom apropia de sfârșitul primei părți a pandemiei și practic la ridicarea stării de urgență în jurul datei de 14 mai, vom experimenta o altfel de frică – nesiguranța economică, neștiind ce ne așteaptă din acest punct de vedere după ce vom ieși din casă. Cum credeți că ar trebui să tratăm această situație?

Urgența legată de răspândirea coronavirusului este încă în desfășurare dramatică, dar ceea ce este deja evident este faptul că pandemia va avea repercusiuni grave asupra societății, economiei și psihicului populației. Adesea, pe de altă parte, cele mai profunde schimbări rezultă doar din contingențe dramatice care obligă oamenii să-și reexamineze radical modul de viață.

Este evident că această pandemie va declanșa o criză economică și socială globală. Distanțarea socială va duce către un deficit de solidaritate și posibil un plus de agresivitate și violență. Însă dacă ne luăm după exemplul crizelor anterioare vom observa că  apar mai devreme sau mai târziu și elemente pozitive demne de luat în seamă. Dar acest lucru depinde de alegerile pe care le vom lua și de ceea ce facem deja acum. După pandemia de gripă spaniolă oamenii au vrut să se distreze, să se întâlnească, să danseze. Este firesc și probabil ceva de genul acesta se va întâmpla și la sfârșitul pandemiei coronavirusului.

Lupta împotriva sărăciei va trebui să fie mai eficientă și, prin urmare va fi nevoie de o creștere economică mai puternică, noi vom avea nevoie să avem încredere în conducătorii noștri și ca atare va fi foarte important să facem alegerile corecte. Relația cu natura și calitatea vieții vor juca un rol din ce în ce mai mare în interesul nostru. Cu siguranță va fi necesar să schimbăm ierarhia valorilor sociale. Vom dori libertatea nu numai în cafenele, ci și în cultură și artă, pentru a șterge frica și tristețea. Va fi nevoie de idei capabile să creeze noi echilibre în fiecare dintre noi. Este foarte posibil ca deviza acestui 2020 să fie legată de ideea ca oamenii să înceapă să gândească din nou ca ființe gânditoare.

 

Odată cu închiderea industriei jocurilor de noroc din România prin Ordonanța Militară nr. 1 din 17 martie, o mulțime de jucători ai sălilor de joc / cazinouri landbased au ajuns în situația în care nu-și mai pot satisface nevoile de entertainment în aceste locații enumerate mai sus. Ce recomandări le puteți oferi ținând cont că unii dintre ei pot avea probleme dacă în această perioadă nu pot să-și satisfacă nevoile de adrenalină/serotonină?

Sunt două componente foarte importante. Prima este legată de faptul că jucătorii nu își mai satisfac nevoile de entertainment și a doua este legată de necesitatea de a dezvălui familiei comportamentul de jucător în cazul în care familia nu cunoștea acest lucru. Coro­navirusul creează probleme pentru categoria jucă­torilor din sălile de jocuri de noroc, este cu siguranță disconfortul cauzat jucă­torilor care au fost privați de dreptul de a juca în locația preferată și care trebuie să stea închiși acasă. Recomandarea este de a înlocui jocul cu activități care implică activitate fizică în special și activități care să le facă plăcere în general. De asemenea, este important să vorbească deschis cu familia, acolo unde este cazul, și să rezolve probleme care de cele mai multe ori stau în spatele comportamentului compulsiv de joc, acel compor­tament care depășește linia de normalitate.

 

Aveți informații despre câte persoane au contactat serviciul online de Consiliere 24/7 al Asociației Joc Responsabil în perioada aceasta în care sălile de joc au fost închise? A fost o creștere a numărului de apeluri sau o scădere? Care au fost principalele probleme pe care le-au invocat jucătorii atunci când au contact specialiștii Asociației Joc Res­ponsabil?

Chiar înainte de a răspunde la aceste întrebări, am avut un Skype cu un pacient care și-a exprimat loialitatea față de sala de joc, spunând că așteaptă să se deschidă și care a dorit să fie ascultat și înțeles. Numărul persoanelor care sună la linia telefonică a Asociației Joc Responsabil a crescut în această perioadă. Eu și colegii mei avem și cu 70% mai multe apeluri într-o zi. De asemenea și cum este firesc, am trecut la ședințe de psihoterapie pe care le desfășurăm prin Skype sau telefon. Unii dintre jucători, în special cei cu probleme de comportament compulsiv față de jocurile de noroc, pot avea manifestări destul de dificile, cu interacțiunea cu familia lor destul de încordată, pentru că dacă până acum familiile nu știau despre problema lor, acum fiind acasă, familiile află și apar și probleme tensionate între ei și familii. De multe ori vorbim împreună și cu familiile, mărim perioada pentru o ședință de psihoterapie de la o oră la două sau la cât este nevoie. Este de fapt o tendință generală, în discuțiile cu colegii noștri din Europa, care activează în Asociații de Joc Responsabil asemănătoare, am aflat că același lucru se întâmplă și în Italia, Anglia, Cipru, etc.

În această perioadă, jucătorii trec prin stări dificile,  unii suferă de anxietate anticipatorie, privind incertitudinea momentului deschiderii sălilor de joc. Întrebările lor sunt când și cum? Cât mai așteaptă până se revine la normal, întrebări de altfel valabile pentru noi toți. De aceea este foarte important să fim alături de ei acum. Iar noi, psihologii din Asociația Joc Responsabil le suntem aproape și le oferim tot sprijinul de care au nevoie.

Există și o creștere a cererii de ajutor pentru unii jucători care experimentează suferința produsă de incapa­citatea de a juca – o problemă accentuată acum de coexistența forțată cu membrii familiei cărora adesea le-a fost ascunsă practicarea în exces a jocurilor de noroc. În ceea ce privește numărul de accesări ale serviciului de consiliere psihologică online 24/7, acesta s-a menținut în același trend ca și până acum, fără a înregistra vârfuri sau modificări majore de evoluție.

 

Într-adevăr, există ca variantă de distracție online-ul, lucru care s-a văzut prin creșterea numărului de jucători care au accesat site-urile de jocuri de noroc online în ultima perioadă. Ce recomandări le puteți face celor care ar putea face excese stând prea mult în fața calculatorului și poate și-au neglijat familia sau alte obligații?

Unii migrează către online, dar mulți rămân fideli sălilor de joc și așteaptă deschiderea acestora. Recomandarea este legată de implicarea familiei. Un rol foarte important îl are familia, trebuie să fie implicată în gestionarea jucătorului online. De exemplu, o tehnică utilă este ca un membru al familiei să se așeze în aceeași cameră în care jucătorul stă în fața computerului, și să desfășoare o activitate în paralel cu acesta. Îi va distrage atenția de la computer. Un alt aspect important este cel legat de identificarea și dezvoltarea unor aspecte motiva­ționale pe care jucătorul să le folosească de câte ori simte că ar fi în pericol să depășească pragul. De exemplu, poate să fie motivat de a pregăti un fel de mâncare pentru el sau pentru familie. Când simte că vrea să joace excesiv, amână jocul și începe prepa­rarea mâncării.

 

Ce le recomandați jucătorilor să facă atunci când locațiile de joc landbased vor fi deschise? Practic toți au luat o pauză de două luni sau mai mult de la joc. Pentru unii acest lucru a semănat ca un sevraj…

Recomandarea pentru jucători este legată de relua­rea treptată a jocului, de atenție sporită asupra timpului petrecut în sala de joc, de atenție în legătură cu banii jucați și în special de atenție asupra formării gândirii magice (de tipul ”voi câștiga bani care să mă ajute în perioada aceasta dificilă”) sau asupra formării unor convingeri disfuncționale (de tipul ”aparatul îmi va da bani după un număr de jocuri”; “dacă joc în continuare, sigur o să recâștig banii pierduți”, etc).

Author: Editor

Share This Post On

1 Comment

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *