e-Sports – o industrie în plină dezvoltare

joi, 31 martie 2016

de Bogdan Fechită

În ultimii ani, piața dedicată e-sports a explodat. Milioanele de tineri care au lăsat sporturile practicate în aer liber în favoarea celor pe calculator au reușit să facă din noua lor pasiune o nouă industrie. O industrie care a ajuns să depășească veniturile industriei muzicale.

e-Sports e un termen internațional care definește sporturile electronice practicate la un nivel competițional și profesionist pe calculator. Dacă ești jucător înrăit de Counter Strike și cunoști toate mișcările jocului, atunci ai șanse mari să devii un profesionist în e-Sports. Există și alte jocuri electronice care au făcut industria să crească: League of Legends, DOTA, Warcraft 3, FIFA sau Team Fortress 2.

Jucătorii profesioniști se împart în diferite clanuri care pot să concureze într-un singur joc sau în mai multe. Cei care concurează în jocuri diferite sunt clanuri multigaming și au în componență experți în mai multe jocuri.

Începutul nebuniei

Atracția oamenilor către jocurile electronice nu e ceva nou. În 1980, Atari, celebra companie producătoare de jocuri, a organizat un turneu dedicat jocului Space Invaders la care s-au înscris peste 10,000 de participanți. Începând cu anii ’90, competițiile sponsorizate încep să devină o obișnuință, iar în acest fel crește și popularitatea lor. Astfel, în 1997 e fondată Cyberathlete Professional League, prima organizație dedicată jucătorilor profesioniști de jocuri electronice.

Coreea de Sud e una din țările cu cei mai mulți pasionați de e-sports, iar asta se datorează faptului că aceasta industrie a fost promovată încă din anii ’90 prin diferite evenimente dedicate jucătorilor profesioniști.

Dezvoltarea sistemelor electronice, creșterea numărului de conexiuni la internet și lansarea mai multor jocuri cu grafică atrăgătoare a contribuit în următorul deceniu la explozia acestei industrii. Au apărut turnee, ligi, echipe, comunități de gameri și superstaruri.

Arene mai pline ca la fotbal

Așa se face că în momentul de față evenimentele dedicate jocurilor electronice ajung să atragă mai mulți spectatori chiar și decât meciurile de fotbal din Liga 1. Premiile sunt și ele foarte generoase.

Anul trecut, în România, au avut loc mai multe evenimente majore sub umbrela DreamHack. În perioada 24-26 aprilie, la Cluj, au fost prezenți cei mai buni jucători de Counter-Strike Global Offensive și Dota2 din lume. La București, a avut loc un adevărat festival al jocurilor electronice care a cuprins patru turnee internaționale și cinci competiții naționale în care s-a jucat Heroes of the Storm și HearthStone. Toamna anului trecut a adus din nou la Cluj cele mai bune 16 echipe din lume de Counter Strike care și-au disputat un premiu de 100,000$. Toate cele trei evenimente au avut fonduri de premiere între 110,000 euro și 250,000$. Și în acest an, DreamHack va organiza un eveniment major pe 16-18 septembrie, la București.

Nu doar jucătorii profesioniști sunt atrași de aceste evenimente, ci și fanii jocurilor de noroc. La fiecare competiție sălile sunt pline, uneori cu mii de spectatori, ceea ce a dus la o situație inedită cel puțin în România: s-au adunat mai mulți fani la competițiile de e-sports decât la meciurile din primul eșalon fotbalistic.

În alte țări lucrurile nu sunt prea diferite. Duelurile importante sunt televizate și au apărut chiar posturi dedicate jocurilor electronice. Spre exemplu, Finalele Ligii Globale de Starcraft din 2011 a atras 25,000 de spectatori în arenă și 300,000 de spectatori online, iar Major League Gaming a avut peste 11 milioane de vizitatori unici în 2012.

Sponsori mari, investiții pe măsură

Situația aceasta nu a trecut neobservată de marii sponsori. Tot mai multe nume importante își asociază imaginea cu această nouă industrie. Coca Cola și Red Bull sunt doar două exemple. Deseori, clanurile au proprii sponsori mai mici care le susțin activitatea.

Investitorii din segmentul de gaming au înțeles și ei potențialul acestei industrii și au început să pătrundă și pe această piață. La Beijing există deja o arenă dedicată competițiilor de e-sports, iar Ourgame, companie ce deține și World Poker Tour, a anunțat că intenționază să investească într-o arenă asemănătoare în Las Vegas. Până acum, majoritatea competițiilor au loc în spații închiriate, așa că acesta reprezintă un nou pas pentru industria de e-sports.

Conform unor analize publicate pe site-urile americane, industria de e-sports a ajuns să o depășească în privința veniturilor pe cea muzicală. Anual, competițiile și evenimentele e-sports din întreaga lume produc venituri nete estimate cu 20 de miliarde de dolari în plus față de industria muzicală. O cifră care nu mai poate fi ignorată de investitori.

”Sportul viitorului”

Ce urmează? Dreamhack, entitatea care organizează cele mai de amploare evenimente din România, crede că jocurile electronice vor deveni sportul viitorului, iar România este deja una din cele mai importante țări de pe harta e-Sports, conform studentpress.ro. Un studiu intitulat ”The Global Growth of Esports” arată că în lume există deja 89 milioane de oameni care se declară fani ai e-Sports și se estimează că această cifră va urca până la 145 de milioane în 2017.

Cifrele sunt încurajatoare și pentru industria din România. Silviu Stroie, președinte Profesional Gaming League, cea mai cunoscută ligă de jocuri video din România, a afirmat pentru dreamhack.ro că există trei milioane de fani ai jocurilor electronice în țara noastră. ”Dacă ne uităm cât de repede se dezvoltă, putem spune fără niciun dubiu că sportul electronic este cel mai promiţător sport al viitorului”, a adăugat Stroie.

Iar evoluția tehnologiei și modul în care Comitetul Internațional Olimpic privește această nouă industrie pare să îi da dreptate. Viitorul e plin de posibilități pentru e-sports.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *