Scriem acest articol cu gândul la raportul Corpului de Control al Ministerului Finanțelor odată cu apariția acestuia în presă. Lucrurile aflate prin parcurgerea acestui raport te îngrozesc, dar îți confirmă și bănuielile pe care le aveai la un moment dat legat de modul gripat în care funcționează ONJN de câțiva ani. Astfel că este esențial să aflăm de ce este important să ai o legislație bună de gambling.
Acest articol nu este unul de analiză a raportului mai sus menționat, dar vrea să scoată în evidență importanța unei bune și coerente legislații în domeniul jocurilor de noroc dacă vrem să mergem înainte și să devenim o ramură economică respectată de public și producătoare de venituri consistente pentru societate prin taxele și impozitele pe care le plătim.

legislație bună de gambling
O bună legislație înseamnă o legislație coerentă, unitară
Nu este normal să ai o legislație bună, dar cu lacune. Lipsurile din reglementările legislative mai devreme sau mai târziu vor fi speculate din punct de vedere concurențial de companii, iar statul este obligat să vegheze și să nu lase să se întâmple una ca asta. Dacă se întâmplă, atunci el eșuează în principala sa misiune atunci când veghează asupra unui domeniu, și anume să ofere un mediu legislativ unitar care să conducă la o concurență loială pe piață, care să compare prețuri și servicii, și să ofere operatorilor și în final jucătorilor un mediu sănătos și predictibil. Nu poți să acorzi o licență de funcționare în baza unei legislații la un moment dat, apoi să o revoci (licența) și apoi să-ți anulezi revocarea, ca mai apoi să se demonstreze că e nevoie de modificări în legislație pentru a oferi un mediu echitabil pentru toată lumea. Trebuie să spui stop joc și să corectezi greșeala în cel mai scurt timp. Dacă nu faci asta creezi dezechilibre, frustrări și animozități, arunci asupra mediului de business un soi de ceață care duce la băjbâieli și acuze. Tu, ca instituție (ONJN) îți pierzi echidistanța și o dată cu asta respectul mediului de afaceri, iar acesta își pierde încrederea în tine.
Fără o bună legislație nu ai cum să aperi jucătorii în fața abuzurilor și a adicției
Principala grijă a unei instituții precum este ONJN ar trebui să fie jucătorul, omul care întră în sala de joc, agenția de pariuri sau cazinoul live să se distreze, să petreacă un timp de calitate. Nu mai aduc în discuție banii aceia mulți care zac prin niște conturi în așteptarea unor proiecte concrete dedicate responsabilității în practicarea jocurilor de noroc, dar mă refer la actul de a legifera, de a propune acte normative spre dezbatere publică, sau modificări legislative trimise către Guvern și apoi în Parlament. Vedem doar multe proiecte legislative izvorâte din Parlament făcute de politicienii din diverse partide cu scopuri politicianiste, care sună de genul: “interzicem”, “limităm”, “anulăm” și așa mai departe. Iar la aceste inițiative nu avem răspuns din partea instituției care ar trebui să știe totul despre acest domeniu, pentru că are în mâinile sale toate informațiile și toate pârghiile, dar nu face nimic, doar asistă nepăsătoare neexprimând puncte de vedere pertinente și argumentate, că slava Domnului ar avea cu ce, stă pe o tonă de informații. ONJN ar trebui să aibă inițiativa, el să propună îmbunătățiri ale cadrului legal.
O reglementare venită din partea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc pe această direcție de protejare a jucătorului ar trebui să se transforme rapid într-o auto-reglementare a industriei noastre. Sunt convins că dacă ONJN ar fi chemat industria către ea pentru a face împreună un proiect pentru protecția jucătorilor, de exemplu, companiile care compun piața de gambling ar fi răspuns în mod pozitiv. Este în interesul nostru să transformăm mentalitatea jucătorului nostru dintr-una eminamente dedicată dorinței de a câștiga, de a se îmbogăți, în una care să-și dorească petrecerea unui timp de calitate cu familia sau prietenii, într-o distracție obișnuită, nu într-una mânată de dorințe de câștig nebune, iluzorii, care contravin legilor matematicii și statisticii. Și atunci discuția și tam-tam-ul politicienilor ar fi fost caduc, nici măcar nu ar fi început, pentru că nu ar fi avut fundament.
Claritatea legislativă a scopului
Termene, instrumente, transparență, utilizarea aceleiași unități de măsură pentru toți cei implicați. Implementarea cu celeritate a legislației secundare, complementară celei primare. Oferirea de perioade clare de grație necesare companiilor să se conformeze. Etapizarea luării măsurilor astfel încât acestea să nu bulverseze mediul de afaceri. Raportarea tuturor modificărilor și reglementărilor legislative la timp, adică totul trebuie realizat într-un timp dat și asumat de Oficiu. Iar perioada de timp în care trebuie să legiferezi trebuie să fie una clară și predictibilă, și să ții cont de specificul industriei. Trebuie să spui ce vrei să faci, ce vrei să reglementezi, de ce vrei să o faci (scopul) și în cât timp și să te ții de cuvânt și să livrezi în termenul asumat. În acest moment nu există o strategie națională clară a ceea ce se dorește cu acest domeniu al jocurilor de noroc. Nu este normal să nu știi unde te afli, ce obiective ai pe termen scurt, mediu și lung, unde vrei să ajungi și cum. Iar la noi chiar asta se întâmplă, un haos generalizat și continuu. Mă uit la Italia, de care se spune de mulți ani că ce nasol e acolo, că mai e un pic și se închid jocurile de noroc, și aflu că piața lor doar în 2022, a avut un GGR care a crescut cu 31%, până la 19,6 miliarde de euro, în timp ce veniturile fiscale s-au ridicat la 11,2 miliarde de euro, o creștere de 28%, la o populație de peste 60 de milioane de locuitori, adică de 3 ori mai mare ca noi, și noi ne batem cu pumnul în piept că plătim statului 600 de milioane de euro anual. Știți ce face acum Meloni în Italia? Pregătește o modificare legislativă care să întărească piața de gambling, să o facă mai predictibilă, să întărească controlul statului în teritoriu asupra domeniului, să protejeze mai bine jucătorii asupra pericolului adicției și să transforme această industrie într-una dintre cei mai mari contributori la bugetul statului italian, să fie pe locul 3 după turism și industria modei. Și noi ce facem? Ceva concret, ceva folositor… Facem grupuri care acționează “antagonic”, nu? Parcă așa spune Raportul Corpului de Control al Ministerului Finanțelor…
Legislația ar trebui să ofere sustenatibilitate mediului de afaceri
Legislația jocurilor de noroc din România ar trebui să ofere sustenabilitate, adică să permită afacerilor din industria noastră să aibă continuitate. Astfel că după apariția unei modificări legislative noi firmele să aibă posibilitatea de a-și continua și dezvolta activitatea. De cele mai multe ori când la noi se legiferează firmele au momente de uluială, sunt bulversate de ce li se întâmplă, pentru că aproape de fiecare dată nu sunt consultate de legiuitor, fie că vorbim de Guvern sau Parlament. Poate câteodată se întâmplă acest lucru de formă, pentru a fi bifat faptul că autoritățile s-au pus la masă cu cei cărora în cel mai scurt timp le vor schimba mediul de lucru, felul în care își vor desfășura activitatea. Și de cele mai multe ori aceste schimbări de reguli se întâmplă în timpul jocului, fără nici un preaviz. Legiuitorul ar trebui să ofere răgaz companiilor să se pregătească pentru ce va urma, să le ofere studii de impact și analize științifice pentru măsurile ce urmează a se întâmpla în viitor. Doar așa poți să te consulți în mod real cu cel pe care-l reglementezi. Altfel nu reprezintă decât o mimare a dialogului social cu mediul de business.
Concluzie
Cu siguranță nu am atins toate aspectele ce s-au dorit a fi abordate de tematica acestui articol, dar mesajul nostru este unul clar: oamenii impun legi pentru alți oameni cu scopul îmbunătățirii activității și vieții tuturor membrilor societății. Cel puțin în teorie… Dacă nu se realizează acest deziderat, efectul reglementării nu va fi cel scontat.