Circa 35.000 de aparate de joc din cele aproximativ 70.000 câte mai sunt licențiate, sloturi care sunt prezente în 10.000 de locații existente în UAT-urile cu mai putin de 15.000 de locuitori atât în zona Urbana cât și Rurală.
Din cele 11 – 12.000 de locații de pariuri marea majoritate erau în acele zone, nu neapărat în orașele mari. Pe lângă asta mai erau și unele săli dedicate acelea cu minim 12 aparate sau mai puține. În principiu în zona “afectată” sunt cam jumăte din parcul de slot machine existent la ora actuală în autorizare. Pe lângă cele 35.000 de aparate care vor dispărea trebuie să ne gândim și la cei 25 – 30.000 de angajati direcți sau indirecți de către operatorii de jocuri, care vor trebui să-și caute un noul loc de muncă. Vor fi afectați inclusiv proprietarii barurilor/locațiile care colaborau cu operatorii de jocuri de noroc, proprietari care își scoteau o bună parte din profit din aceste asocieri. Faptul că rămân pariurile?…. Teoretic reprezintă o scăpare, așa cum spune domnul Simonis, agențiile de pariuri care sunt încă acceptate, dar fără slot-machine, nu au viitor! Poate exista o casă de pariuri la mai multe comune pentru a se paria la diverse evenimente sportive, dar în rest agențiile de pariuri fără sloturi nu au fost niciodată eficiente decât în coabitare cu acele 3-5 aparate de tip slot machine permise în agenții. Deci este vorba de o libertate nefolositoare!
Mergând mai departe la VLT-uri, și acestea sunt scoase din operare neavând un regim preferențial fiind trecute la păcănele. Concluzia este că și VLT-urile sunt scoase din localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori, ceea ce înseamnă că și Loteria Română primește o lovitură importantă la acest capitol.
În rest lovitura dublă este una cât se poate de ticaloasă, nu numai că acest act normativ a fost introdus fără dezbateri, fapt remarcat și de alte asociații de profil, dar modul în care a fost introdusă într-o comisie în care nimeni nu a avut nimic de spus și băgată imediat la vot în plen în aceiași zi, orice jurist, oricât de imparțial ar fi el trebuie să recunoască, că este peste măsură de nedemocratic. Problema mare este că aceste decizii au fost inserate în corpul OUG-ului 82 luându-ne șansele de a ne apăra și unde aveam argumente la: garanția introdusă incorect, șansa de a folosi AWP-urile (amusment with prizes) în mediul vulnerabil, AWP-urile având risc și mize limitate, fiind principalele modalități de a lupta contra adicției, fondurile de la ONJN care au fost luate și nu vor mai putea fi folosite pentru a se lupta contra adicției, precum și a altor amendamente contra taxei de licență universal, a tranziției neexistente sub 75 de aparate, toate elementele logice pregătite pentru comisiile parlamentare și care aveau șansa de reușită pentru ca OUG 82 aduce pierderi la buget și bariere inutile contra operării nici măcar statul necâștigând. Introducându-se aceste amendamente, ne-au luat șansa de a ne apăra contra OUG 82.
Nu trebuie să uităm propunerile noastre trimise la comisii și de care nu s-a ținut cont, propuneri de autoreglementare cum ar fi:
- accesul în sală să se facă începând cu 21 de ani în loc de 18 ani
- deosebirea între urban și rural
- reducerea drastică a vizibilității atât la land based cât și la online
- diseminarea la nivel obligatoriu pe afișe mari vizibile de la intrare a mesajelor de joc responsabil
- AWP trebuia să domine mediul rural pentru a proteja jucătorii vulnerabili, urmând ca ușor să pătrundă și în mediul urban
- Codul de bune practice, de etică la care ne-am angajat să lucră împreună cu FEDBET-ul reprezintă un prim pas de autoreglementare a politicii de prezență publică și de comunicare în toate mediile, atât rural cât și urban, era un început în lucru până la finele lunii Mai, dar care în acest moment nu cred că mai are importanța pentru cei care acum își văd activitatea oprită datorită noii forme legislative.
Sub mesajul că “închidem păcănelele” cei care ne conduc, nu vor reuși decât să dezvolte o piață neagră a jocurilor de noroc. De asemenea, un alt mesaj folosit de clasa politică este acela de protejare împotriva adicției, protecție care nu va face decât să trimită jucătorii către online, care este prezent oriunde și oricând și către piața neagră care urmează a se forma. Un alt efect va fi migrarea operatorilor din localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori către localitățile care depășesc acest prag, cauzându-se astfel o aglomerare din care nu va avea nimeni de câștigat, operatorii urmând a împărții sărăcia la mai mulți…