NU ne mai închideți! NU noi răspândim virusul!

CONTROLUL TEHNIC AL MIJLOACELOR DE JOC TRADIŢIONALE

marţi, 16 martie 2021
de Av. prof. Dr. Marius PANTEA

de Av. prof. Dr. Marius PANTEA

După fix 5 ani de la reglementare, a reuşit să apară, în sfârşit, ordinul preşedintelui O.N.J.N., care, [conform prevederilor art.19 alin.(4) din OUG 77/2009], să stabilească condiţiile minime tehnice de verificare utilizate de Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) şi de Organismele de Evaluare a Conformităţii (OEC). O fi de bine?

 

Păi dacă analizăm, că la vremea când făceam parte din echipa managerială a Oficiului am reuşit în doar jumătate din perioadă să modificăm şi să aducem la zi întreaga legislaţie care reglementează domeniul jocurilor de noroc în ţara noastră, analizaţi dvs. dragi cititori, gradul de interes şi implicarea unora şi a altora.

După foarte multe consultări, avute în cadrul Consiliului Consultativ al O.N.J.N. (prin anul 2019), care à-propos nu s-a mai întrunit de 1 an (şi nu că nu ar exista motive de întâlnire, sau pentru protecţia membrilor – se pot face şedinţele online, ci doar din motive ştiute doar de conducerea Oficiului), s-a reuşit încropirea unui Proiect de Ordin privind aprobarea Condiţiilor minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc, care a fost notificat, conform procedurilor, la Comisia Europeană. După notificare, a mai trecut ceva apă pe Dâmboviţa şi în sfârşit, pe 6 ianuarie a.c., brusc şi deodată, şi-a făcut apariţia în Monitorul Oficial celebrul deja Ordin nr. 404/2020 al Preşedintelui (demisionar) al O.N.J.N., care speram noi să aducă lumină şi normalitate în piaţă.

Dar, ce să vezi, odată cu apariţia acestuia, au apărut o sumedenie de nedumeriri, nelămuriri, probleme, unele mai mari ca altele, şi daţi-mi voie să le împărtăşesc cu dumneavoastră în cele ce urmează.

După parcurgerea cu atenţie a documentului, nu reuşeşti să înţelegi, ce se întâmplă cu Aprobările de Tip pentru mijloacele de joc „slot-machines”, începând cu data apariţiei Ordinului, mai pot fi făcute? nu mai pot fi făcute? după care regulă? cea dinaintea apariţiei Ordinului sau cea prevăzută în el? Toate aceste întrebări nu au găsit un răspuns în Ordin, care chiar dacă în corpul lui are o sumedenie de puncte care reglementează această operaţiune, la sfârşit, se pare, că a fost uitat, deoarece la pct.23 al Ordinului se face vorbire doar despre faptul că O.E.C. licenţiate clasa a 2-a de O.N.J.N., inclusiv B.R.M.L., vor: „ … emite certificate de verificare tehnică iniţiale, periodice sau după reparaţii bazate pe procedurile existente anterior datei emiterii ordinului pentru o perioadă de timp de maximum 12 luni de la emiterea schemei de acreditare de către organismul naţional de acreditare”.

Pe de altă parte, cele trei activităţi mai sus enumerate (verificarea tehnică iniţială, periodică sau după reparaţie), pot fi desfăşurate doar de O.E.C. licenţiate clasa a 2-a de O.N.J.N., inclusiv B.R.M.L., doar sub condiţia prevăzută la pct.22 din Ordinul 404/2020, respectiv doar dacă: „ … vor obţine acreditarea pentru activitatea specifică desfăşurată, în condiţiile legii”, ceea ce înseamnă că, conform normelor în vigoare, RENAR, va trebui să emită o schemă de acreditare, iar mai apoi, toate Organismele (şi cele din România şi cele din alte state, inclusiv B.R.M.L.) vor trebui să se acrediteze.

O altă situaţie este cea de la pct.1.3. din Ordin, unde se precizează că: Pentru fiecare dintre tipurile (categoriile) de mijloace de joc, ONJN elaborează norme tehnice de verificare specifice, prin care se stabilesc caracteristicile tehnice ale mijloacelor de joc şi condiţiile minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc/cerinţele privind controlul tehnic al mijloacelor de joc, sens în care aşteptăm cu interes respectivele norme.

Ca şi o curiozitate, din punct de vedere al tehnicii legislative, prezentul Ordin aprobă „norme tehnice de verificare specifice”, care la data apariţiei, nu existau, şi din câte cunosc, nici la acest moment nu sunt elaborate, iar trimiterile din text sunt numeroase la acestea, exemplificăm:

– pct. 2.15.2. lit. „b) efectuează examinările şi încercările corespunzătoare, pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de către producător satisfac cerinţele corespunzătoare ale normei tehnice de verificare specifice, aprobată prin prezentul ordin, pentru tipul (categoria) de mijloc de joc în cauză”.

– pct. 2.17. „În cazul în care tipul satisface cerinţele normei tehnice de verificare specifice, aprobată prin prezentul ordin … ”

– pct. 2.19. „În cazul în care tipul nu satisface cerinţele normei tehnice de verificare specifice, aprobată prin prezentul ordin … ”

Şi mai mult, la sfârşitul Ordinului, la pct.21 se precizează: „Prezentul ordin va fi completat ulterior cu condiţiile minime tehnice de verificare a mijloacelor de joc pentru toate celelalte mijloace de joc tradiţionale prevăzute de legislaţia incidentă”, ceea ce înseamnă că s-a aprobat prin prezentul Ordin ceva ce nu exista sau nu există încă. Of of măi măi !

Având în vedere principiul conform căruia „cuius est legem condere, eius est interpretari” (cine edictează legea acela o şi interpretează), aşteptăm cu interes precizările O.N.J.N., cu privire la cele semnalate în prezentul articol, care au fost transmise şi managementului Oficiului.

Şi mai semnalăm faptul că: apariţia acestui Ordin, a produs o oarecare tulburare în piaţă, prin interpretarea eronată, credem noi, a dispoziţiilor cuprinse în el, existând la acest moment opinii care susţin: ba că unele firme licenţiate de ONJN „nu mai pot desfăşura acest tip de activitate … de la data apariţiei Ordinului”, ba că „ … unii au voie şi alţii nu …” şi alte asemenea, dar pentru operatorii licenţiaţi clasa a 1-a, trebuie să precizăm că, la acest moment, toate firmele care deţin licenţă clasa a 2-a pentru Organisme de Evaluare a Conformităţii, fie că sunt din România, fie din altă ţară, au aceleaşi drepturi şi obligaţii, iar semele de întrebare ridicate în acest scurt articol sunt unanim valabile.

La acest moment, RENAR, trebuie să dezvolte o schemă de acreditare pe acest domeniu, care abia acum este „reglementat” (până la apariţia Ordinului, acesta era un domeniu voluntar), şi toate OEC-urile trebuie, funcţie de situaţie, să obţină acreditarea de la organismul român de acreditare (RENAR). Această obligaţie (de a emite schema de acreditare) revine RENAR, în baza Protocolului încheiat cu ONJN şi a prevederilor Ordinului nr. 404/2020, şi nu ne rămâne decât să aşteptăm, cu real interes, apariţia schemei de acreditare, dar şi celelalte Ordine ale viitorului Preşedinte al ONJN, care să reglementeze şi celelalte mijloace de joc utilizate de industria de jocuri de noroc tradiţionale de la noi (poate nu mai trec alţi 5 ani – sperăm).

 

Citeste si “RETROSPECTIVA AFACERILOR DIN INDUSTRIA NAŢIONALĂ DE JOCURI DE NOROC ÎN ANUL COVID”.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *