Continuare interviu Sorin Constantinescu: Despre Loteria Română și nu numai…
Vă oferim o noua parte a unui interviu de mare interes cu domnul Sorin Constantinescu, expert în jocuri de noroc cu o vechime în domeniu de 30 de ani…

Sorin Constantinescu
Vorbind despre Loterie, care ar fi soluțiile pentru ca statul să aducă mai mulți bani la buget?
Este foarte simplu: dacă s-ar aduce noi tipuri de jocuri pe care Loteria ar fi trebuit deja să le aibă de mult timp și nu le are, și dacă s-ar reduce niște costuri total nepotrivite pe care alte loterii europene nu le au, automat pe termen scurt adică 9 luni – maxim un an – s-ar putea aduce minim 100 de milioane de euro în plus la buget urmând ca anul următor să urcăm la 200 de milioane de euro. Nu sunt cifre scoase din burtă și vă dau exemplul Ungariei care cu 6.000 de agenții are 190 de milioane de euro profit pe an.
Loteria Română are vreo 30-40 de milioane profit pe an, ei își înregistrează intrările (turnoverul) acum ca profit, ceea ce e total greșit, merg pe o clasificare de acum 15-20 de ani și atunci veniturile par uriașe, dar de fapt o firmă de jocuri care are plăți și încasări de la jucători nu poate înregistra doar încasările, fără plățile către jucători, drept profit. Corect e să calculezi încasări minus plăți și de aici rezultă GGR-ul, profitul brut al Loteriei pentru că la jocuri mai și “ies” sume către jucători, nu avem numai “intrări”.
Loteria Română nu are pariuri din 2012! Dacă ne uităm pe piața privată, top 3 firme private au profit brut între 30-50 milioane de euro anual la o medie de 1.000 de agenții. Dacă Loteria, care are 1.900 de puncte de lucru, ar avea în ofertă și pariurile sportive, ar trebui să aducă un minim de profit de 30 milioane de euro anual numai de aici.
Pe partea de online, Loteria NU are așa ceva și există foarte multe jocuri loteristice online pe care firmele private nu le pot opera pentru că acestea țin de monopolul de stat. Vă dau un singur exemplu: “lozul răzuibil” online pe telefon care este foarte atractiv în alte țări. Nu pot vinde nici măcar bilete la 6 din 49 online, ceea ce nu cred că se mai întâmplă în vreo țară europeană.
O altă problemă ține de modalitatea de lucru învechită, încă se mai lucrează cu mandatari ca înainte de 1989: toate firmele private lucrează cu contracte de asociere în participațiune sau francize.
Loteria ar putea ca după ce își implementează și partea de pariuri sportive să facă un pachet de franciză care să conțină lozuri, 6 din 49, pariuri și slot machine și ar putea foarte ușor să încheie contracte de franciză sau de asociere în participațiune cu condiții foarte foarte clare și să renunțe la contractele de mandat care sunt de acum 20 de ani.
Revin la exemplul Ungariei care la 6.000 de agenții are 700 de angajați, iar noi la 1.900 de agenții avem aproape 3.000 de angajați, deci nu trebuie să fii mare specialist ca să îți dai seama că ceva nu este în regulă.
Majoritatea loteriilor europene, de fapt cred că toate în afară de loteria noastră, nu lucrează cu agenții proprii pentru ca acestea sunt generatoare de costuri – chirii, salarii, întreținere…
Toți lucrează cu colaboratori, cu francizori, pentru că tu ca Loterie Națională trebuie să speculezi monopolul de care beneficiezi, nu ai nevoie să ai locația ta, tu iei doar aparate de la cineva și le pui în spațiul cuiva. Iei procentul tău de pe monopol fără să investești nimic, fără să ai o durere de cap, fără nici un cost, îți iei un procentaj din profit și asta ar fi soluția.
De asemenea, ca să nu ai impact social negativ, dai spațiile de acum angajaților în primul an de zile fără chirie, le dai procent, după care din al doilea an le iei o chirie oarecare ca să poată oamenii să fie stimulați și motivați că este agenția lor!
30% din spațiile pe care le are Loteria acum, adică din 900 de spații peste 200 nu au toaletă înăuntru! În anul 2020 nu există toaletă și prin lege este obligatoriu să oferi condiții minime. Atunci angajatele de la agenție obligă clienții care joacă la aparate să scoată banii din joc și să iasă din agenție ca să poată merge la o toaletă!
La Loterie, media de câștig pe fiecare aparat este de 700 euro pe când la firmele private este de 1.000-1.200 euro, deci cu aproximativ 50% diferență.
S-a încercat un program pilot prin care compania parteneră a Loteriei pe aparate a renovat câteva agenții și în care încasările pe aparate au crescut de 3 ori mai mult. Menționez că aceste renovări s-au făcut acum vreo 2 ani. Dacă ai văzut creșterea, cum este posibil ca în 2 ani să nu renovezi pe banii tăi nici un spațiu nou? Ceva nu este în regulă.
O altă problemă la firmele de stat este sistemul cu Consiliu de Administrație (CA) și Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) unde oricât de competent ar fi directorul, dacă CA-ul și AGA nu îi aprobă proiectele atunci este legat de mâini și de picioare. De multe ori în componența CA și AGA sunt oameni neștiutori, nu neapărat incompetenți, oameni care nu știu domeniul, nu știu businessul și când aud de contracte de milioane le sună ilegal și atunci nu semnează. Ar trebui revizuit modul de conducere al marilor companii ale statului, ar trebui aduse companii specializate în domeniu cu care să se încheie contracte de management. În nici un caz nu trebuie puse politic persoane în funcții de conducere ale acestor mari companii. Un om pus pe criterii politice, care nu cunoaște industria, nu poate face mare lucru.
Concluzia este că dacă se va implementa partea de pariuri, online-ul și restul, Loteria Română nu ar avea nici un fel de cheltuială și ar aduce la buget minim 100 de milioane de euro anual. Acestea sunt cifre luate de pe piața privată care au activități similare.
Dacă ar exista dorință și voință politică, în cât timp ar putea fi implementate cele menționate de dumneavoastră mai sus?
În maxim o lună s-ar derula procedurile de selecție a partenerilor care ar putea veni pe partea de online și pe partea de pariuri, o lună ar dura selecția și trei luni implementarea. Deci maxim în șase luni Loteria ar putea avea pariuri în agenții și platformă de online cu toate facilitățile pe care le are orice operator privat din piața noastră.
Nu înțeleg de ce nu s-au putut face aceste lucruri. Rămâne să vedem dacă de-acum va exista voință politică.
Credeți că vom avea parte de o schimbare de percepție măcar în ochii politicului vis-à-vis de jocurile de noroc? Cum ați văzut că sunt privite acestea, acum că vă aflați “în interior”?
Jocurile sunt văzute rău atât de populație, cât și de către politicieni și tot timpul au fost speculate de câte ori cineva a vrut capital politic. Cum am mai spus, jocurile de noroc sunt “un rău necesar” și aduc la buget circa 1,2 miliarde de euro din taxe directe și indirecte, bani care sunt foarte necesari pentru buget și la care nu se poate renunța.
Există state din Europa, care au încercat să închidă jocurile și unde au înflorit piața neagră și criminalitatea. De aici rezultă că închiderea pieței de jocuri de noroc NU este o soluție de urmat!
Un control mai bun ar împăca atât populația cât și sfera politică. Din păcate în mass-media generalistă apar numai articole negative despre industria de gambling de la noi.
Există deja grupuri de interlopi care trimit copii mai dezvoltați din punct de vedere fizic în săli de jocuri și care ajung să șantajeze operatorii pentru că știu că în cazul în care ar face plângere la ONJN s-ar revoca licența companiei operatoare de jocuri. Dacă s-ar lua un act de identitate sau s-ar implementa un program de înregistrare a persoanelor care intră în sală, pe modelul cazinourilor live, nu cred că ne-am mai confrunta cu asemenea probleme.
Aceste programe pot fi dezvoltate și în direcția dependenței de jocuri. Se poate implementa în aceste programe o atenționare care să se sesizeze în cazul în care o persoană stă prea mult în sală sau dacă intră de două-trei ori în sală.
ONJN-ul a colectat retroactiv taxa pentru programele de prevenire a dependenței de jocuri și vor crea un departament în cadrul instituției care să se ocupe de această problemă prin inițierea de campanii naționale, plătirea psihologilor și alte situații de acest gen.
Despre subiecte precum nevoia statului de a incasa taxe si impozite cat mai multe si mai mari, perceptia cetatenilor si a politicienilor cu privire la jocurile de noroc precum si oportunitati de business in gambling, va invitam sa aflati informatii din interviul integral care va aparea in paginile revistei Casino Inside precum si pe site.