Comunicat de presă ROMANIAN BOOKMAKERS

miercuri, 25 noiembrie 2015

Romanian Bookmakers a semnalat în data de 23.11.2015, cu prilejul mesei rotunde cu tema „Fiscalitatea si contabilitatea activitatilor de organizare de jocuri de noroc in context european si romanesc”, faptul că funcţionarii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) au o abordare eronată cu privire la interpretarea venitului obţinut din jocurile de noroc în cursul controalelor efectuate la companiile de pariuri tradiţionale din România. Prin această greşeală de interpretare, date fiind controalele începute sau anunţate la nivelul operatorilor de pariuri tradiţionale din România, ANAF este pe cale să cauzeze falimentarea a unei întregi ramuri economice, care în prezent asigură o colectare bugetară de aproximativ 120 de milioane EUR anual.

Reluând pe scurt speţa, pentru deplină înţelegere, ANAF a declanşat o amplă acţiune de control, care vizează in corpore operatorii de pariuri tradiţionale. Cu acest prilej, inspectorii ANAF aplică procentul de 5%, reglementat ca impozit minim pe profit prin Art. 18 din  Codul Fiscal aflat încă în vigoare, la venitul organizatorului, considerat de ANAF ca total al încasărilor. Reprezentanţii ANAF omit absolut eronat că operatorul de pariuri plăteşte şi premii, astfel că venitul total este, de fapt diferenţa reprezentată de „încasări minus premii”, realitate transpusă în legislaţie la nivelul legii speciale privind organizarea şi exploatarea de jocuri de noroc, OG 77 / 2009.

Concluzii desprinse în urma evenimentului „Fiscalitatea si contabilitatea activitatilor de organizare de jocuri de noroc in context european si romanesc”:
1. Sistemul de taxare și impozitare a activității de pariuri dovedește fără dubiu că un impozit minim pe profit calculat ca 5% din încasări, înainte de deducerea premiilor obligatoriu de plătit către clienți, este total nesustenabil;
2. Neîndoios, eroarea de interpretare a ANAF va cauza extincţia industriei de pariuri, prin provocarea falimentului majorităţii companiilor de profil;
3. Definiţia corectă a venitului din activităţi de jocuri de noroc este cea enunţată în legea specială, OUG 77 / 2009, abordarea ANAF fiind în mod evident greşită;
4. Abordarea la nivelul Uniunii Europene în legătură cu interpretarea venitului este unitară și concordă cu cea corect enunţată în OUG 77 / 2009;
5. În fapt, dacă ANAF îşi propune o colectare de ordinul zecilor de milioane EUR, nu va îndeplini, prin cauzarea falimentării companiilor care operează pariuri tradiţionale în România, nici pe departe, acest demers, dar, în schimb, va genera dispariţia din peisajul economic românesc a unor mari contribuabili, cu impactul negativ aferent asupra bugetului;
6. Autoritatea de stat dedicată industriei de jocuri de noroc, ONJN, prin vocea Doamnei Preşedinte Odeta Nestor, consideră fără dubiu că ANAF interpretează eronat venitul obţinut din operarea de jocuri de noroc şi că această interpretare trebuie să fie aceeaşi cu cea uzitată de ONJN, prin aplicarea OUG 77 / 2009, la calculul taxei de autorizare.

La eveniment au participat reprezentanţii asociaţiilor patronale din industria jocurilor de noroc, reprezentanţi ai Uniunii Generale a Industriaşilor din România (UGIR), Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Deloitte România, PwC România, ai firmei de consultanta si avocatura Biriş-Goran, ai RSM România, precum şi Doamna Odeta Nestor, Preşedinte al Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Cu toţii au susţinut concluziile de mai sus.

Declinând acest prilej de dialog pe o speţă care, în opinia noastră, necesită dialogul între industrie şi autoritatea de stat, ANAF a lansat ulterior, în cursul zilei de marţi, 24.11.2015, un comunicat. Din acesta nu putem avea însă decât o nouă confirmare că nu există argumente solide care să confirme interpretarea menită să cauzeze falimentarea tuturor operatorilor de pariuri tradiţionale!
Găsim, prin urmare, că este oportun să revenim, în aceeaşi organizare punctuală, cu câteva precizări:

1. Companiile de pariuri tradiţionale, cel puţin cele reprezentate de Romanian Bookmakers, NU S-AU OPUS ŞI NU SE VOR OPUNE CONTROALELOR DE ORICE NATURĂ DIN PARTEA AUTORITĂŢILOR STATULUI. Înţelegem drept foarte firesc acest exerciţiu de reglementare, control şi impunere fiscală! SOLICITAREA NOASTRĂ ESTE DOAR ACEEA CA ACESTE CONTROALE SĂ SE EFECTUEZE CU INTERPRETAREA CORECTĂ A LEGII!

2. Invocând respectarea legii, facem constatarea că, în comunicatul său, ANAF nu face trimitere la niciun text legislativ care să-i legitimeze interpretarea a venitului! Astfel, se confirmă încă o dată că INTERPRETATEA ANAF ASUPRA VENITULUI REZULTAT DIN JOCURI DE NOROC ESTE UNA ERONATĂ! Singurul “argument” invocat în comunicatul ANAF este următorul: “În data de 11.12.2013, Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursul formulat de ANAF în dosarul nr. 10248.1/2/2010 și a pronunțat decizia irevocabilă nr. 7695/2013, prin care a constatat faptul că: (…) impozitul pe venit de 5% se aplică asupra veniturilor totale realizate de reclamantă din activitatea de pariuri sportive, fără ca acestea să fie diminuate prin acordarea premiilor sau altor cheltuieli.” (…). În legătură cu acesta, precizăm că autoritatea fiscală “omite” că sentinţa ÎCCJ se referă la perioada 2004 – 2009, iar HG 870/2009 a fost modificată prin HG nr. 823 / 2011, în sensul introducerii definiţiei veniturilor ca diferenţă dintre încasări şi plăţi. Practica ÎCCJ este aceea ca, atunci când în legea specială exista o definitie a veniturilor, să fie considerată aceasta. Ca exemplu, există DECIZIA NR. 3716, DIN 31 OCTOMBRIE 2006, prin care, pentru activitatea de cazinouri, ÎCCJ stabileşte că veniturile sunt diferenţa între încasări şi plăţi (în HG 251 / 1999 pentru cazinouri deja aparea aceasta definitie). Oricum, controalele ANAF din aceste zile sunt întreprinse pe perioada 2010-2015! Apoi, practica legislativă românească nu este cea anglo-saxonă, în care se poate invoca precedentul judiciar. În România este aplicat sistemul francez, în care o sentinta poate fi invocata DOAR ca practica judiciara. Aşadar, aşteptăm în continuare ca ANAF să-şi argumenteze poziţia pe lege, nu pe speţe de judecată precedente.

3. În restul poziţiei sale, ANAF nu răspunde subiectului în sine. În acest sens, ESTE TOTAL IRELEVANT CĂ VALUL DE CONTROALE ANAF A PORNIT ÎN URMA UNEI SESIZĂRI A ANAF DE CĂTRE OFICIUL NAŢIONAL PENTRU JOCURI DE NOROC (ONJN)! ESTE RELEVANT DOAR CĂ ACESTE CONTROALE SE ÎNTREPRIND PE O INTERPRETARE ILEGALĂ ŞI ABERANTĂ A VENITULUI!!!

4. Operatorii de pariuri şi-au achitat cu responsabilitate, în perioada 2010 – 2015 (cea care face subiectul controalelor ANAF) impozitul pe profit. Au făcut-o interpretându-l ca diferenţă între încasări şi premii plătite. Acum, controalele ANAF urmăresc să impună faptul că impozitul a fost achitat greşit în acest fel, deşi susţinere legală nu există în acest sens, după cum demonstrează şi lipsa argumentelor de ordin legal din poziţia ANAF;

5. Falimentaţi sau nu, în cazul în care controalele ANAF vor continua în modul eronat expus mai sus, OPERATORII DE PARIURI TRADIŢIONALE MEMBRI AI ROMANIAN BOOKMAKERS, care reprezintă 70% din piaţa de pariuri tradiţionale, vor merge pînă la capăt cu demersurile legale, respectiv VOR ACŢIONA ÎN INSTANŢĂ AUTORITATEA FISCALĂ, DUPĂ ÎNCHEIEREA CONTROALELOR, PENTRU RECUPERAREA PREJUDICIILOR CAUZATE! Iar membrilor noştri li se alătură în demersuri, pe zi ce trece, tot mai mulţi dintre ceilalţi operatori.

6. Persistă o întrebare legitimă pe care o adresăm public ONJN: Din moment ce conducerea ONJN ştia că efectul unei astfel de abordări este falimentarea in corpore, de ce s-a solicitat ANAF efectuarea acestei acţiuni la TOŢI operatorii de profil CU DOAR CÂTEVA SĂPTĂMÂNI ÎNAINTE CA DIN EXCEPŢIONALUL ARTICOL 18 DIN CODUL FISCAL SĂ DISPARĂ PARIURILE SPORTIVE? Credem că acest aspect prezintă un mare potential investigativ pentru mass media.

7. Şi tot o întrebare din partea noastră pentru ANAF: în condiţiile în care se întocmesc rapoarte de inspecţie fiscală cu milioane de euro de plătit de către fiecare operator la stat, cum va colecta autoritatea fiscală astfel de cuantumuri dintr-o industrie intrată în faliment şi care are active pretabile la a fi executate de ANAF incomparabil mai mici decât pretenţiile autorităţii fiscale?

Preferăm în continuare, cu responsabilitate şi obiectivitate, calea dialogului şi a dezbaterii argumentelor fiecărei părţi şi aşteptăm aceeaşi deschidere din partea ANAF. Am accepta cu plăcere, de pildă, o dezbatere publică reală în locul comunicatelor de presă.
Sperăm şi pe mai departe ca exemplul coborârii printre oameni a Preşedintelui României, Domnul Klaus Iohannis, să fie, într-un final, urmat şi de alte instituţii ale statului român. În acest caz, reprezentanţii ANAF sunt cei pe care îi rugăm din nou, şi pe această cale, să coboare printre contribuabili şi să le asculte argumentele în mod real.

În încheiere, informăm că Romanian Bookmakers s-a adresat atât Primului Ministru al României, Domnul Dacian Cioloş, cât şi Ministrului Finanţelor Publice, Doamna Anca Dana Dragu, cărora sperăm să le putem expune grava eroare de interpretare a ANAF, alături de impactul negativ iremediabil pe care aceasta îl va avea inclusiv pentru bugetul de stat, prin falimentarea unei întregi activităţi economice.
Rămânem în continuare la dispoziţia reprezentanţilor mass media interesaţi să analizeze această speţă.
Cu deschidere şi aleasă consideraţie,
Doru Gheorghiu
Director Executiv Romanian Bookmakers





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.