Cât durează și cât costă lansarea unui business online în domeniul jocurilor de noroc din România. O discuție foarte interesantă cu Odeta Nestor – Președinte AOJND

miercuri, 13 februarie 2019

Deși nu este un domeniu ușor, operarea jocurilor de noroc online poate fi de bun augur pentru operatorii din landbased, venind ca o întregire a business-ului lor de pe piața românească, pe termen lung.

Sapou: La finalul anului ce abia s-a încheiat, a avut loc unul din cele mai importante evenimente din industria jocurilor de noroc – cea de-a 7-a ediție a Reuniunii Profesioniștilor din Gambling și a 5-a ediție a Sărbătorii Gamingului din România. Unul din subiectele de discuție atinse în cadrul evenimentului la care au participat majoritatea profesioniștilor din industria jocurilor de noroc din România a reprezentat panelul ONLINE – “Online, realizări și proiecte de dezvoltare viitoare”, susținut de Președinta Asociației de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND), doamna Odeta Nestor.

Întrucât, domeniul jocurilor de noroc online a devenit un pilon important în cadrul dezvoltării industriei jocurilor de noroc din România, anul acesta dna. Nestor a prezentat invitaților modul în care se poate deschide un astfel de business în țară.

Vă mulțumim pentru participarea la evenimentul din 6 Decembrie. Vă rog să ne spuneți motivul pentru care v-ați ales ca și prezentare, modul în care un operator economic poate deschide un business de jocuri de noroc în online în România.

Odeta Nestor: Industria jocurilor de noroc online a înregistrat în ultimii ani, o creștere considerabilă, tot mai mulți operatori alegând să intre în domeniul jocurilor de noroc la distanță, sau să își extindă business-ul pe care îl au în landbased, și în online. Există nenumărate exemple din alte piețe din Europa și din lume, acolo unde există o reglementare în zona online-ului, business-urile din landbased nu au fost afectate. Cele două tipuri de activități s-au dezvoltat în paralel, ceea ce poate fi remarcat și în România.

Credeți că operatorii din landbased sunt interesați să se extindă și în zona online-ului?

Odeta Nestor: Tot mai mulți operatori din landbased m-au contactat în ultima perioadă, în ideea de a-i îndruma și ajuta să se decidă dacă într-adevăr online-ul reprezintă un viitor pentru business-ul lor, văzându-l ca pe o completare sau ca o salvare a business-ului pe viitor.  Consider că se impun niște răspunsuri pentru a vă face o idee a ceea ce reprezintă activitatea de jocuri de noroc în online. Atunci când sunt abordată de către un operator de landbased care cochetează cu ideea de a dezvolta și un business în zona online-ului, încerc să înțeleg de la acesta ce aspirații are, de ce resurse financiare dispune, șamd.

Vedeți un viitor capital românesc în industria jocurilor de noroc în online?

Odeta Nestor: Bineînțeles că mi-aș dori ca tot mai multe companii românești să poată dezvolta acest business, însă nu pot să nu recunosc că operatorii europeni au un avantaj, au luat deja startul în acest sens, au deja o experiență și vin cu platforme, cu servicii, cu resurse umane, tot sistemul operațional pus la punct oferind doar servicii jucătorilor români. Într-adevăr au un mare avantaj față de agentul economic român, dar acest lucru nu face imposibil ca un operator de jocuri de noroc din landbased să își desfășoare activitatea în online. De aceea vă expun câteva repere referitoare la ce ar însemna să dezvolți un astfel de business, pentru că este întrebarea cea mai întâlnită în piața jocurilor de noroc din România.

Care este viziunea dumneavoastră referitoare la deschiderea unui astfel de business în România, și care ar fi primii pași de urmat în acest sens?

Odeta Nestor: Am să încep pornind de la ideea și decizia de a face acest business. Acest proiect în primul rând până la operarea efectivă, adică până la începerea activității va dura minim un an de zile, trecând prin diverse etape. Spre exemplu, prima etapă o reprezintă perioada de planificare generală, care poate dura între 1–3 luni. În acest timp se vor lua în considerare, tipul de platforme, furnizorii, etc. Între 2-6 luni durează perioada contractărilor, contractele cu toți partenerii implicați în acest proiect, cu integrări, dezvoltare și alte tipuri de activități. Va dura apoi o perioadă de 1-2 luni – audit și certificare, 1-2 luni – perioada de lansare. Cumulate, toate aceste etape, vor dura între 5-13 luni de la momentul planficării și până la lansarea efectivă, această situație reprezentând scenariul cel mai bun, pentru un astfel de proiect. Diferența dintre cele 5-6 luni și 1 an de zile o fac iarăși mai mulți factori. Luarea deciziilor, alegerea partenerilor de integrare, eficiența departamentului juridic, negocierea cu furnizorii care vor impune un set-up fee de aproximativ 40.000 – 50.000 euro, care poate fi negociat ulterior, toate acestea reprezintă un plus valoare business-ului în formare.

Ce ne puteți spune despre resursele umane folosite într-un astfel de business?

Odeta Nestor: Recrutarea angajaților în România, mai ales în acest domeniu al jocurilor de noroc online, unde nu a existat un istoric, majoritatea profesioniștilor au fost importați, marile companii aducând capital uman în România, sau alegând să lucreze cu echipe deja formate în alte țări. Recrutarea acestor angajați este foarte importantă, însă trebuie luată în calcul susținerea financiară a acestora, pe tot parcursul debutului de business, timp în care nu se vor produce venituri, ceea ce ar însemna aproximativ 1 an. Un alt pas important în alcătuirea echipei, o reprezintă  dezvoltarea unui departament de IT propriu.

Odeta Nestor

Puteți să ne spuneți care ar fi sumele la care s-ar ridica deschiderea unui astfel de business?

Odeta Nestor: Un Start-up în acest domeniu de activitate, ar avea ca și cheltuieli de constituire, fie că vorbim de înregistrarea business-ului în Malta, sau în România undeva la aproximativ 2 milioane de euro până la lansare, atunci când societatea începe să aibă venituri.

În general, marja de profit pentru acest business este între 8-14%, depinde de tipurile de platforme și de jocuri, distribuirea cheltuielilor pe o perioadă operațională, studii și alte tipuri de optimizări sau integrări noi.

Cum se pot diferenția operatorii de jocuri de noroc în online nou înființați față de cei deja existenți pe piață?

Odeta Nestor: Pentru un impact puternic pentru o piață ca România în acest moment, consider că în ceea ce privește planificarea din zona marketingului, ar fi metoda în care un operator de jocuri de noroc la distanță ar putea să se diferențieze, însă și această etapă vine cu investiții destul de mari, și anume în jur de 3-4 milioane de euro în primul an.

În încheiere, vă rugăm să adresați câteva cuvinte celor care sunt interesați să înceapă acest tip de activitate.

Odeta Nestor: În România există la momentul actual 22 de operatori de jocuri de noroc în online, majoritatea fiind nume foarte mari din domeniul jocurilor de noroc, am toată convingerea că deși nu este un domeniu ușor, operarea unui astfel de domeniu de activitate poate fi de bun augur pentru operatorii de jocuri de noroc din landbased, venind ca o întregire a business-ului de jocuri de noroc de pe piața românească, pe termen lung.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *