Autorizarea operatorilor de jocurilor de noroc la distanță – runda a II-a

de Ana-Maria Baciu şi Cosmina Simion – NESTOR NESTOR DICULESCU KINGSTON PETERSEN

 

Data de 10 septembrie a anului 2015 a marcat finalul perioadei în care operatorii de jocuri de noroc care au activat pe teritoriul României anterior datei de 12 iunie 2015 au avut posibilitatea de a plăti taxele și de a depune documentele necesare pentru a beneficia de efectele amnistiei fiscale și penale.

În plus, la momentul redactării acestui articol, există 14 operatori care au un drept valabil de operare jocuri de noroc la distanță pe teritoriul României. Lista operatorilor cu drept valabil de operare poate fi consultată pe pagina Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) la adresa http://onjn.gov.ro/approved/.

Toți acei operatori de jocuri de noroc la distanță care nu au obținut un drept de operare în România, dar au furnizat servicii de jocuri de noroc către consumatorii români în trecut (sau care nu au blocat până la această dată accesul către platforma lor pentru consumatorii români), indiferent dacă au aplicat pentru și au beneficiat de prevederile legii privind amnistia fiscală și penală sau nu, au fost listați pe ”lista neagră”, disponibilă pe website-ul ONJN la http://onjn.gov.ro/lista-neagra/. Totodată, furnizorii de servicii de internet au fost notificați de către ONJN pentru a bloca accesul utilizatorilor români sau cu IP de România la aceste website-uri și de a-i redirecționa către o adresa de IP aparținând Serviciului Special pentru Telecomunicații.

De ce am vorbit despre o a doua rundă în procesul de autorizare a operatorilor de jocuri de noroc și în ce constă aceasta? Pentru că până la data de 31 decembrie 2015 operatorii de jocuri de noroc online care nu au oferit în trecut servicii consumatorilor români (sau au beneficiat de prevederile privind amnistia fiscală și penală) pot aplica în continuare pentru obținerea dreptului provizoriu de operare jocuri de noroc online. În plus, odată cu intrarea în vigoare (iminentă sperăm) a normelor de implementare a OUG 77/2009 în varianta amendată subsecvent, inclusiv prin Legea 124/2015, se apropie și momentul eliberării licențelor clasa a II-a.

Astfel, toți operatorii economici care desfăşoară activităţi conexe domeniului jocurilor de noroc la distanţă în România, alţii decât furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, mai exact: operatorii care oferă management şi facilităţi de găzduire pe platforma lor de jocuri, producătorii şi distribuitorii de software specializat jocurilor de noroc, procesatorii de plăţi, afiliaţii, certificatori şi auditori, sunt obligaţi să obţină licenţă clasa a II-a de la Comitetul de Supraveghere al ONJN pentru desfăşurarea acestui gen de activităţi. Deși aceste obligații sunt prevăzute în OUG 77/2009, condițiile pentru obținerea licențelor clasa a II-a urmează a fi reglementate prin legislația secundară, care nu este încă în vigoare, ducând astfel la imposibilitatea practică de a obține probabil o licență clasa a II-a la acest moment.

De asemenea, dat fiind că, după știința noastră, toate deciziile de operare pentru jocuri de noroc online emise până la acest moment, expiră la data de 31 decembrie 2015 și având în vedere intențiile declarate ale ONJN ca acest drept sa fie valabil pentru o perioada de 12 luni calculată de la data emiterii deciziilor, rămâne de văzut care va fi modalitatea de implementare aleasă de Oficiu. Cert este că la acest moment actele normative în vigoare nu conțin prevederi în acest sens. Așteptăm cu nerăbdare adoptarea legislației secundare a cărei adoptare este prefigurată până la sfârșitul lunii noiembrie, cu speranța că recenta demisie a Guvernului din data de 4 noiembrie 2015, nu va duce la o nouă amânare. Rămâne de văzut însă dacă prelungirea dreptului de operare deja acordat va opera de drept sau ca urmare a depunerii unor cereri individuale de către operatorii de jocuri de noroc licențiați.

Procesul obținerii licenței de organizare și autorizației de exploatare jocuri de noroc este prin urmare în așteptare, operatorii de jocuri de noroc la distanță așteptând ca furnizorii lor de servicii să obțină licențe clasa a II a, ca normele de implementare ale OUG 77/2009, în varianta amendată subsecvent inclusiv prin Legea 124/2015 să fie adoptate, ca Ordinul pentru aprobarea conținutului, rapoartelor și a accesului la informațiile transmise de către organizatorii de jocuri de noroc la distanță care oferă informațiile necesare îndeplinirii cerințelor reglementate prin art. 15 alin. (2) lit. i) din OUG 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările și completările ulterioare, și care precizează condițiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească serverul central al operatorilor de jocuri de noroc la distanță, după perioada de status-quo în care se află în dezbatere în fața Comisiei Europene, (ce se va epuiza, dacă nu va fi prelungită – la data de 26 noiembrie 2015) să fie și el adoptat.

În acest moment nu putem decât să sperăm că legislația secundară va intra în vigoare cel târziu la sfârșitul lunii noiembrie, și că perioada de status quo a normelor tehnice pe care trebuie să le îndeplinească serverele centrale ale operatorilor nu va fi extinsă, făcând, astfel, posibilă pregătirea aplicațiilor pentru licența de organizare și autorizația de exploatare jocuri de noroc la distanță.

 

Faceți jocurile!

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *