AOPJNR a promovat cu succes cauza majorității operatorilor de slot-machine la adoptarea legii de aprobare a OUG 92/2014 în Parlament!
de Cristian Pascu – Președinte Executiv AOPJNR
Când scriem acest material, este deja un fapt real, legea nr. 269 de aprobare a OUG 92/2014 a fost adoptată de către forul decizional, Camera Deputaților. Un moment așteptat de industrie, se intră astfel într-o etapă de certitudine și clarificare în aplicarea noilor reglementări în vigoare deja din 13/02/2015.
Avem satisfacția că pe „ultima sută de metri”, AOPJNR a reușit să promoveze interesele legitime ale majorității operatorilor de slot-machine, prin adoptarea în forma finală a actului normativ a amendamentelor solicitate și susținute de către noi cu ocazia ședințelor Comisiei Buget Finanțe a Camerei în care s-au dezbătut ordonanța și propunerile de modificare.
Concret, prin prezentarea în plenul Comisiei menționate a situației reale a sectorului de slot-machine, susținerea necesității menținerii unui mediu concurențial în piață între operatorii privați și Loteria Română în ceea ce privește condițiile de exploatare ale unor mijloace de joc care din punct de vedere al jucătorului sunt similare (slot-machine și VLT), cât și argumentele aduse în favoarea diminuării unor bariere de operare ridicate nejustificat de către OUG 92 în fața operatorilor de categorie mică și mijlocie (peste 300 din cei 400 de operatori de slot-machine licențiați), au dus la adoptarea următoarelor amendamente:
1) Încadrarea aparatelor de tip VLT în categoria Slot-machine, schimbare majoră de principiu față de încadrarea inițială a acestora în categoria echipamentelor de tip loteristic.
Această poziționare susținută și de deciziile Consiliului Concurenței deschide drumul unor reglementări de natură nediscriminatorie ca și mod de taxare și operare în locații între aceste două produse de substituție pe aceeași piață relevantă concurențială.
Operarea acestor echipamente de către Loterie rămâne în continuare favorizată atât din punct de vedere fiscal cât și ca libertate de amplasare în teritoriu ca număr de aparate pe locație, dar pe mai departe avem încredere că instituțiile statului nostru care are monopol asupra sectorului de jocuri de noroc vor analiza și vor decide asupra acestui subiect mult controversat care a intrat și în atenția instituțiilor europene .
2) Reducerea numărului mimin obligatoriu de slot-machine per operator de la 100 la 75.
Acest deziderat se impunea tot datorită realității existente în sectorul de slot-machine.
În condițiile inițiale propuse de OUG 92 majoritatea operatorilor de categorie mică și medie erau cu afacerea periclitată datorită imposibilității de a se conforma numărului majorat de la 50 la 100 de aparate, simultan cu majorarea taxei de autorizare cumulată cu taxa de viciu cu 60% mai mare față de ceea ce suporta ca taxare în prezent!
Statistic, efortul financiar pentru a menține în exploatare 100 de aparate în noile condiții de taxare este la nivelul necesar pentru a opera 160 de aparate în condițiile anterioare de taxare, ceea ce ar însemna că cei cca. 300 de organizatori care în prezent exploatează per operator sub numărul de 160 de aparate ar fi fost scoși din joc și obligați să își înceteze activitatea.
3) Reducerea numărului minim de slot-machine pentru locațiile din afara capitalei de la 15 la 12 aparate pentru locațiile dedicate.
Numărul minim pe spațiu a reprezentat încă de la adoptarea OUG77/2009 o barieră ridicată artificial în calea majorității operatorilor prin nerentabilitatea economică în exploatare generată de un număr de aparate minim pe locație prea mare impus, care în special în provincie nu poate fi susținut ca încasări de către comunitățile locale de jucători potențiali. Vorbim aici de gradul de încărcare al fiecărui aparat care prin taxele per aparat reprezintă un cost greu de acoperit, în general, prin menținerea în locație a unui număr peste cel care se justifică, dar în special în primele luni de la deschiderea unei noi săli de slot-machine când cheltuielile operaționale depășesc încasările! Iarăși, statistica ne dă dreptate, chiar și în condițiile anterioare de taxare avem până în 1000 de săli dedicate din cele 13000 de locații la nivelul țării. În condițiile taxelor majorate, costurile de taxă de autorizare per total a unei săli de joc cu 10 aparate depășesc pe cele necesare pentru a opera la nivelul vechilor taxe numărul minim prevăzut anterior de 15!
De aceea, noi am solicitat, mult mai aproape de gradul de suportabilitate al industriei, un număr de 15 aparate în București și 10 în provincie pentru sălile dedicate, dar e semnificativ și ceea ce am obținut în special pentru provincie, Bucureștiul fiind deja suprapopulat, chiar și cu săli dedicate.
Prin această modificare se dă o șansă majorității operatorilor, din care cei mai mulți, de nivel mic și mediu, sunt cu capital autohton, să rămână în piață prin accederea la sălile dedicate.
De această prevedere favorabilă vor beneficia toți operatorii, chiar și cei de anvergură mare care operează deja în săli dedicate va reprezenta un real suport, și își pot gestiona mai bine afacerea prin adaptarea în unele locații a numărului de aparate mai aproape de gradul de rentabilitate.
Subliniem doar pentru „remember”, că la nivelul industriei de slot-machine s-a operat cu minimul de 15 aparate per locație în săli față de cele 20 minim impuse inițial de către OUG 77, tot prin demersurile întreprinse la acea vreme de către asociația noastră, AOPJNR!
Pe final aș face doar două observații :
AOPJNR a susținut în mod public obiectivele punctuale adoptate prin amendamente în cuprinsul legii 269/2015, încă din faza discuțiilor purtate în cadru organizat cu inițiatorul -ONJN- la stadiul de proiect al noilor reglementări necesare în industria noastră, la conferințe și seminarii de specialitate desfășurate pe teme legislative.
Ele au fost obținute doar în ultima etapă legală de dezbatere în detaliu a actului normativ, în cadrul Comisiei Buget Finanțe a Camerei Deputaților, și dorim și pe această cale să mulțumim pentru deosebitul profesionalism și dedicație ale conducerii și membrilor acestui for de specialitate, care au avut răbdare să asculte și să înțeleagă aspecte complexe din acest domeniu special, să dezbată și să decidă cu celeritate!
AOPJNR a reușit iarăși să obțină ceea ce pare simplu și normal la prima vedere, dar știm cu toții că nu aceasta e realitatea, un pic de speranță pentru dreptul la existență a clasei de mijloc de întreprinzători și în industria noastră, așa cum este obiectivul și rețeta de succes a economiilor dezvoltate în orice domeniu de activitate.
Cu atât mai mult, facem un apel la operatorii din industrie dintre care, din păcate, cei mai mulți stau pasivi sau resemnați în fața schimbărilor legislative care îi afectează fără a fi măcar membri în vreo asociație de profil, să vină alături de noi pentru că au fost și mai sunt multe de făcut. Doar împreună suntem mai puternici!