Activitățile de gambling – între lege și sancțiuni interviu cu dl. Claudiu Enache, subcomisar de politie in cadrul I.G.P.R. – Directia de Investigare a Fraudelor

luni, 19 martie 2012

 

Activitățile de gambling au o premisă necesară desfășurării și credibilității lor: conformitatea cu legea. Direcția de Investigare a Fraudelor din Inspectoratul General al Politiei Romane, subordonat Ministerului Administrației și Internelor se ocupă cu prevenirea, detectarea și pedepsirea celor care ies în afara cadrului legal. Despre aceste lucruri dar și despre prevederile legale, revista Casino Inside a stat de vorbă cu dl. Claudiu Enache subcomisar de politie in acestei institutii.

Care sunt responsabilitățile Poliției Romane în investigarea fraudelor din domeniul jocurilor de noroc?

Cadrul normativ ce reglementeaza activitatea de jocuri de noroc in Romania este cel conferit de Ordonanța de Urgență nr.77 și Hotărârea de Guvern nr. 870, ambele din 2009. Aceste documente au suferit modificări ale variantelor initiale atat în anul 2010 cat si in 2011. Conform acestor prevederi legale, Poliția Română, prin structura de investigare a fraudelor, are responsabilitati in activitatea de licențiere și autorizare a  organizatorilor de jocuri de noroc, in cea de avizare a personalului care  lucrează în cazinouri și a reprezentanților legali ai societăților organizatoare de jocuri de noroc, dar și de verificare a modului de îndeplinire a condițiilor de autorizare și organizare a jocurilor de noroc.

În ceea ce privește prima activitate, cea de licențiere și autorizare, precizez ca Ministerul Administratiei si Internelor are un reprezentant (desemnat prin ordin al Ministrului) in Comisia de autorizare a jocurilor de noroc a cărei activitate este reglementată prin Ordinul nr. 2405/2009 al Ministrului Finanțelor Publice, ce aproba  Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei. Componenta Comisie este stabilita prin Ordinul comun nr. 2398/166/29.07.2009 al Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Administratiei si Internelor. Conform acestor ordine, Comisia are ca Presedinte un secretar de stat din Ministerul Finanțelor Publice si Vicepresedinte pe directorul general al Directiei generale management al domeniilor reglementate specific din cadrul acestui minister si  este alcatuita dintr-un numar de cinci membri (unul din cadrul Ministerului Finanțelor publice- Direcția Generala Juridică, doi din partea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, si cate unul din alte instituții: Ministerul Administrației și Internelor și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor). In afara sedintelor Comisiei, activitatea este desfasurata de catre directia de specialitate din Ministerul Funantelor Publice, care in principal analizează dosarele și face propuneri Comisiei.

A doua activitate în care este implicată poliția de investigare a fraudelor, ca reprezentant al Inspectoratului General al Poliției Române este cea de avizare. Ea este obligatorie pentru reprezentanții legali ai tuturor societăților comerciale în vederea obținerii licenței de organizare a jocurilor de noroc, astfel incat pentru orice societate care aplică la obținerea unei licențe de organizare jocuri de noroc este obligatoriu ca reprezentantii sai să detina avizul de la organul de poliție.

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a primi acest aviz?

Condițiile de eliberare pentru un astfel de aviz nu sunt prevăzute in actele normative. Obținerea licenței presupune prezentarea unui cazier judiciar, însă acesta nu este in legătură cu obținerea avizului. Dacă în cazierul judiciar sunt mentionate fapte care nu permit desfășurarea unei astfel de activități, acestea vor fi analizate odata cu dosarul depus pentru obtinerea licentei. Prin normele interne ale Poliției Române s-a stabilit însă o metodologie de acordare a unui astfel de aviz, cu privire la care organizatorii se pot informa pe site-ul poliției române, respectiv www.politiaromana.ro. In principal, ca să obțină un aviz, au nevoie de o cerere de avizare, semnată de reprezentantul legal al societății, un tabel nominal cu toți reprezentanții legali, o copie a actului constitutiv, a actului de identitate și a cazierului judiciar. De asemenea legiuitorul a stabilit in actele normative ca este obligatorie si avizarea personalului de execuție din cazinouri, probabil avand in vedere că aici personalul este mult mai implicat în organizarea jocurilor. Trebuie precizat ca pentru obținerea unor astfel de avize nu se percepe niciun fel de taxă.

Care sunt principalele atribuțiile în verificarea și autorizarea organizatorilor de jocuri de noroc?

În etapa de licentiere sau autorizare se fac anumite verificări de catre comisiile de autorizare a spațiilor pentru cazinouri și pentru sălile de bingo. Este vorba de comisia care autorizează sala și echipamentele. În cazul cazinourilor vorbim de amplasarea meselor și alte detalii tehnice. Există un nomenclator potrivit căruia se analizează spațiul și se întocmește un proces verbal, document utilizat în dosarul de autorizare și licențiere.

Activitatea de control asupra modului de respectare a regimului legal pentru activitățile din domeniu se desfășoară în temeiul prevederilor art.28 din OUG 77/2009 și art.10 și art.77 din HG 870/2009. În aceste articole sunt enumerate autoritățile care au drept de control: Ministerul Finanțelor Publice- direcția de specialitate, structurile subordinate ANAF-ului cu drept de control- Garda Financiară și Ministerul Administratiei si Internelor prin Inspectoratul General al Poliției Române- Direcția de Investigare a Fraudelor și respectiv Serviciul de Investigare a Fraudelor la nivel județean.

În ce condiții se fac verificările de către Direcția de Investigare a Fraudelor?

Conform prevederilor din actele normative, sălile de sloturi nu mai sunt vizionate de comisii, astfel incat unele săli pot funcționa cu nereguli perioade mari de timp. Controlul se face in principiu la o sesizare trimisă de altcineva- o persoană sau o instituție. Sesizarea poate fi punctual sau generală, iar Direcția are obligația de a o verifica.

Cu ce acțiuni frauduloase v-ați confruntat?

Noi investigăm și fraudele care implică jocurile propriu-zise. O fraudă include și una dintre infracțiunile prevăzute de aceste acte normative. Principala infracțiune este organizarea jocurilor de noroc fără autorizație și fără licență. O astfel de infracțiune se constată doar de către un organ de cercetare penală iar poliția efectueaza cercetari numai sub supravegherea unui organ de parchet.

Noi ne canalizăm activitatea pe identificarea unor astfel de cauze: organizarea fără licențe sau autorizatii de jocuri de noroc. Faptele cu un periocol social redus sunt sancționate contravențional, cu amenzi, însă organizarea frauduloasă e sancționată penal- cu privare de libertate sau amenzi judiciare.

Cum sunt sancționați cei care desfășoară activități „la negru”?

Sigur că pentru un organizator nu e ușor să plătească câte 8000 de lei pentru autorizația pe o mașină și să aibă cinci într-o sală. La asta se mai adaugă și cota care revine pe aparat din licența. Desigur ca un astfel de cost tenteaza să nu se plătească aceste taxe.

Noi trebuie să combatem aceste tipuri de infracțiuni și scopul nostru, asa cum am aratat este identificarea acestor cazuri. Atunci când un astfel de caz ne este semnalat, verificăm. În fiecare an am desfășurat acțiuni concentrate pe perioade determinate: o lună sau două. În aceste acțiuni pentru cei care lucrau „la negru” s-au făcut dosare penale și s-au înaintat la parchet.

Câte astfel de infracțiuni sunt demascate anual?

Vă pot spune că în 11 luni ale anului 2011 au fost constatate 88 de infracțiuni la nivel național, în cadrul cărora au fost cercetate 75 de persoane. Acestea au inclus lipsa licenței, dar și altele precum alterarea sau înlocuirea prin orice mijloc a rezultatului jocului cum ar fi folosirea unor dispozitive care alterează metodele de selecție care modifică rezultatul jocului.

Au fost cazuri în care complici la asfel de acțiuni erau chiar angajații sălilor. Astfel de cazuri am întâlnit la Sibiu, Hunedoara și Alba. Un caz interesant vizavi de contrafacerea jocurilor, cu dispozitive pe care erau stocate jocuri a fost întâlnit si la Bacău.

Poliția Română, prin Direcția de Investigare a Fraudelor, continuă să supervizeze activitățile din industria de gambling și să aplice sancțiuni în conformitate cu legea. O activitate desfășurată responsabil presupune respectarea legislatiei care o reglementează. În cazul contrar, inspectorii vor fi sesizați sau se vor autosesiza, pentru ca monitorizarea este acțiunea de bază a celor responsabili cu lumea jocurilor de noroc.

Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *