NU ne mai închideți! NU noi răspândim virusul!

Acasă este noul Birou

miercuri, 15 septembrie 2021

de Loredana Bădileanu (Vlădăreanu)

Prin acest articol Loredana Bădileanu (Vlădăreanu), expert în Resurse Umane și Professional & Life Coach, Master Trainer, încearcă să răspundă marilor întrebări de astăzi privind noul trend din domeniul Resurselor Umane adus de pandemia de covid-19: Acasă este noul nostru birou. Ce beneficii ne aduce, ce neajunsuri vin odată cu acest nou trend? Poate fi casa noastră un spațiu de lucru potrivit, în care să ne putem exprima în voie creativitatea și să fim eficienți? Intruziunea chestiunilor de servici în viața noastră familială poate să ne afecteze viața în mod negativ? Oare propria noastră casă va deveni pe termen lung al doilea nostru birou sau acest trend se va termina odată cu încheierea acestei pandemii? și multe alte întrebări care vin după 1 an și jumătate de conviețuire forțată cu coronavirusul.

 

Acasă este noul Birou. Beneficii. Neajunsuri.

Faptul că putem lucra de acasă ne aduce beneficii importante, iar cele mai des enumerate și de către oameni sunt:

  1. lucrezi în ritmul tău
  2. nu pierzi timp în trafic
  3. ești mai aproape de oamenii dragi
  4. este comod și intim
  5. programul este flexibil
  6. poți lucra de oriunde (nu doar de acasă).

Evident, însă, că există și unele dezavantaje și din acest motiv, pentru mulți oameni, această muncă de acasă pare mai complicată decât munca de la birou.

De la începutul pandemiei și până acum am avut sesiuni de training cu tema „Work from home – tips & tricks” în care oamenii îmi cereau să-i ajut să soluționeze aceste dezavanataje. Cel mai frecvent întâlnit este „muncesc mai mult decât înainte, dau și primesc telefoane sau mail-uri și la ora 10 seara!”. Apoi, dezorganizarea, adică amestecul între sarcinile de serviciu și treburile casei (mai frecvent la femei). Și nu în ultimul rând… copiii! Dificultățile întâmpinate de cei cu copii, care ori au școală online ori sunt prea mici și intervin cu cerințele lor peste cerințele de job.

 

Putem fi creativi și eficienți și de acasă.

Sigur, casa noastră poate fi cel mai potrivit spațiu de lucru, dar numai dacă știm cum să îl transformăm din spațiul de locuit în cel de muncă.

Acasă este intim, este comod, nu te simți încorsetat sau bruiat de cerințe, proceduri, fluxuri. De exemplu, în multe companii este costisitor ca timp să ieși ca să te bucuri de lumina sau aerul de afară (lift, badge, stat în picioare, etc.). Acasă, poți oricând să ieși, să stai comod în balcon/terasă/curte și să te relaxezi 15 min pentru a fi mai eficient. La fel cu pauza de prânz sau ședințele care necesită deplasare și multe altele.

În spațiul nostru intim, îmbrăcați ceva mai comod, cu toate cele necesare la dispoziție, da, putem fi mai productivi și mai creativi. Avem nevoie doar să știm câteva reguli esențiale, pe care să le aplicăm cu multă autodisciplină.

 

Atenție la felul în care armonizați obligațiile de servici cu viața de familie.

Da, cu siguranță, poate să ne afecteze viața în mod negativ munca de acasă! Și spun acest lucru cu dovezi reale. Adică, mă refer la oameni pe care i-am cunoscut în webminarii sau programe de coaching de când muncesc și eu în online.

Prima și cea mai importantă este legată de rolul de părinte. Dacă nu știi cum să armonizezi sarcinile de serviciu cu cele de părinte, te vei simți derutat, alergând să le faci pe toate, deranjat, haotic, frustrat, incapabil să le faci bine sau la timp.

Apoi, viața de cuplu. Și aici iarăși este nevoie de o disciplină în care cei doi să își respecte programele, nevoile, dar să le și îmbine armonios cu rolul de partener în cuplu.

 

Echilibrul între lucrul de la birou dar și de acasă este posibil și poate deveni un model de succes.

Înainte de pandemie existau companii care ofereau ca și beneficiu 1-2 zile/săptămână sau lună de „work from home” și angajații respectivi erau foarte încântați de acest beneficiu. O dată cu pandemia, cu toții am putut beneficia de chiar mai mult, însă nu eram pregătiți pentru asta. Acum, la un an și jumătate, trendul se pare că se va menține în multe companii, iar acesta este un lucru foarte benefic, dar cu condiția ca oamenii să se adapteze eficient.

Pentru această adaptare, pe de o parte este responsabilitatea companiilor, în sensul de a crea proceduri, politici, fluxuri noi, care să reglementeze și să stabilească foarte clar cum se va îmbina programul combinat de birou și acasă.

Pe de altă parte, angajații trebuie să integreze în viața lor acest nou program astfel încât să fie perceput ca fiind benefic. Și acest lucru nu este foarte greu, chiar dimpotrivă. În cursul meu „Work from home – tips & tricks” prezint 15 reguli esențiale pentru a crea armonie între munca de acasă și viața de familie.

Iată câteva dintre ele:

  1. Primul și cel mai important lucru este „Acceptă situația”, adică pornește cu încredere că vei găsi soluții și chiar vei ajunge la a considera munca de acasă ca un beneficiu, așa cum era în companiile de care spuneam înainte de pandemie.
  2. „Ai grijă de tine”: ergonomia scaunului, locul din casă în care lucrezi, pauzele, mișcarea – toate sunt importante pentru a fi eficient în munca de acasă. La birou, ți le oferea compania și nu prea aveai de ales. Acasă, ți le poți crea tu singur, ai libertatea de a alege. Deci, depinde doar de tine.
  3. „Construiește bariere” – atât la propriu (pentru copii sau animale de companie – cred că știe toată lumea cum arată), cât și la figurat, adică poți crea un nou ritual al tău și al celor din casă, care să îți permită să lucrezi. De exemplu: „ora de liniște” pentru copii (stabilită de comun acord), orele de scos animalele de companie (le poți modifica ușor, în timp, animăluțul se va adapta), sincronizarea cu partenerul de cuplu pentru muncă și treburile casnice (negociați împreună cine poate prelua anumite responsabilități, implicând chiar și copiii mai mari) etc.
  4. „Evaluează-ți noul ritm de lucru și curba productivității”. La serviciu lucrurile se derulau altfel decât acum. Fiind acasă și având alte persoane în preajmă, fiecare cu nevoile sale, posibil ca și productivitatea ta să aibă altă dinamică și atunci adaptează-ți lista de TO DO la noul program ținând cont de acest aspect esențial. De exemplu, dacă observi că ești mai productiv în intervalul când copiii dorm sau au școală online, pune acolo sarcinile care necesită atenție sporită.
  5. „Ziua ca o cursă de atletism” – privește fiecare zi așa cum fac atleții cu o cursă: stabilește momentul de „start” și cel de „finish”, fii încălzit pentru start și fii disciplinat și corect cu tine și cu ceilalți în cursa respectivă. Și cel mai important de reținut: atletii nu mai aleargă după linia de finish!

Ar mai fi multe de spus, iar pentru cine dorește, poate solicita webminarul respectiv.

 

Relațiile de familie, cu noi permanent acasă, pot deveni o provocare.

Veșnicele ședințe și deadline-uri ne pot determina să fim mai mult absenți decât prezenți în propria casă și asta poate să ne afecteze relația cu cei dragi, mai ales cu copiii, care nu înțeleg de ce nu putem sta cu ei, acasă fiind.

Este o realitate pe care am auzit-o de la foarte mulți oameni, atât femei, cât și bărbați: relațiile de familie au fost impactate, chiar major în unele cazuri. Deci este foarte important să avem grijă de acest aspect concret, real.

Referitor la copii, indiferent de vârsta acestora, primul pas este comunicarea. Copilul are nevoie să i se explice, pe înțelesul lui, ce se întâmplă, iar copiii de peste 7 ani chiar pot fi implicați în deciziile despre cum se va schimba viața familiei. Deciziile luate, însă, trebuie și respectate, atât de părinți, cât și de copii. Dacă ați stabilit că de la ora 19:00 aveți intervalul pentru activități împreună, nu face excepții, oricâte sarcini sau așa-zise urgențe de serviciu apar. Pentru că dacă vei face tu excepții, va începe să facă și copilul.

Apoi, tu ca părinte, stabilește-ți un nou ritm care să integreze și ritmul copilului. Știu că nu este ușor, dar este posibil.

Pune bariere, explică aceste bariere și respectă-le. Bariere, cum spuneam mai sus, de timp și spațiu. Explică de ce este nevoie ca mami/tati să nu fie deranjat la ora x și oferă exemple pe care copilul să le înțeleagă („uite, nici ție nu îți place să te deranjez când colorezi / când ești în toiul jocului pe aplicația x”, etc.). Nu acorda pedepse sau recompense pentru respectarea barierelor. Pedepsele și recompensele nu mai sunt demult un mijloc indicat pentru educație, conform noilor strategii de parenting – dar aici este mult de analizat și explicat, așa că hai să le acordăm credibilitate specialiștilor.

Și mai sunt iarăși multe de spus în privința copiilor și a muncii noastre de acasă, dar vreau să închei subiectul cu o idee fundamentală pentru orice părinte: societatea pune multă presiune pe noi ca angajați și în acelați timp părinți, dar până la urmă, părintele este și el un om. Iar aici fac apel la tolerența tuturor. Și ce dacă se mai aude un plans de copil în timpul unui meeting pe platforma online? Și ce dacă intră pentru câteva secunde un copil în cadru? Suntem doar oameni. Nu putem controla totul. Adevărul este că putem controla foarte puțin, chiar dacă nu ne place acest lucru. Hai să nu ne mai stresăm inutil și să punem sau să ne punem tot felul de presiuni unii pe ceilalți sau pe noi înșine.

 

Se termină pandemia, se încheie și lucrul de acasă?

Cu toții cred că ne întrebăm în acest moment al pandemiei dacă propria noastră casă va deveni pe termen lung al doilea nostru birou sau acest trend se va termina odată cu încheierea acestei pandemii? Însă așa cum spuneam mai sus, deja acest lucru se întâmplă în foarte multe companii, adică se adoptă un stil combinat de muncă atât de la birou, cat și de acasă. Iar cu timpul, mai greu sau mai ușor, depinde de la caz la caz, ne vom adapta cu toții acestui nou stil de muncă.

Din punctul meu de vedere, strict personal, eu consider că acest nou stil de muncă este mult mai eficient. Tocmai datorită beneficiilor enumerate la prima întrebare. Iar în privința dezavantajelor, soluții există, sunt viabile, am listat doar câteva dintre ele, iar toate puse în practică vor crea ceea ce era subiectul numărul 1 înainte de pandemie pentru toți cei cu care lucram în programe de training sau coaching: work-life balance. Pandemia a venit să ne facă acest cadou: reapropierea de viața de familie. Singurul lucru pe care îl avem de făcut este să ne adaptăm.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *