Spălarea banilor prin jocurile de noroc impune urgent o analiză de risc din partea industriei

vineri, 21 iulie 2017

O nouă dilemă de ordin legislativ: vor fi exceptate anumite tipuri de jocuri de noroc de la prevederile noii legi pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului?

Transpunerea Directivei UE 2015/849 în legislația națională amenință să genereze mari dificultăți de ordin operațional operatorilor de jocuri de noroc. Astfel, Proiectul de Lege pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, care este pe cale să fie înaintat Parlamentului de către Oficiul Național pentru Combaterea Spălării Banilor (ONCSB) propune un efort semnificativ crescut din partea companiilor de profil, în special din perspectiva raportărilor de tranzacții care ar fi impuse după promulgare.

Spre exemplu, articolul care generează cele mai multe îngrijorări este Articolul 13, din Secţiunea 1, <Măsuri standard de cunoaştere a clientelei>:

(3) Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 lit. d) au obligaţia de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei în momentul colectării câştigurilor, în momentul punerii unei mize, la cumpărarea sau schimbarea de jetoane, ori în toate cazurile atunci când se efectuează tranzacţii a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează printr-o singură operaţiune sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele. De asemenea, au obligaţia de a ţine evidenţa tranzacţiilor individualizat pentru fiecare client şi asociat cu datele de identificare ale acestuia astfel încât să poată demostra autorităţilor cu atribuţii de control sau organismelor de autoreglementare îndeplinirea acestei obligaţii.

Rațiunea emiterii Directivei UE 2015/849 cu astfel de impuneri cum este cea de mai sus este reprezentată de amenințarea crescândă a terorismului în Uniunea Europeană și de necesitatea stopării finanțării acestui fenomen. În acest context, jocurile de noroc se doresc justificat a fi mai strict controlate și solicitate la a raporta din perspectiva spălării banilor.

Tocmai Directiva UE 2015/849 specifică însă și că abordarea la transpunerea în legislațiile naționale trebuie să fie holistică, respectiv să se analizeze disociat nivelul de risc privind spălarea banilor pentru fiecare tip de joc în parte și considerând specificul național și să se permită exceptări obiective.

Astfel, Romanian Bookmakers lansează o invitație publică ONCSB la a purta un dialog cu reprezentanții industriei în sensul de a evalua dacă astfel de măsuri cum este cea enunțată mai sus se impun a fi instituite pentru toate tipurile de jocuri de noroc sau doar pentru unele dintre acestea.

Opinia Romanian Bookmakers este că există argumente solide ca anumite tipuri de joc să fie exceptate total sau parțial de la prevederile noii Legi pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului pentru că prezintă un risc foarte scăzut. Astfel de măsuri, pentru unii dintre operatorii de jocuri de noroc nu ar aduce decât o încărcare operațională, fără rezultate considerabile pentru ONCSB.
Mai concret, în cazul pariurilor, fie ele tradiționale sau la distanță, este evident că riscul spălării banilor este foarte scăzut. Romanian Bookmakers a elaborat o analiză în acest sens pe care o va remite autorității de stat în combaterea spălării banilor, cu așteptarea exceptării a măcar acestui tip de joc de la obligații de raportare adusă de noua legislație în domeniu.





Author: Editor

Share This Post On

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.